ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شارلی ابدو: خدای خونریز در سالگرد حمله تروریستی

شماره ویژه شارلی ابدو با کاریکاتوری از خدا در یک میلیون نسخه منتشر شد: یک خدای تروریست که هم می‌تواند مسیحی و هم مسلمان باشد.

۷ ژانویه ۲۰۱۶ مصادف است با نخستین سالگرد حمله تروریستی به دفتر تحریریه «شارلی ابدو». به مناسبت این واقعه، شماره ویژه این نشریه صبح چهارشنبه، ۶ ژانویه منتشر شد. روی جلد این شماره «شارلی ابدو» کاریکاتوری از خدا دیده می شود که کلاشنیکوف به دوش دارد. در شرح آن نوشته شده: «یک سال بعد: قاتل همچنان متواری است.»

شماره سالگرد «شارلی ابدو» با کاریکاتور خدا در یک میلیون نسخه

خدایی که «شارلی ابدو» تصویر کرده، مردی‌ست با چشمان از حدقه درآمده، موهای آشفته و لباس خونین که نمادی از تثلیث مسیحیت (پدر، پسر و روح‌القدس) را نیز مانند تاجی بر سر نهاده: یک خدای تروریست که هم می‌تواند مسیحی و هم مسلمان باشد.

کارتونیست‌های شارلی ابدو در این شماره تلاش کرده‌اند روایتی دقیق از حمله تروریستی سال گذشته به تحریریه این نشریه به دست دهند.

کوکو، یکی از کارتونیست‌های جوان «شارلی ابدو» درباره شماره ویژه این نشریه می‌گوید: «موضوع این شماره فقط حادثه [تروریستی] ۷ ژانویه است و اینکه پیامدهای این روز برای جامعه مدنی چیست. ما در این شماره همه رویدادهای آن روز را به آن شکلی که واقعاً اتفاق افتاده بود گزارش داده‌ایم. دلیلش هم این است که گزارش‌های نادرست زیاد منتشر شده بود. گاهی هم حقیقت به نحوه بیان جزئیات بستگی پیدا می‌کند. برای ما مهم بود که حقیقت آن روز را گفته باشیم.»

در حمله مسلحانه چهارشنبه ۷ ژانویه ۲۰۱۵ به دفتر نشریه «شارلی ابدو» تروریست‌های اسلام‌گرا که بعداً به «برادران کواشی» معروف شدند، «کابو»، «شارب»، «تینیوس» و «ولینسکی»، چهار کارتونیست باسابقه و چیره‌دست فرانسوی و در مجموع نیمی از روزنامه‌نگاران تحریریه شارلی ابدو را به قتل رساندند. یک هفته بعد از این حادثه، این نشریه فکاهی در سه میلیون نسخه و به ۱۶ زبان به موقع منتشر شد. شماره ویژه سالگرد «شارلی ابدو» در یک میلیون نسخه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها آمده است.

در صفحه آخر شماره ویژه «شارلی ابدو» برخی از چهره‌های فرهنگی و هنرمندان شناخته‌شده از تلاش کارتونیست‌های این نشریه تقدیر کرده‌اند. هنرمندانی مانند ایزابل آجانی، شارلوت گینزبورگ و همچنین نویسندگانی مانند تسلیما نسرین، الیزابت بدینتر و ابراهیم معلوف.

سال گذشته، یک روز بعد از حمله مسلحانه به دفتر نشریه شارلی ابدو عده‌ای از روزنامه‌نگاران ایرانی قصد داشتند برای دفاع از آزادی بیان مقابل ساختمان پلمپ شده‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اجتماع کنند. اما نیروی انتظامی مانع از برگزاری این گردهمایی شد.

کانون نویسندگان ایران در آن زمان در نامه‌ای خطاب به نویسندگان، روزنامه‌نگاران و مردم فرانسه حمله تروریستی به دفتر مجله «شارلی ابدو» را محکوم کرد و گفت که نویسندگان و مردم ایران رنج و خشم آن‌ها را درک می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ff

    این کاریکاتور میخواهد بگوید که ما فهمیده ایم که فراماسونری جهانی راه را برای تروریستها باز میکنند

  • جمهوریخواه

    شاید منظور از آن تثلیث مسیحی‌، نماد فراماسونری باشد که در دلارهای ایالات متحده آمریکا دیده میشود و در نوشتار‌های انتقادی به حزب جهانی‌ فراماسونری (= مافیای ادیان ابراهیمی) تفسیر و تبیین شده است !

  • رستم

    مسئول محترم رادیو زمانه. انگاری همین النصر بالرعب است که شما ها را اینچنین ترسانده است. اگر راست می گویی که نظرت برزمینه و زمانه ی ایران است٬ این نظرات همه برای همین زمانه ی ایران است. معلوم نیست سانسورهای شما طبق کدام معیار است. در ایران منفورترین و فاسدترین و بی حیا ترین فرقه یعنی روحانیت با بازوی سرکوبشان بر این کشورحکومت می کنند و شما با هزار اما و اگر نظرات را منتشر می کنید. شما نیز در امتداد حکومت ایران سانسورچی هستید. شما گویا نمی دانید که همین نظرات است که با تند گوییش و با بی پرواییش فردای ایران را رقم خواهد زد. حکومت ایران و دستگاه قضاییه ی آن در زندانها به مردم نجیب ایران به دختر و پسرش تجاوز می کنند اما ما اگر بنویسیم شما آنرا سانسور می کنید و حتما فحاشی و بی ادبی میدانید. لطفا بس کنید. بس کنید که کشتار فرانسه و اسپانیا و لبنان و عذاق و سوریه تماما ریشه اش در ایران در بیت رهبری و در بیوت روحانیت است. زادیو زمانه می تواند در کگشایش جامعه ی ایران نقشی مهم ایفا کند. اما هر بار که شما نظری را سانسور می کنید موج آن صدها نفر را می گیرد و بسوی رادیو های دیگر سوق می دهد. آن صدها نفر بنوبه ی خودشان موج ایجاد می کنند و الهذا....

  • دوّآر

    محمد در سخنی گفته بود پیروزی با ایجاد وحشت به دست می آید النصرة بالرعب مفید بودن وحشت و پیروزی وحشت بر فکر در حوادث سال های گذشته مشاهده میشود کارتونیست های شارلی هبدو توسط خدای مسیح به قتل نرسیدن ، کشتار با محمد و خدای محمد بود اما شارلی هبدو به دلیل همون وحشتی که پیروان راستین محمد به وجود آوردن جرات نمیکنن خدای محمدو در کارتون تصویر گری کنن و به خدای اخته شده ی مسیحیت میپردازن اینست رمز و راز موفقیت محمد و پیروان راستین محمدبن عبدالله