ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییر موضع شورای نگهبان، لابی‌گری اصلاح‌طلبان

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید امکان احراز صلاحیت کسانی هم که در آزمون اجتهاد شرکت نکرده‌اند وجود دارد و در همین حال محسن رهامی از رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان خبر می‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان دو روز پس از آن‌که به صراحت اعلام کرد عدم شرکت نامزدها در آزمون اجتهاد به معنای انصراف از کاندیداتوری است، تغییر موضع داد و گفت که امکان احراز صلاحیت این افراد نیز وجود دارد. اصلاح‌طلبان نیز از ادامه «لابی‌گری» با شورای نگهبان خبر می‌دهند.

نجات‌الله ابراهیمان، سخنگوی شورای نگهبان به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران، ایرنا گفت که داوطلبانی که قصد انصراف دارند، باید درخواست کتبی خود را شخصاً و یا از طریق نماینده قانونی به فرمانداری‌های محل ثبت‌نام اعلام کنند.

او پیش از این در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون ایران گفته بود که عدم شرکت در آزمون اجتهاد به منزله انصراف تلقی می‌شود و کسانی که در آزمون شرکت نکردند، از ادامه روند احراز صلاحیت کنار گذاشته می‌شوند.

آزمون اجتهاد داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه پنجم دی، با حضور ۴۰۰ داوطلب برگزار شد. عدم حضور حسن خمینی و چند تن دیگر از نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در این آزمون خبرساز شد. در حالی‌که علی خمینی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مدعی شد که شورای نگهبان برادرش را به این آزمون دعوت نکرده است،  سخنگوی شورای نگهبان گفت که او نیز همانند سایر نامزدها به آزمون دعوت شده بود.

عدم حضور خمینی در آزمون اجتهاد، گمانه‌زنی‌ها در باره رد صلاحیت احتمالی او در انتخابات را افزایش داد. اما حال آن‌گونه که سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید؛ ممکن است که در ادامه شرایط اجتهاد افرادی که در آزمون شرکت نکرده‌اند، محرز شود.

ابراهیمیان این مسئله را دیدگاه «آیت‌الله مؤمن» از اعضای فقهای شورای نگهبان دانست و گفت: این شورا پیامکی مبنی بر انصراف برای کسانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند، ارسال نکرده است.

کمیته رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

تغییر موضع شورای نگهبان در باره شیوه احراز صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان، در شرایطی که دبیر و سایر اعضای این شورا پیش از این بارها تاکید کرده‌اند که در بررسی صلاحیت‌ها اغماض نخواهند کرد، می‌تواند نتیجه رایزنی‌های گسترده و طولانی مدت بخشی از اصلاح‌طلبان با این شورا باشد.

پیش از این رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبرهای ضد و نقیضی از تشکیل کمیته ویژه‌ای از سوی اصلاح‌طلبان برای رایزنی با شورای نگهبان خبر داده بودند. روزهای پایانی آذر، محسن رهامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین تشکیل این کمیته در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را تائید کرد.

او از دیدار اعضای این کمیته با برخی از اعضای حقوق‌دان و فقهای شورای نگهبان خبر داده و گفته بود که به دنبال برگزاری جلسه و رایزنی با دبیر شورای نگهبان نیز هستیم. به گفته رهامی، جزئیات این نشست‌های مشترک رسانه‌ای نمی‌شود و وظیفه این کمیته «لابی‌گری در رابطه با مسائل کاندیداهای اصلاح‌طلب» است.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چهارشنبه شانزدهم دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، باردیگر از رایزنی این کمیته با اعضای شورای نگهبان خبر داد و گفت که «جلساتی با آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله شاهرودی و برخی از اعضای حقوقدان این شورا آغاز کرده‌ایم، با آن‌ها تعامل داریم و در این زمینه نگرانی نداریم».

رهامی در پاسخ به پرسشی در باره اعلام برائت از دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸، گفت که «اصلاح طلبان با کسانی که مجرمند و جرم مرتکب شده‌اند همراه نبودند و هر کسی که پرونده دارد باید پیگیری کند». او همکاری با ستادهای انتخاباتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی را قانونی دانست و گفت که «طبق اعلام صریح سخنگوی شورای نگهبان اصلا تخلف محسوب نمی‌شود.»

دبیر شورای نگهبان چندی پیش گفته بود که این شورا صلاحیت افرادی را که با انتخابات سال ۸۸ در ارتباط بوده‌اند تائید نخواهد کرد. رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در دیدار با ائمه جمعه، یک‌بار دیگر هزینه انتخابات سال ۸۸ را بسیار بالا دانست و گفت که با سران اعتراض‌ها مماشات کردیم.

احمد توکلی و چند تن دیگر از فعالان جبهه اصول‌گرایان از اصلاح‌طلبان خواسته بودند که با اعلام برائت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، امکان تائید صلاحیت خود را فراهم کنند. بخشی از اصلاح‌طلبان در سه سال گذشته، اعتراض به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را تندروی دانسته و خواستار اعتماد زایی میان اصلاح‌طلبان و رهبر جمهوری اسلامی شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    کی بود؟ کی بود؟  من نبودم ! عجب حکایتی است حکومت ولایی ؟

  • حمید

    «نرمش سازشگرانه» دیگر!

  • hamid

    صابت خمپاره به هتل اقامت وزیر دولت روحانی سایت آفتاب: هتل محل اقامت وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در دمشق مورد اصابت خمپاره قرار گرفت. کانال تلگرامی تابناک نوشت: هتل داماروز در دمشق مورد اصابت خمپاره قرار گرفت. این هتل در مجاورت مقر ستاد ارتش و ساختمان وزارت دفاع سوریه قرار دارد. وزیر بهداشت جمهوری اسلامی و هیئت همراه در این هتل حضور داشتند اما هنگام حمله خمپاره ای در هتل نبودند.

  • ایرج

    تا پیش جریان اخیر بایکوت شدن ایران توسط کشورهای عربی سیاست جناح حاکم رد صلاحیت گسترده بود ولی پس از آن خود را در شرایطی احساس می کند که ممکن است در آینده نیازمند مردم باشد. اگر کمی در تایید صلاحیتها تساهل نشان میدهد به این خاطر است.