ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست افزایش تلاش‌ها برای آزادی جیسون رضاییان

مدیران ۲۵ رسانه خبری در ایالات متحده، در نامه‌ای به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از او خواسته‌اند تا برای آزادی جیسون رضاییان فشار بیشتری به ایران بیاورد.

مدیران ۲۵ رسانه خبری در ایالات متحده، در نامه‌ای که روز جمعه هشتم ژانویه/۱۸ دی، برای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا فرستاده‌اند، از او خواسته‌اند تا برای آزادی جیسون رضاییان فشار بیشتری به ایران بیاورد.

جیسون رضاییان (رضائیان)، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست است که بیش از ۵۳۰ روز از بازداشت او در ایران می‌گذرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس، روز شنبه، نهم ژانویه/‌۱۹ دی درباره این نامه نوشته است که در این نامه از ایران خواسته شده تا روزنامه‌نگاری مستقل را به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر به رسمیت بشناسد و جیسون رضاییان را آزاد کند.

نویسندگان این نامه از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته‌اند تا با استفاده از اهرم‌هایی که در حال حاضر برای فشار آوردن به ایران در اختیار دارد، برای آزادی جیسون رضاییان تلاش کند.

جیسون رضاییان ۳۹ ساله، متولد کالیفرنیاست و تابعیت دوگانه ایران و ایالات متحده آمریکا را دارد. او سال گذشته به جاسوسی و «دیگر اقدامات خصمانه» علیه جمهوری اسلامی متهم شد و از آن زمان، بدون آن‌که حکمش اعلام شده باشد، در زندان است: وکیل جیسون رضائیان: گفتند مشکلی هست حکم موکلم را ابلاغ نکردند.

در نامه‌ای که خطاب به جان کری نوشته شده، آمده است که «ایران هرگز شواهدی درباره اتهام‌های وارد شده به جیسون رضاییان ارائه نکرده است.»

سیزدهم مهر ماه امسال، ۱۱ نماینده مجلس ایران هم در تذکری کتبی به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، خواستار ارائه اطلاعات لازم درباره «فعالیت‌های جاسوسی» جیسون رضاییان شده بودند.

۲۵ مدیر رسانه  در نامه خود همچنین نوشته‌اند: «سازمان‌هایی همچون ما روزنامه‌نگارانی مانند رضاییان را به خدمت می‌گیرند تا در کشورهایی مثل ایران که اغلب برای گردش آزاد اطلاعات ارزش چندانی قائل نیستند کار کنند. البته ما از خطر این اقدام آگاهیم.»

در ادامه این نامه آمده است: «ما از ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک می‌خواهیم تا از ارزش‌هایی که جیسون رضاییان به‌خاطر آن‌ها بازداشت شده است، حمایت کنند.»

از جمله امضاکنندگان این نامه می‌توان به آسوشیتد پرس، نیویورک تایمز، لس‌آنجلس تایمز، ان‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، آب‌اس و سی‌ان‌ان اشاره کرد.

افراد، گروه‌ها و سازمان‌های زیادی در ماه‌های گذشته برای آزادی جیسون رضاییان تلاش کرده‌اند: گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواهان آزادی فوری جیسون رضائیان شدند.

واشنگتن‌پست هم اتهام‌های وارد شده به جیسون رضاییان را شدیدا تکذیب کرده است.

سردبیر واشنگتن‌پست، فردریک جی. رایان، گفته است که ایالات متحده و دیگر دولت‌هایی که قصد دارند روابط اقتصادی و کسب و کارشان را با ایران افزایش دهند و روابط‌ بهتری با این کشور داشته باشند، باید جیسون رضاییان را در ذهن داشته باشند.

او همچنین گفته است: «اگر تهران می‌تواند یک روزنامه‌نگار معتبر و بی‌گناه را زندانی کند و او را مورد سو‌استفاده قرار دهد، فکر کنید که ممکن است چه بلایی بر سر یک هیات نمایندگی بیاورد که برای بازدید به آنجا می‌رود؟»

آخرین خبرهای منتشر شده از تهران درباره جیسون رضاییان حاکی‌ از آن است که او کریسمس را با خانواده‌اش در زندان گذرانده است.

همزمان با پانصدمین روز بازداشت او در روز چهارشنبه ۱۱ آذر/ دوم دسامبر ۲۰۱۵ هم روزنامه واشنگتن پست درباره وضعیت سلامتی این خبرنگار زندانی‌ هشدار داد و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.