ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جشنواره «هنر ضد خشونت» با کمک‌های مردمی برگزار می‌شود

این جشنواره قصد دارد واکنش ایرانیان به خشونت در جامعه را از طریق موسیقی و هنرهای تجسمی و شعر نشان دهد. جشنواره «هنر ضد خشونت» به طور مستقل برگزار می‌شود.

نخستین نشست خبری جشنواره «هنر ضد خشونت و افراطی‌گری» یکشنبه ۲۰ دی در پردیس سینمایی «چهارسو» در تهران برگزار شد. این جشنواره قصد دارد واکنش ایرانیان به خشونت در جامعه را از طریق موسیقی و هنرهای تجسمی و شعر نشان دهد.

مهدی نادری و جمشید مشایخی در نشست خبری جشنواره ضد خشونت

جشنواره «هنر ضد خشونت و افراطی‌گری» به کوشش مهدی نادری، فیلمنامه‌نویس و سینماگر ایرانی با هدف مقابله با خشونت در جامعه ایران ۳۰ دی تا ۲ بهمن در شهرهای تهران، شیراز و یزد برگزار می‌شود. جمشید مشایخی، بازیگر کهنه‌کار و شناخته شده سینمای ایران هم از این جشنواره حمایت می‌کند.

هر ۹ ثانیه یک خشونت

مهدی نادری، دبیر جشنواره «هنر ضد خشونت و افراطی‌گری» در نخستین نشست خبری این جشنواره گفت: «خشونت اکنون در سراسر کشور به بالا‌ترین درجه رسیده. این جشنواره یک جریان هنری بین رشته‌ای است که قرار است در آن با قربانیان خشونت ابراز همدری شود.»

مهدی نادری، فیلمساز

در ایران بر اساس آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده است هر ۹ ثانیه یک خشونت رخ می‌دهد. براساس همین آمار ۹/ ۱۹ درصد از خشونت‌های خانگی در تهران را خشونت‌های جسمی و ۴ /۵۲ درصد از آن را خشونت‌های روانی تشکیل می‌دهد. به گفته سعید معیدفر، جامعه‌شناس یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش خشونت در جامعه، شکاف‌های عمیق اجتماعی و فردگرایی بیش از حد است.

این جامعه‌شناس اعتقاد دارد که یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش خشونت این است که سهم فعالیت‌های اجتماعی افراد یک جامعه افزایش پیدا کند. از این نظر برگزاری جشنواره‌های مستقل فرهنگی و هنری، صرف‌نظر از کیفیت آثاری که عرضه می‌کنند، می‌تواند یک گام مؤثر و مفید در کاهش خشونت باشد.

یک جشنواره مردمی بدون حمایت دولت

به گفته مهدی نادری در «جشنواره هنر ضد خشونت و افراطی‌گری» برای نشان دادن پیامدهای خشونت و همدردی با قربانیان خشونت آثاری از هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر نیز عرضه می‌شود. هنوز معلوم نیست آثار چه هنرمندانی برای عرضه در این جشنواره انتخاب شده‌اند.

این جشنواره که بیش و کم همزمان با جشنواره فجر برگزار می‌شود، یک جشنواره غیر دولتی و مستقل است. مهدی نادری در نشست خبری این جشنواره گفت: «هیچ فرد یا سازمانی از ما برای برگزاری جشنواره حمایت مالی نکرده. فقط حضور افراد هنرمند و فرهنگ‌دوستی مانند جمشید مشایخی، نادر مشایخی و اشکان خطیبی ما را دلگرم کرده است.»

اشکان خطیبی، خواننده راک

جشنواره ضد خشونت و افراطی‌گری بر اساس کمک‌های مردمی شکل گرفته است. دبیر این جشنواره اظهار امیدواری کرد که شهرهای دیگر ایران نیز به این حرکت بپیوندند.

او درباره چشمداشت حمایت از شهرداری‌ها گفت: « نمی‌خواهیم مدام به ادارات مراجعه کنیم تا خسته و عصبی بشویم زیرا هدف ما آرامش است. امیدواریم این جشنواره به یک جریان تبدیل بشود.»

جمشید مشایخی هم در سخنانی با انتقاد از جنگ‌های داخلی و خانمانسوز در خاورمیانه، به مضامین ضد جنگ در شعر کلاسیک فارسی، از جمله اشعار سعدی و حافظ اشاره کرد و گفت: «امروزه دانشگاه‌های ما انسان تربیت نمی‌کنند بلکه متخصص تربیت می‌کنند.»

امید به حرکت‌های خودجوش مردمی

اشکان خطیبی، بازیگر و خواننده راک و مدیر گروه موسیقی «ترافیک» هم در نشست خبری «جشنواره هنر ضد خشونت و افراطی‌گری» حضور داشت. او در سخنانش به گسترش روزافزون خشونت در جامعه ایران اشاره کرد.

او گفت با توجه به حرکت خودجوش مردمی «دیوار مهربانی» ممکن است با کمک جنبش‌های مردمی و هنری جشنواره‌های مستقلی مانند جشنواره «هنر ضد خشونت و افراطی گری» ساده‌تر به هدف‌هایشان دست پیدا کنند تا با اتکا به وزارت ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی وابسته به دولت.

به گفته این هنرمند ایرانی با اهتمام جمشید مشایخی این جشنواره موفق شده است مجوز لازم را از وزارت ارشاد اسلامی به دست بیاورد.

در این جشنواره نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر و فرزند حمشید مشایخی نیز حضور دارد. او وعده داد که جشنواره «ضد خشونت و افراطی‌گری» را با قطعه‌ای از ساخته‌های خودش آغاز کند.

نادر مشایخی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را هم به عهده داشته و در زمینه موسیقی تلفیقی با هنرمندانی مانند حسین علیزاده همکاری کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.