ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل وجود قحطی و گرسنگی در سوریه را تأیید کرد

با رسیدن کمک‌های انسانی به شهرهای تحت محاصره سوریه، نماینده سازمان ملل در این کشور گفت شاهد قحطی و گرسنگی مردم در این شهرها بوده است. در شورای امنیت نیز در این‌باره گفت‌وگو شد.

در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع شهرهای تحت محاصره سوریه که از گرسنگی ده‌ها هزار نفر از ساکنان آن گزارش‌هایی منتشر شده، صحبت شد. هماهنگ‌کننده اقدامات انسان‌دوستانه سازمان ملل قحطی و گرسنگی در این شهرها را تأیید کرد.

به‌گزارش رویترز، کاروان‌های کمک‌های انسانی در چارچوب توافق طرفین درگیر در سوریه برای ارائه مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، غروب دوشنبه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی به سه شهر تحت محاصره مضایا، فوعه و کفریا رسیدند.

یعقوب الحلو، هماهنگ‌کننده اقدامات انسان‌دوستانه سازمان ملل در سوریه، روز دوشنبه شواهد در مورد گرسنگی در شهرهای تحت محاصره را تأیید کرد.

الحلو از مضایا گفت: «ما با چشمان خود وضعیت کودکان دچار سوء تغذیه شدید را دیدیم.»

او افزود: «من مطمئن هستم که سالمندانِ دچار سوء تغذیه شدید نیز هستند و گرسنگی و قحطی وجود دارد. اطمینان دارم که همین وضعیت در فوعه و کفریا نیز حاکم است.»

مضایا که در نزدیکی مرز لبنان واقع است در اختیار نیروهای مخالف بشار اسد است اما تحت محاصره ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان قرار دارد. دو شهر شیعه‌نشین فوعه و کفریا در استان ادلب، در اختیار نیروهای دولتی سوریه هستند اما در محاصره مخالفان قرار دارند.

حزب‌الله لبنان پیش از این مرگ ساکنان مضایا به دلیل گرسنگی را رد کرده و آن را تبلیغات مخالفان حکومت سوریه عنوان کرده بود. این در حالی است که گفته می‌شود در شش هفته اخیر دست‌کم ۱۰ نفر در مضایا بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند. مخالفان حکومت اسد از کشته شدن ده‌ها نفر سخن می‌گویند.

یعقوب الحلو گفته است اطلاعاتی به‌دست آورده که بر اساس آن دست‌کم ۴۰ نفر از گرسنگی مرده‌اند اما تاکنون نتوانسته است درستی این اطلاعات را تأیید کند.

در سازمان ملل، سامانتا پاور، سفیر آمریکا، به شدت حکومت سوریه را متهم کرد که با روش گرسنگی دادن به مردم خود آن‌ها را از بین می‌برد.

سامانتا پاور گفت: «به تصاویر وحشتناک غیرنظامیان، از جمله کودکان و نوزادان در مضایا نگاه کنید... صدها نفر به‌عمد محاصره شده‌ و به‌عمد گرسنگی داده شده‌اند. این تصاویر ما را به یاد جنگ جهانی دوم می‌اندازد.»

ماتیو رایکرافت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل از «روش غیرانسانی به‌کاربرده‌شده توسط رژیم اسد و متحدانش» سخن گفت.

او در بیانیه‌ای با بیان این‌که ۸۵۰ نوزاد در مضایا نیاز فوری به شیر دارند، گفت: «برای نجات جان غیرنظامیان و برای نزدیک شدن سوریه به صلح، تمامی محاصره‌ها باید برداشته شوند.»

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل به روزنامه‌نگاران گفت دولت مطبوعش حاضر است برای پخش کمک‌ها «همکاری کامل» کند اما بخش بزرگی از آن‌چه در مورد مضایا گفته می‌شود «بر اساس اطلاعات غلط است». او گفت تصاویر مردمی که از گرسنگی در حال مرگ‌اند «ساختگی» هستند.

او همچنین «تروریست‌های مسلح» را به «غارت» برخی از کمک‌ها متهم کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.