ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به اظهارات هیات ایران در کمیته حقوق کودک سازمان ملل: دروغ گفتند

هیات ایران در کمیته حقوق کودک سازمان ملل در حالی به ابهام‌ها درباره وضعیت حقوق کودکان در ایران پاسخ داد که نمایندگان برخی سازمان‌های حقوق بشری این پاسخ‌ها را غیر شفاف و دروغ دانسته‌اند.

هیات اعزامی ایران به کمیته حقوق کودک سازمان ملل در مقرر این سازمان در ژنو، در حالی گزارش سال ۲۰۱۶ خود را ارائه کرد و به سوال‌‌ها و ابهام‌ها درباره وضعیت حقوق کودکان در ایران پاسخ داد که نمایندگان برخی نهادها و سازمان‌های حقوق بشری حاضر در این نشست، این پاسخ‌ها را «غیر شفاف» و بعضا «دروغ» دانسته‌اند.

این نشست، سومين و چهارمين بررسى ادوارى كارنامه ايران توسط كميته حقوق كودک سازمان ملل بود و هیات ایرانی، روزهای ۱۱ و ۱۲ ژانویه/ ۲۱ و ۲۲ دی ماه به طرح مباحث مورد نظر خود پرداخت و به سوال‌ها و مواردی که از سوی اعضای کمیته حقوق کودک سازمان ملل پاسخ داد.

شادی امین، فعال حقوق بشر و از حاضران در این نشست به نمایندگی از موسسه شش‌رنگ، در واکنش به پاسخ‌های هیات ایرانی به رادیو زمانه می‌گوید: «دولت ایران در جوابیه خود به برخی از موارد مطرح شده، بسیاری از موارد را خیلی غیر‌شفاف پاسخ داد و بعضی از موارد را هم صریح و روشن دروغ گفت. پس از پاسخ دولت ایران، ما مجددا یک جوابیه تهیه کردیم و گفتیم که کجاها دروغ است و فکت‌ها جعل شده و کجاها غلط هستند و از درک یا برداشت شخصی و نگاه غیرتخصصی پاسخگویان حاصل شده‌اند.»

شادی امین معتقد است که هیات ایرانی از ترکیبی قوی تشکیل شده و آمده بود تا از قوانین ایران در زمینه حقوق کودک دفاع کند.

او می‌گوید: «سوال‌هایی که مطرح شده بود، حجاب کودکان، ازدواج کودکان، مثله کردن جنسی یا همان ختنه دختران و کودکان کار و خیابان را در بر می‌گرفت. همچنین مساله کودکان ال‌جی‌بی‌تی و فشارهایی که در محیط‌های آموزشی، خانواده و اجتماع به این کودکان وارد می‌شود هم مورد توجه قرار گرفت. بسیاری موارد دیگر هم مطرح شد اما متاسفانه هیاتی که از ایران آمده بود خیلی وارد بود در کشتن وقت و با ارائه یک‌سری اطلاعات خیلی اضافه کار را پیش برد و در نهایت بسیاری از موارد را هم انکار کرد.»

گفت‌و‌گوی نسیم روشنایی با شادی امین را از اینجا بشنوید: 

مدیار سمیع‌نژاد، دیگر فعال حقوق بشر و از همکاران سازمان عفو بین‌الملل هم که در این نشست حاضر بوده، گزیده‌ای از پاسخ‌های هیات ایرانی را در فیس‌بوک خود آورده و نوشته است:

ديروز و امروز در كميته حقوق كودک سازمان ملل، هيات ايرانى گفتند كه:
- در ايران مجازات اعدام در ملاء عام به ندرت انجام مى‌شود، شايد یک مورد در سال
- تبليغ مى‌شود كه كودكان براى تماشاى اعدام در ملاء عام آورده نشوند و اعدام‌ها قبل از طلوع آفتاب است و كودكان خوابند
- دختر و پسر حق ارث بردن دارند، اما پسران دو برابر ارث مى‌برند
- جامعه ما به طور كلى ازدواج زير ١٨ سال را نمى‌پذيرد. اين موارد كه به ندرت اتفاق مى‌افتد نبايد كارهاى خوب ما را تحت شعاع قرار دهد
- كتاب‌هاى تفكر و سبک زندگى، زيست‌شناسى پايه سوم متوسطه، علوم پايه و آموزش مبانى جنسى براى آموزش ⁧جنسى⁩ در مدارس وجود دارد
- بسيارى از ايرانيان در خصوص ⁧ختنه دختران چيزى نمى‌دانند و در چهار استان كردستان، آذربايجان غربى، كرمانشاه و هرمزگان ختنه دختران ميان اهالى سنت شافعى انجام مى‌شود و ....

سمیع‌نژاد همچنین نوشته است: «رئيس هيات ايران به جاى پاسخگويى به اعدام كودكان گفت: اجازه بدهيد از اين موضوعات استثنايى بگذريم (اعدام) كه توضيحات زيادى داديم و برسيم به مسائل مهم‌ مثل بهداشت و ....»

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، رئیس هیات ایرانی حاضر در نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بود.

او در صحبت‌های خود با اشاره به نگرش سیاسی ایران به حقوق کودک گفت: «این نگرش ما مانع از این است که هر چیزی کنوانسیون حقوق کودک گفته، بپذیریم.»

به گفته عباسی، هيچ منعى براى اين‌كه متهمان زير ١٨ سال در همان زير ١٨ سال اعدام شوند، وجود ندارد و اعدام حق اولياى دم است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    جمهوری اسلامی مجمع اساتید دروغ و شارلاتانیزم است

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان ، همين فراخوان سالي يكبار براي اين جانيان هم ، كمك به فرارشان از انتقاد جهاني است و اعلام انجام وظيفه به مردمان خود كه از طرف مسئولين نهاد هاي بين المللي انجام ميشود ، پول نفت و منابع ايرانيان را رها كنند و بخاطر حقوق كودك من ، با آخوندهاي ضد ايراني مشكل پيدا كنند ؟ من بايد هالو باشم كه اينرا بپذيرم . بهترين راه جلوگيري از شامورتي بازي دولتهاي قدرتمند در حمايت از دستنشاندگانشان در كشورم ، همين فرصت چند سال يكبار انتخابات است . در خانه ميمانم و ننگ لبيك به خامنه اي دزد را نميپذيرم و داغ بر دل حاميان اروپايي و امريكايي و روسي و چيني اين جانيان فقط با عدم شركت من در انتخابات ممكن است . پاينده ايران سربلند ايراني

  • مانی

    در ایارن، اعلامیه حقوق بشر تقریبا هیچی اش اجرا نمی شود. رسما این رژیم ظالم و فاسد گفته اعلامیه حقوق بشر قبول ندارد و به حقوق بشر اسلامی (البته با قرائت شیعی/حکومت مطلقه ولایت فقیه) عمل می کند. از جمله حقوق بشر الامی اینان: 1- اجرای خدود قرون وسایی اعراب 1400 سال پیش مانند شلاق زدن، سنگسار، اعدام به بهانه های محتلف از جمله اتهام قاچاق مواد مخدر و محاربه و دشنام به پیامبر و ائمه، بر هم زدن نظم عمومی و تشویش اذهان و رعب وحشت! البته ما میداین این حکومت در خود شیعه هم تحریف کرده است و اندک امتیازت شیعه نسبت به وهابیت و سنت را هم رگفته. مثلا در عرف شیعه اجرای حدود فقط در عصر حکومت امام زمان/امام معصوم است و ولایت فقیه، فقط بر ایتام ولایت و سرپرستی دار. ولی آخوندهای مثل خمینی و وارثانش این اصول شیعه تحریف کردند و حکومت جعلی ولایت فقیه بوجود اوردن با نقض و تحریف اصول شیعه! اینجا قصدم تعریف از شیعه نیست. انچه مسلم است بهترین حکومن سکولار دموکراسی است فعلا چون حداقلی از برابری و ازادی رعایت حقوق بشر میتوان در آن دید. ئلی حکومتهای مذهب یو دینی از بیخ و بن تبعیض و ظلم نهادینه یمشود و اولین قربانینش افارد غی رمذهب یو معتقدان به مذاهب و ادیان غیر از دین یا مذهب حاکم هستند. برای روشنگری گفتم. در احکام اعدام، از هر کسی مقدار مشخصی مثلا چند گرم هروئین بگیرند اعدام می شود ولو اینکه طرف بار اولش بوده و اصلا این مواد به مصرف خود و دیگری نراسنده باشد، یعنی شخص به خود یا دیگری آسیبی نرسانده ولی چون قصد آسیب رساندن از طریق معتاد کردن داشته او را اعدام می کنند! قصاص به جرم نکرده. قتل یک انسان به خاطر قتلی که نکرده. بر فرض این شخص قاچاقچی مقداری تریاک قاقچاق کرده و حتی توزیع شده، ایا کسی مرده که بر فرض آن را قصاص کرد. من خود قصاص را هم قبول ندارم. ولی فرض گیریم یان حکم قرون وسطایی درست است و در قبال قتل باید قتل شود! ولی د رموراد متعدد اصلا قتیل صورت نمیگرد ولی اشخاص اعدام می کنند مثل احاک محاربه، صرفا برای ابراز عقیده مثل کاری شیخ نمر در رعبستان کرد و رزیم سعودی-وهابی او را اعدام کرد. مشابه همین جنایت سعودی-وهابی را رژیم ولایی-شیعی دارد انجام میدهد و تا کنون هزارن نفر مثل شیخ نمر اعدام و یا ترور کرده است صرفا بخاطر ابارز عقیده یا تظاهرات و اعتراض...! ضمنا این رژیم بر طبق همان حقوق بشراسلامی، حجاب اجباری اتجام میدهد. رانت خواری و فسا سیستماتیک دارد. عامدا اکثریت مردم فقیر کرده و دستمزد به حق به اکثریت جامعه که مزدبیگر هستند نمیدهد و آنها عمدا در فقر و محرویمت نگه میدارد به طوری مجبور بشوند زنان و دختران و نوجوانشان تن بیگاری- با مزد بسیار کم- برای سرمایه داری این رژیم بدهند!

  • جعفری

    سعید شماره تو من شاهد بودم، خواب خرگوشی تا کی؟ حتما خانواده محترم مجتهد شبستری مترجم قران معزی را میشناسی، از خانواده ایشان در سال 60 31 نفر در زندان بودند که 16 نفرشان اعدام شدند، در بند زنان خانم شبستر 85 ساله در بند 4 زندان قزلحصار بود بهمراه نوه 12 ساله اش، خودم از خانم شبتری مراقبت و کمک میکردم و همین همل جرم مرا سنگین تر میکرد، یعنی کمک به سر موضعی ها، خیلی مسخره بود از خانم معزی میخواستند توبه کنه و مثل سایر توابین مصاحبه و جاسوسی کنه، بعدش مرا به انفرادی بردند و از سرنوشت پیرزن بیچاره بیخبرم ، اینقدر وضعش خراب بود که یک جفت دمپائی پلاستیکی توی دستاش کرده بود و با باسن روی مزائیک های سرد قزلحصار خودش رو به اینور و اونور میکشید، ای وای برما و بخرد هائی که برما حاکمند

  • سعید

    حتما تو خودت هم شاهد اون اعداما بودی...!!کمتر حرفای بی سروته به خورد مردم بدید

  • سعیده نیکویی

    ایا فراموش کرده ایم که این رزیم در سال های شصت هزاران کودک دختر وپسر بین سنین سیزده تا هیجده سال را اعدام کرد و حتی اسامی بعضی از ان ها را قبل زا اعدام نمیدانست. نه فراموش میکنیم نه میبخشیم.