ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنتاگون: دو شناور آمریکایی توقیف‌شده در ایران امشب آزاد نمی‌شوند

«تسنیم» نوشته است که دو شناور آمریکایی و خدمه نظامی آن‌ها «به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر شدند». این دو شناور آمریکایی در حوالی جزیره فارسی متوقف شدند.

شامگاه سه‌شنبه ۲۲ دی ماه، «خبرگزاری فارس» اعلام کرد که دو شناور آمریکایی در آب‌های خلیج فارس توقیف و به همراه آن  خدمه آنها که ۱۰ سرباز آمریکایی‌اند دستگیر شده‌اند.  وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا این خبر را تأیید کرده است. شش ساعت پس از دستگیری خدمه دو قایق آمریکایی، دو مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با «رویترز» گفته‌اند که دو قایق توقیف شده و خدمه‌شان امشب آزاد نخواهند شد. رایزنی‌ها بین ایران و آمریکا ادامه دارد و قرار است که صبح چهارشنبه ۲۳ دی ماه این دو قایق و سرنشینان آن آزاد شوند.

اخبار تکمیلی: سپاه پاسداران ۱۰ تفنگدار آمریکایی را آزاد کرد

شناورهای توقیف‌شده از نوع شناورهای کوچک رودخانه‌ای هستند که به صورت عادی قایق‌های گشت‌زنی و نگهبانی آمریکا در خلیج فارس‌اند.

پنتاگون تأیید کرده که تماس خود را با دو شناور نیروی دریای آمریکا از دست داده است. این قایق‌ها در مسیری بین کویت و بحرین در حال حرکت بودند.

چهارساعت پس از توقیف قایق‌های آمریکایی، پنتاگون ابتدا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که ایران به آنها اطمینان داده که این شناورها و خدمه آنها دستگیر نشده‌اند و به مسیر خود به سرعت باز خواهند گشت. شش ساعت بعد از توقیف اما «رویترز» به نقل از دو مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که دو قایق توقیف‌شده و خدمه‌شان امشب آزاد نخواهد شد.

«تسنیم» نوشته است که دو شناور آمریکایی و خدمه نظامی آن‌ها «به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر شدند». تسنیم آورده است که این دو شناور آمریکایی در حوالی جزیره فارسی متوقف شدند.

«فارس» اولین خبرگزاری‌ای بود که این خبر را انتشار داد اما دقایقی بعد خبر حذف شد. پس از تأیید پنتاگون در خبری دیگر، «خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس» گفت که سپاه پاسداران مسئولیت این دستگیری را پذیرفته است چرا که «۱۰ نفر نظامی آمریکایی با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند.»

«فارس» همچنین گفته است که هرکدام از قایق‌های توقیف شده «سه مسلسل کالیبر ۵۰ (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین)» دارند. فارس می‌گوید این قایق‌ها حدود ۲ کیلومتر وارد آب‌های ایران شده بودند و این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس شناور‌ها ثبت شده است.

یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا به «نیویورک تایمز» گفته است که به نظر می‌رسد یکی از این قایق‌ها دچار مشکل مکانیکی شده و این موجب شده است که از مسیر منحرف شوند.

در میان خدمه این دو شناور، ۹ نفر مرد و یک نفر زن هستند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، جان کری، با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف، تماس گرفته است که تلاش کند که این موضوع را حل و فصل کنند.

بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌و‌گو با سی ان ان گفت: «در مورد این اتفاق آگاهیم. در حال کار کردن هستیم و امیدواریم که وضعیت حل و فصل شود.»

پیتر کوک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، به آسوشیتدپرس گفت که شناورها بین کویت و بحرین در حال حرکت بودند که ما تماس را با آنها از دست دادیم. کوک در ادامه گفته است که پنتاگون با ایران در تماس است و قرار است این قایق‌ها و خدمه آنها به مسیر خود ادامه دهند.

قایق‌های توقیف شده از نوع شناورهای کوچک رودخانه‌ای (SURC) هستند که به صورت عادی قایق‌های گشت‌زنی و نگهبانی در خلیج فارس‌اند. خدمه این شناور‌ها معمولا نیروهای ویژه و تفنگداران دریایی ایالات متحده هستند. قایق‌ها این‌گونه طراحی شده‌اند که در دریا و در رودخانه‌های کم‌عمق قابلیت حرکت داشته باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.