ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بدهی دولت به بانک مرکزی ۲۲۱ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، کاهش صادرات و رشد نقدینگی خبر داد. افزایش ۲۲۱ درصدی بدهی دولت و تخصیص تنها ۳۵ درصد از بودجه عمرانی نشان تداوم رکود اقتصادی است.

درآمدهای نفتی و غیرنفتی دولت جمهوری اسلامی در شش ماه نخست سال کاهش یافته، دولت با کسری بودجه بیش از سی هزار میلیارد تومانی روبرو است و تنها ۳۵ درصد از اعتبار طرح‌های عمرانی تامین شد.

کسری بودجه دولت جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست سال‌جاری بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان است.

فصل‌نامه روند، نشریه تخصصی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آخرین شماره خود که به بررسی شاخص‌های اقتصادی و مالی ایران در شش ماه نخست امسال پرداخته، از عدم تامین ۶۵ درصد  اعتبار طرح‌های عمرانی و افزایش بدهی‌های دولت خبر داد.

براساس این گزارش، درآمدهای نفتی دولت به نسبت شش ماه نخست سال ۹۳ با ۹ .۱۰ درصد کاهش به ۳۲ درصد رسیده است. همچنین درآمدهای حاصل از واگذاری‌های منابع دولتی نیز ۲. ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

این گزارش می‌افزاید که پایه پولی ایران نیز در شش ماه نخست امسال ۸ .۴ درصد رشد و در مقایسه با مدت مشابه یک‌سال قبل ۴ .۷ درصد افزایش داشته است. برهمین اساس نقدینگی و بدهی دولت به بانک مرکزی نیز افزایش ۱ .۴ و ۲۲۱ درصدی را تجربه کرده‌اند.

بانک مرکزی دلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی را افزایش برداشت از تنخواه خزانه عنوان کرد و نوشت که این تنخواه تا پایان سال تسویه خواهد شد. پیش از این، وزیر امور اقتصاد و دارایی، بدهی دولت و شرکت‌های دولتی را ۵۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود که ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌هاست. به گفته طیب‌نیا سهم سایر بانک‌ها از بدهی‌های دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

برپایه این گزارش، هزینه‌های عمومی دولت به نسبت یک‌سال قبل ۵ .۹ درصد افزایش یافته اما میزان تخصیص پرداخت‌های عمرانی با ۷ .۲۲ درصد کاهش روبرو بوده و تنها ۷ .۳۵ درصد از اعتبارهای عمرانی تامین شده است. پیش از این سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود که با گذشت ۹ ماه از سال تنها ۲۵ درصد اعتبار طرح‌های عمرانی تامین شده است.

بانک مرکزی همچنین از کسری بودجه ۲ .۳۲ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال خبر داده که به نسبت دوره زمانی مشابه سال ۹۳، افزایش ۱۰ درصدی دارد.

رکود ادامه دارد

بانک مرکزی با بیان این‌که تراز پرداخت‌های خارجی ایران در شش ماه نخست امسال ۵۲ درصد کاهش یافته، کاهش ارزش صادرات نفتی را دلیل اصلی این مسئله دانست. براساس این گزارش، ارزش صادرات ایران نزدیک به ۳۱ درصد و واردات نزدیک به ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش ارزش صادرات ایران را تا پایان تابستان سال‌جاری ۶ .۳۳ میلیارد دلار و ارزش واردات را ۱ .۲۶ میلیارد دلار برآورد کرده و از کاهش ۳ .۴۰ درصدی ارزش صادرات نفتی خبر داده است.

کاهش قیمت نفت در یک‌سال گذشته دولت ایران را با کسری بودجه روبرو کرده است. این مسئله رشد اقتصادی را در نیمه دوم سال گذشته متوقف کرد و براساس اعلام بانک مرکزی، این شاخص به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

برپایه این گزارش، رشد اقتصادی ایران از زمستان سال گذشته متوقف و در تابستان امسال به شش دهم درصد کاهش یافته است. پیش از این ۲۰۵ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس دولت نسبت به تداوم رشد اقتصادی هشدار داده بودند. همچنین چهار عضو کابینه روحانی، تابستان امسال در نامه‌ای به او، نسبت به تبدیل رکود اقتصادی به بحران اقتصادی هشدار دادند.

این نامه با مخالفت برخی از وزرا و کار‌شناسان همسو با دولت روبرو شد، اما نویسندگان نامه آن را یک هشدار جدی و نگرانی خود نسبت به طولانی شدن دوره رکود اقتصادی عنوان کردند. مقام‌های دولتی وعده کرده‌اند که پس از اجرای برجام و رفع عملی تحریم‌ها، ایران با جهش اقتصادی روبرو شود. سخنگوی دولت رشد اقتصادی سال آینده را بیش از شش درصد دانسته و از سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت خبر داده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    آیا قابل قبول است پول نفت ملت ایران به یک جانی مثل بشار اسد بدهیم تا بمب و بشکه انفجاری بشه و روی سر مردم سوریه ریخته بشه یا جیب ولادمیر پوتین و روسها روبا دلارهای نفتی پر کنیم و یا در نیجریه و تاجیکستان و یمن و لبنان و عراق و آذربایجان و عربستان و....میلیونها دلار پول و اسلحه به گروههای وابسته بدهیم تا کشورها را به تنش و جنگ داخلی بکشیم و آنوقت جوانی در ایران کلیه خود را بفروشد یا زنی برای رفع گرسنگی تن فروشی کند یا بخیه چانه کودک 4 ساله را به خاطر نداشتن 150 هزار تومان بکشند و با صورت خونی بیمارستان ترک کنه؟!!

  • حقیقتگو

    بله پرستش و دنباله ری و بنده شیطان شدن و چنباتمه زدن پای منبرهای شیطان در عباها هزینه و مخارج سنگین سوپر میلیاردها تومان دارد که تمامی این قرض های دولت شیطان از بانک مرکزی شیطان از کیسه و جیب مردم بنده آخوند شده ایران باید پرداخت شود. جای بسیار بسیار تعجب حیرت آور دارد که انکار مردم نفهمیده و یا نمی خواهند بفهمند و یا سواد و فهم شعوری که باید در تحلیل فاجعه بدهی های حکومت آخوندی اعلام می کند بدون هیچ عکس العملی در این موضوع فاجعه بار به زندگی یشان ادامه میدهند. میلیونها پاسدارچی و بسیجی های بیکاره و عملا مفت خور و حقوق مزدوری بگیر که منافع و حساب بانکی های میلیاردها دلاری آخوندها را محافظت می کنند و عملا در کارایی اقتصادی و تولیدی صفر مطلق هستند در تولید ارقام بدهی دولت شیطان سهم بسیار بالایی دارند. باید از روباه بنفش عبا پوش آخوند و اقتصاد دانان بیسواد و فرمایشی اش پرسید که آیا میلیارد میلیاردها دلارهایی که مهره های چپاولگر اسلام شیطان ناب محمدی دزدیده و در بانک های خارجی انبار کرده کجا هستند و یا صرف اسلام بازی و تروریست پروری اوباشان تازی در سوریه و لبنان حیف میل می کنند چرا قطره از آن صرف رفع بدهی ها نمیشود.