ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز اجرای برجام؛ لغو تحریم‌ها علیه ایران

پس از تایید آژانس در پایبندی ایران به تعهداتش، موگرینی و ظریف آغاز اجرای برجام را اعلام کردند. روحانی در توئیتر نوشت برجام به فرجام رسید. اوباما دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد.

پس از صدور بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید پایبندی ایران به تعهداتش، موگرینی و ظریف آغاز اجرای برجام را اعلام کردند. روحانی در پیامی توئیتری نوشت برجام به فرجام رسید. اوباما دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد.

• جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌ای که به طور جداگانه و پس از خوانده شدن بیانیه مشترک ایران و ۵+۱ برگزار کرد، با اشاره به دستاورد‌های برجام  بر سرنوشت ایرانی-آمریکایی‌های زندانی گفت: «خوشحالم که پنج آمریکایی که به طور ناعادلانه در ایران بازداشت بودند، آزاد شدند و به خانواده‌هایشان می‌پیوندند.» او گفت باراک اوباما بعدا در باره تبادل زندانیان توضیحات بیشتری خواهد داد.

• وزیر امور خارجه آمریکا، یک بار دیگر به اهمیت دیپلماسی پرداخت و از هیئت مذاکره‌کننده ایران برای عملکرد حرفه‌ای آنها تشکر کرد. کری مشخصا از صالحی و ظریف نام برد.

• کری این را هم گفت که توافق هسته‌ای و اجرای برجام، همه نگرانی‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی را نسبت به ایران از بین نخواهد برد: «اما پاسخگویی به این نگرانی‌ها بسیار پیچیده‌تر می‌شد اگر مسأله هسته‌ای به درستی مورد بررسی قرار نمی‌گرفت.» وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: «اکنون جامعه بین‌المللی می‌تواند با مسائل بدون نگرانی نسبت به ایرانی که مسلح به سلاح هسته‌ای است وارد مذاکره شود - از جمله مسأله جنگ در سوریه.»

• حسن روحانی توئیت کرد: برجام به فرجام رسید:

— حسن روحانی (@Rouhani_ir) January 16, 2016

قرار بود روحانی پس از قرائت بیانیه برجام با مردم گفت‌وگوی زنده تلویزیونی داشته باشد که به عصر یکشنبه ۲۷ دی موکول شد.

• فرانس پرس از قول محافل دیپلماتیک نوشت که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران لغو شد.

• جواد ظریف و فدریکا موگرینی با قرائت بیانیه‌ای مشترک، به صورت رسمی آغاز «روز اجرای» برجام را اعلام کردند.

در بیانیه ظریف و موگرینی اعلام شد: امروز ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذیربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

•  اوباما با صدور فرمانی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کرد. جان کری کمی بعد از تایید انجام تعهدات ایران از سوی آژانس گفته بود که کشورش همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را لغو کرده است.

ویدئویی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «لحظات امروز» منتشر کرده است ببینید. این ویدئو لحظه‌ای را نشان می‌دهد که یوکیا آمانو گزارش آژانس را امضاء می‌کند و برای تحویل آن به دیدار محمد جواد ظریف و وزرای خارجه گروه ۵+۱ می‌رود:

• در حالی که جلسه ظریف و موگرینی در وین همچنان ادامه داشت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای در تایید پایبندی ایران به تعهداتش مطابق برجام صادر کرد.

یکی از تعهدات محوری ایران، بازطراحی رآکتور اراک و بیرون آوردن قلب رآکتور بود. سازمان انرژی اتمی ایران سه‌شنبه ۲۲ دی رسما اعلام کرد که این اقدام انجام شده و قلب رآکتور با بتن پر شده است.

ویدئو بیانیه مشترک ایران و گروه ۵+۱ را که توسط ظریف و موگرینی خوانده شد ببینید (از دقیقه ۱۴):

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    غربی ها و سرکار خانم موگرینی باید اول از خودشان می پرسیدند که کره شمالی از چه کانالی به میلیاردها دلار پولهایی که صرف ساخت و ساز بمب اتمی و بمب هیدروژنی می کند رسیده است؟ میلیاردها دلار گم شده دوره احمدی نژاد کجا رفته است؟ آخوند در ایران شاید بساط گول زن و نمایشی بمب اتم سازی را برچیده باشد ولی بمب اتمی ساخته شده از کره شمالی را در اختیار دارد؟ بزرگترین خیانتی که غربی ها در قبال مردم ایران انجام دادند حمایت مالی از آخوندهاست!

  • Farid

    خبرگزاری مهر در مورد علت دسترسی موقتی شب گذشته به این سایت بنقل از کارشناسان می‌گوید «سیستم فیلترینگ روی پهنای باند اینترنت که وارد کشور می‌شود از طریق تجهیزات مختلفی اعمال می‌شود و ممکن است در مقطعی به دلایل فنی این تجهیزات با مشکلاتی همراه باشند و این موضوع به صورت اتفاقی دسترسی برخی کاربران را به بعضی از سایت‌های فیلتر شده، فراهم کند.» محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات ایران، هم به این خبرگزاری گفته‌است که «وزارت ارتباطات در این زمینه نقشی نداشته و برنامه‌ای مبنی بر رفع فیلتر از یوتیوب را در دستور کار ندارد!!.» او افزوده که شرکت ارتباطات زیرساخت در حال بررسی علت باز بودن دسترسی برخی کاربران به سایت یوتیوب است!!

  • Mani

    اگر حکومت مردمی بود شاید جای خوشحالی میبود. اما اگر حکومت انتخاب مردم و برای مردم ایران بود هرگز سرنوشت مردم چنین نمی شد. فراموش نکنید که مخوفترین مافیا حاکم بر مردم و کشور ایران شده است و هرگاه اینرا فراموش کردید کافی است به میلیونها گرسنه،میلیونها معتاد، تعداد بیشماری زندانیان سیاسی، تعداد بیشماری انسانهای بیگناه که اکنون دیگر حیات ندارند، میلیونها روان پریشان، غارت و نابودی محیط زیست ایران، صدها هزار کودک یتیم سوری بعلت حمایت مافیای اسلامگرای حاکم بر ایران از جنایتکارانی چون بشار اسد و سایر تروریست های دیگر و فجایع بیشمار دیگر که مافیای حاکم بر ایران ار بدو به قدرت رسیدن خود تا کنون مرتکب شده است تعمق کنید. تبهکاران هرگز تغییر نمی کنند و تنها راه نجات از دست آنها گرفتن قدرت از آنها و دادن آن بدست صاحبان اصلی یعنی مردم است.

  • حسن

    این توافق نشان داد که مذاکره و تعامل براساس احترام متقابل، تامین کننده منافع مشترک و پرهیز از هزینه های غیرضروری و تهدید و ارعاب است.

  • میترا

    منفعت اقتصادی تیم دولت در این معامله تضمین شده و *** های آنها می توانند با سربلندی و غرق در نعمت در کشورهای توسعه یافته به تحصیل و کار و زندگی ادامه دهند. مردم عادی ایران هم منتظر تکه استخوانی باشند بلکه جلوی آنها انداخته شود. تمام دعوا سر لحاف ملا بود! قول می دهم شاخص های رفاه و توسعه ایران هیچ تغییری نکند.

  • nader

    اکنون حکومت اسلامی  باید پاسخگوی مطالبات و حقوق مسلم مردم ایران به‌ویژه اقشار و طبقات کم‌درآمد و به ستوه آمده باشد.

  • ali

    بالاخره روز اجرای برجام فرارسید .اما اجرایی شدن برجام ، پیشنیازهایی داشت و آنها عبارتند از : 1- ارسال بیش از 10 تن اورانیوم غنی شده به روسیه 2- دراوردن قلب راکتور اتمی اراک و بتن ریزی کامل به منظور کورکردن و غیرقابل بازگشت پذیری فعالیت هسته ای 3-ارسال اب سنگین اراک به کشورعمان جهت ارسال به آمریکا 4- دمونتاژ ( دراصل نابودی و غیرقابل استفاده مجدد ) بیش از 15000 دستگاه سانتریفیوژ متعلق به 50 سال قبل پاکستانی ها این ها تتمه فعالیتهای پایان بخشیدن بعه فعالیتهای اتمی پنهانی جمهوری اسلامی طی حداقل 14 سال گذشته بود .اینجانب بعنوان یک شهروند ایرانی ضمن استقبال از خاتمه بحران هسته ای و لغو تحریمهای مرتبط با آنها ، از حکومت اسلامی ولایت فقیه حاکم بر ایران گوشزد می کنم چرا درباره عواقب سنگین و فوق تصور ضربات سیاسی ، اقتصادی و حیثیتی وارده بر ایران و ملت ایران فکر کرده بودید ؟ یقین بدانید هزینه های تخریبی ضدملی سیاستهای نابخردانه در کشورداری سوء توسط حکومت روحانیت ، باید توسط ولایت فقیه و کلیه طیف روحانیت اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و سایر بازیگران عرصه قدرت در جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشند و مسئولیت اصلی بعهده ولی فقیه و حامیان وی در پروژه نامبارک اتمی ( که مورد تایی دوجناح بودند ) می دانیم . ولی فقیه در طی نامه ه8ا و حرفهایش ، رندانه می خواهد که مسئولیت این شکست را بعهده دیگران بیاندازد اما مردم ایران نباید فریب بخوردند و دستگاه ولایت فقیه و حامیان نظام ضدملی فعلی را متهم به نابودی ایران بکنند تا در دادگاه صالحه پاسخگو باشند .واقعا حکومتی که به مصالح عالیه عزت و اعتبار و حیثیت ایران ، توسعه و پیشرفت فردی و اجتماعی آحاد ملت ایران ضربه بزند ، با یک حکومت اشغالگر خارجی چه فرقی دارد ؟ متاسفانه حقیقت تلخی برای ملت ایران روش شد و ان اینکه آخوند و حکومت آخوندها ،اجنبی با ایران بوده و هست .به مردم ایران پیشنهاد می کنم با تحریم و عدم مشارکت در تئاتر انتخابات اسفند 94 ، در زمین افکار آخوندها و روحانیت ضدملی بازی نکنند تا حکومت به سقوط نزدیک تر شوند .

  • faryad

    آیا قابل قبول است پول نفت ملت ایران به یک جانی مثل بشار اسد بدهیم تا بمب و بشکه انفجاری بشه و روی سر مردم سوریه ریخته بشه یا جیب ولادمیر پوتین و روسها روبا دلارهای نفتی پر کنیم و یا در نیجریه و تاجیکستان و یمن و لبنان و عراق و آذربایجان و عربستان و....میلیونها دلار پول و اسلحه به گروههای وابسته بدهیم تا کشورها را به تنش و جنگ داخلی بکشیم و آنوقت جوانی در ایران کلیه خود را بفروشد یا زنی برای رفع گرسنگی تن فروشی کند یا بخیه چانه کودک 4 ساله را به خاطر نداشتن 150 هزار تومان بکشند و با صورت خونی بیمارستان ترک کنه؟

  • faryad

    ولی‌الله سیف می‌گوید ورود ۳۰ میلیارد دلار آزاد شده به ایران،‌منطقی نیست! بعبارتی قبلا چاه را کنده اند و پول بی پول!!

  • ایرج

    مبارکه