ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز سفر دو روزه رئیس جمهوری چین به ایران

شی جین پینگ در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. هدف این سفر ارتقای سطح مناسبات دو کشور در دوران پساتحریم عنوان شده است. او با خامنه‌ای هم ملاقات می‌کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین شامگاه جمعه دوم بهمن در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و مورد استقبال جواد ظریف قرار گرفت. او قرار است علاوه بر روحانی با خامنه‌ای نیز ملاقات کند.

استقبال رسمی از شی‌ جین پینگ در فرودگاه مهرآباد تهران

رئیس جمهور چین پیش از ورود به ایران، در عربستان و مصر بود. خبرگزاری رویترز پیش‌تر نوشته بود که هدف این سفر، تحکیم روابط چین با کشورهای خاورمیانه و احتمالا تلاش برای تنش‌زدایی میان تهران و ریاض است. چین از جمله کشورهایی است که پیشنهاد میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی را داده است.

رسانه‌های ایرانی می‌نویسند این سفر دو روزه با اهدافی چون ارتقای سطح مناسبات تجاری، سیاسی و فرهنگی تهران و پکن در دوران پساتحریم و همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌گیرد.

مبادلات تجاری تهران و پکن در سال ۲۰۱۵ افت داشت. در هشت ماهه اول سال گذشته میلادی، ۳۴ درصد از داد و ستد دو کشور به نسبت مدت مشابه در سال ۲۰۱۴ کاسته شد.

واردات ایران از چین در هشت ماه اول سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۲ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۴ کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. صادرات ایران به چین، از ۲۰ میلیارد دلار در هشت ماهه اول ۲۰۱۴ به ۱۲میلیارد دلار در هشت ماهه اول ۲۰۱۵ تقلیل یافت. چین از خریداران عمده نفت ایران است.

استقبال از رئیس جمهوری چین و هیات همراه او در فرودگاه مهرآباد تهران را محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران بر عهده داشت. شی جین پینگ قرار است با حسن روحانی و هم‌چنین علی خامنه‌ای دیدار کند. معاونان ریاست جمهوری، معاون نخست‌وزیر، شش وزیر و هیاتی از بازرگانان و نمایندگان رسانه‌های چینی شی‌جین پینگ را در تهران همراهی می‌کنند.

از ‌آخرین سفر عالی‌ترین مقام دولتی چین به ایران ۱۴ سال می‌گذرد. جیانگ زمین، رئیس جمهوری اسبق چین در سال ۱۳۸۰ به ایران رفته بود. حسن روحانی یک بار در سال ۲۰۱۵ در چین با شی‌جین پینگ در حاشیه اجلاس سیکا (اجلاس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا) دیدار کرده است.

در ۲۳ مهر سال جاری نیز جانشین رئیس ستاد‌‌‌‌‌‌‌‌ کل ارتش چین برای دیدار و مذاکره با شماری از نظامیان ارشد ایران به تهران آمده بود. مبارزه با تروریسم و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه از محورهای مهم این مذاکرات عنوان شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.