ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیستان‌ و بلوچستان محروم‌ترین استان در فن‌آوری اطلاعات

بررسی‌های منتشر شده در ایران بر اساس شاخص بین‌المللی توسعه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (IDI) نشان می‌دهند که تهران پیشرفته‌ترین و سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان‌ها در این زمینه هستند.

بررسی‌های منتشر شده در ایران بر اساس شاخص بین‌المللی توسعه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (IDI) نشان می‌دهند که تهران پیشرفته‌ترین و سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان‌ها در این زمینه هستند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این تحقیقات را انجام داده‌اند.

بررسی‌های انجام‌شده بازه زمانی سال ۱۳۸۹ تا نیمه اول سال ۱۳۹۴ را در بر گرفته‌اند و شاخص توسعه‌یافتگی، براساس سه تعریف «دسترسی»، «استفاده» و «مهارت» در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات انتخاب شده است. میزان دسترسی به تلفن ثابت و تلفن همراه، میزان دسترسی به پهنای باند اینترنت و تعداد خانوارهای دارای کامپیوتر، تعداد کاربر اینترنت، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن بی‌سیم و باسیم، نرخ باسوادی بزرگسالان و نسبت نام‌نویسی در سطح دبیرستان و دانشگاه از جمله شاخص‌های این سه زمینه مورد بررسی بوده‌اند.

بر اساس مجموعه این شاخص‌ها، در بالای جدول رده‌بندی به‌ترتیب استان‌های تهران، سمنان، مازندران، یزد و البرز قرار دارند و در انتهای جدول استان‌های کرمان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌اند.

در شاخص «دسترسی»، استان تهران رتبه نخست و استان سیستان و بلوچستان رتبه آخر، در شاخص «استفاده»، تهران، قم، البرز، سمنان و بوشهر در رتبه های اول و بازهم سیستان و بلوچستان در رتبه آخر و در شاخص «مهارت» سمنان، مازندران، یزد و قزوین و تهران استانهای پیشرو بوده و کردستان و خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در انتهای جدول قرار دارند.

بدین ترتیب استان سیستان و بلوچستان در هر سه شاخصِ تحقیق در انتهای جدول قرار دارد و این نشان می‌دهد که سیستان و بلوچستان نه تنها در زمینه‌های اجتماعی از جمله بیکاری و فقر عقب نگاه داشته شده بلکه در عرصه فن‌آوری اطلاعات نیز همین وضعیت را دارد.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که هنوز هم بیش از نیمی از استان‌های ایران در زمینه فن‌آوری اطلاعات توسعه‌یافته نیستند و میزان دسترسی و استفاده از امکانات برای آن‌ها، کمتر از میانگین شاخص شاخص بین‌المللی توسعه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (IDI) است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.