ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پدران و دختران ایرانی در قاب عکس‌

محمد تنگستانی- نمایشگاهی از عکس‌های نفیسه مطلق در شهر درسدن برگزار شده. موضوع نمایشگاه: پدران چه سهمی در زندگی دخترانشان دارند؟ با نفیسه مطلق گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

شامگاه سه‌شنبه ۲ فوریه نمایشگاه «نور و چشم‌انداز زنانه»، مجموعه‌ای از عکس‌های نفیسه مطلق در شهرداری شهر درسدن در شرق آلمان افتتاح شد. در این نمایشگاه آنه‌کاترین کلپش، شهردار درسدن حضور داشت و موسیقی‌دانی هم به نام اشتفان ادر با سازهای قدیمی آسیای صغیر بازدیدکنندگان را همراهی می‌کرد.

«نور و چشم‌انداز زنانه»، نفیسه مطلق

نفیسه مطلق ۳۵ ساله است، تحصیلاتش را در رشته ارتباطات در مقطع دکتری در مالزی به پایان رسانده و در حال حاضر در دانشگاه پوترای عکاسی مستند و روزنامه‌نگاری تدریس می‌کند.

درباره مجموعه «پدران و دختران ایرانی» با او گفت‌و‌گو کرده‌ایم:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مجموعه «پدران و دختران ایرانی» چگونه شکل گرفت؟

به ایران سفر کرده بودم. اوایل از مهمانی‌های خانوادگی‌مان عکس می‌گرفتم. بهانه‌ اصلی آن هم نشان دادن این‌ عکس‌ها به دوستانم در مالزی بود. چون مثل بسیاری از ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند من هم با غیر ایرانی‌های زیادی رو به رو می‌شوم که سوال‌های عجیبی راجع به ایران می‌پرسند. سوالاتی که آدم را به تعجب وامی‌دارد. بعد از مدتی به‌خاطر اتفاقی که برای پدرم افتاد دوربینم به سمت دخترها و پدرهای فامیل می‌چرخید. از این تنوع لذت می‌بردم. از اینکه در خانواده‌ای زندگی می‌کنم که بسیار متنوع اند به لحاظ مذهبی، فرهنگی و طبقه اجتماعی و همه کنار یکدیگر هستند و این چیزی بود که واقعاً دلم می‌خواست که در وهله‌ اول اشخاصی که از نزدیک با آن‌ها ارتباط دارم ببینند و بعد در معرض دید اشخاص بیشتری قرار بگیرد. در دو هفته‌ای که آنجا بودم بعد از حدود ده عکس که بیشتر دوستان و اقوام نزدیکم هستند، فکر کردم این موضوع را گسترش بدهم و طیف‌های بیشتری را نشان بدهم. می‌خواستم همه‌ طبقه‌های شاخص اجتماعی در عکس‌ها باشند. عکس‌ها را هم بر اساس پس‌زمینه مذهبی، سنتی و اجتماعی طبقه‌بندی کردم.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

آیا ممکن است در چنین پروژه‌هایی از نظر فرهنگی کژتابی پیش بیاید؟

با این مسئولیت‌های سنگینی که بر دوش عکاس‌ها بخصوص عکاس‌های مستند اجتماعی یا خبرنگارها می‌گذارند موافق نیستم. ما مسئول نشان دادن چیزی هستیم که می‌بینیم و منتقل‌کننده‌ اطلاعاتی هستیم که به آن‌ها دسترسی داریم.

چه رابطه‌ای بین دختران و پدران در فرهنگ ایران وجود دارد که شما در این مجموعه آن را نشان داده‌اید؟

عکس فقط می‌تواند تلنگری باشد به مخاطب که اگر اهل بیشتر دانستن و شناختن است برود و بیشتر راجع به آن بداند و بخواند. انتظاری که من از این مجموعه دارم این است که تصویر واضح‌تری از کشوری که متعلق به گذشته، حال و آینده من است را در اختیار مخاطب بگذارد. در جوامعی مثل ایران رابطه‌ دختر و پدر بسیار اهمیت دارد. زن‌های ایرانی در سال‌های اخیر در سطح اجتماعی، فعالیت‌های سیاسی، بیان کردن نظرات و فعالیت‌هایشان در مورد حقوق زنان بسیار فعال بودند. فکر می‌کنم پدرهای ما نقش بسیار زیادی دارند. دخترها اگر در تحصیلات و فعالیت‌های اجتماعی‌شان موفق‌اند، بخشی از این موفقیت‌ها به این دلیل است که از حمایت پدر خود بهره‌منداند. پدر‌ها به نسبت نسل گذشته و تربیتی که به آن ها داده شده با فشارهای جامعه تغییرات زیادی کرده‌اند. و با تابوها و الگوهایی که به آن ها داده شده جنگیده‌اند و آن‌ها را تغییر داده‌اند و من فکر می‌کنم این موضوعی است که باید بیشتر روی آن کار شود. دوست دارم فرصتی برایم به وجود بیاید و درباره پدرهای جوان نسل جدید کاری انجام دهم. گذار به زندگی مدرن در ایران باید ثبت شود. این یکی از ایده‌هایم و امیدوارم روزی آن را انجام دهم.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.