ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف مذاکرات صلح سوریه پس از حمله بشار اسد به حلب

پس از حمله نیروهای بشار اسد و هواپیماهای روسیه به حلب، نماینده ویژه سازمان ملل متحده در گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو اعلام کرد که این مذاکرات به طور موقت متوقف خواهند شد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحده در گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو اعلام کرد که این مذاکرات به طور موقت متوقف خواهند شد. نمایندگان بشار اسد و کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه حاضر نشدند، باهم در پای میز مذاکره حاضر شوند و گفت‌وگوها قرار است در تاریخ ۲۵ فوریه ادامه یابند.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل بعد از ظهر روز چهارشنبه ۳ فوریه/۱۴ بهمن در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از دیدار با رهبران مخالفان بشار اسد گفت این شکست مذاکرات نیست؛ بلکه یک «وقفه موقت» است. او در ادامه گفت: «هر دو طرف به یافتن راه حل سیاسی علاقمند هستند.»

حمله به حلب؛ ضربه به ائتلاف اپوزیسیون سوریه

درحالی‌که کاروان‌های کمک‌های انسانی در مسیر شهرهای تحت کنترل  شورشیان ضد بشار اسد در حرکت هستند، نیروهای حامی بشار اسد به همراه هواپیماهای روسیه به شمال شهر حلب حمله کردند.

حمله روز چهارشنبه ۳ فوریه/۱۴ بهمن نیروهای بشار اسد و روسیه به شمال شهر حلب، جایی که تحت کنترل شورشیان مخالف بشار اسد است، گفت‌وگوهای صلح سوریه در ژنو را به خطر انداخت. ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون ضد بشار اسد می‌گویند حملات هوایی شدید روسیه و ارتش اسد به شمال حلب بی‌سابقه بوده است و این شهر ممکن است به زودی در محاصره نیروهای اسد درآید.

یک منبع نظامی حامی بشار اسد به خبرگزاری فرانسه گفته است که دو روستا در شمال غرب حلب از کنترل شورشیان خارج شده‌ و شاهراه ارتباطی مخالفان به ترکیه، جایی که به آن‌ها کمک می‌فرستد، مسدود شده است.

تمرکز حملات هوایی روسیه بر محله‌هایی در شهر حلب است که تحت کنترل مخالفان اسد هستند. اگر چنانچه ائتلاف روسیه و بشار اسد موفق شوند کنترل این محلات را از دست شورشیان خارج کنند، این بزرگ‌ترین پیشروی برای اسد پس از حملات تابستان ۲۰۱۲ محسوب می‌شود که نیروهای حامی او توانستند بخش بزرگی از حلب را از کنترل اپوزیسیون خارج کنند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در بریتانیا درگیری‌های نظامی روز چهارشنبه را شدید توصیف کرد و گفت صدها نفر از شهروندان شمال حلب خانه‌های خود را به دلیل بمباران‌های هوایی روسیه ترک کرده‌اند. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نیز گفت که ارتش بشار اسد در حال پیشروی است و «بسیاری از مخفیگاه‌های تروریست‌ها در حلب» ویران شده‌اند. «تروریست» واژه‌ای است که نیروهای حامی بشار اسد برای توصیف مخالفان او به‌کار می‌برند.

بسمه قضمانی، یکی از سخنگوهای کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه، که برای گفت‌وگوها در ژنو حاضر است، تهاجم اخیر به حلب را «وحشتناک» توصیف کرد. او به آسوشیتدپرس گفت: «پیامی که دولت در تلاش است به مذاکره‌کنندگان ارسال کند این است که هیچ‌چیز برای مذاکره وجود ندارد؛ به خانه‌های خود برگردید.»

قضمانی در ادامه گفت که ژنو را ترک نخواهند کرد: «ما قصد نداریم به خانه برگردیم.»

ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه (HCN) – بعد از ظهر چهارشنبه ۳ فوریه / ۱۴ بهمن به مذاکرات صلح در ژنو پیوست و با استفان دی میستورا دیدار کرد اما با این حال مذاکرات به طور موقت متوقف شد.

چندین کامیون کمک‌های انسانی در راه است

کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه فرستاده شدن کمک‌های انسانی به شهرهای تحت محاصره بشار اسد، توقف بمباران مناطق غیرنظامی، رفع محاصره شهرها در مناطق درگیری و آزادی گروهی از زندانیان را پیش‌شرط مذاکرات اعلام کرده بود.

با اینکه نمایندگان بشار اسد در ژنو، این پیش‌شرط‌ها را هنوز نپذیرفته‌اند، در مورد کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان محاصره‌شده توسط ارتش این کشور نهایت پذیرفتند که چند کامیون غذا و دارو فرستاده شود. اما هم‌زمان با پذیرفتن این شرط حمله به شمال حلب آغاز شد.

سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که ۱۲ کامیون غذا، دارو و تجهیزات پزشکی قرار است تا پایان روز چهارشنبه به شهر معضمیه در جنوب غربی سوریه برسد. به گفته این سخنگو پس از اینکه نیروهای بشار اسد راه اصلی ورود و خروج به شهر را مسدود کرده‌اند، وضعیت انسانی در این شهر از سال گذشته وخیم‌تر شده و تعداد کسانی که به سوءتغذیه شدید مبتلا شده‌اند افزایش یافته است.

اجازه حرکت به کمک‌های انسان دوستانه بین‌المللی یکی از درخواست‌های مداوم ائتلاف اپوزیسیون سوریه بوده است و آن را پیش‌شرط اعتمادسازی در گفت‌وگوها دانسته بودند. اپوزیسیون سوریه خواسته است که کمک‌های سازمان ملل متحد حداقل به ۱۸ منطقه که تحت محاصره نیروهای بشار اسد هستند برسد.

بسمه قضمانی حرکت کامیون‌های کمک‌های انسانی را «تحولی مثبت» ارزیابی کرد اما گفت که کمک به یک یا دو منطقه برای حل کردن این بحران انسانی کافی نیست؛ به‌ویژه در شرایطی که حملات هوایی ادامه دارد.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در گفت‌وگوهای صلح ژنو از روز دوشنبه به‌طور مجزا با گروه‌ها و کشورهای مختلف درگیر در مذاکرات جلسه داشته است. او شامگاه سه شنبه ۲ فوریه /۱۳ بهمن گفت که این دور از گفت‌وگوها ممکن است با شکست مواجه شود.

با این حال با حضور ریاض حجاب، هماهنگ‌کننده هیئت ائتلاف گروه‌های اپوزیسیون در ژنو، مذاکرات یک قدم پیش رفته است. یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفت: «بودن ریاض حجاب در اینجا امکانی برای کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه فراهم می‌کند تا بتواند موضع متحدی اتخاذ کند.»

اعلام تاریخ جدید برای ادامه یافتن مذاکرات رخدادی مثبت تلقی می‌شود؛ آن هم با توجه به حملات روز چهارشنبه و احتمال شکست مذاکرات صلح.

مذاکرات صلح سوریه قرار بود روز دوشنبه ۲۵ ژانویه / ۵ بهمن زیر نظر سازمان ملل در ژنو برگزار شود اما به دلیل عدم توافق بر سر ترکیب هیئت نمایندگان روز جمعه ۲۹ ژانویه / ۹ بهمن از سر گرفته شد. با این حال گروه اصلی اپوزیسیون سوریه ابتدا در آن شرکت نکرد. ساعاتی پس از آغاز مذاکرات، این ائتلاف در ریاض اعلام کرد که در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

همچنین شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگوها حاضر نشدند که حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه، که در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» در مناطق کردنشین سوریه نقش جدی ایفا کرده است، در این مذاکرات شرکت کند. دیگر گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه که در این مذاکرات نماینده ندارند، گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرای افراطی شامل گروه «دولت اسلامی» و گروه وابسته به القاعده – «جبهه نصره» – هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.