ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف با اصول‌گرایان، راهکار اصلاح‌طلبان برای ماندن در انتخابات

اصلاح‌طلبان، ناامید از شورای نگهبان، در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه امکان رقابت ندارند. ائتلاف با اصول‌گرایان رانده شده تنها راهکار آن‌ها برای «حضور در انتخابات تحت هر شرایطی» است.

اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان حامی دولت همچنان به حضور در انتخابات تحت هر شرایطی اصرار دارند. اما چنانچه رایزنی‌های دولت نتیجه ندهد و شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای همسو با اصلاح‌طلبان و یا دولت حسن روحانی تجدید نظر نکند، راهکار اصلاح‌طلبان حمایت از نامزدهای مستقل و اصول‌گرایان معتدل است.

احمد خرم می‌گوید: اصلاح‌طلبان امیدی به تائید صلاحیت ندارند و باید با همین بضاعت لیست‌های انتخاباتی خود را معرفی کنند.

اصلاح‌طلبان در سه استان گیلان، کرمانشاه و لرستان فاقد حتی یک نامزد نمایندگی مجلس همسو هستند. در سایر حوزه‌های انتخابیه نیز اصلاح‌طلبان به دنبال یافتن نامزدهای مستقل تائید صلاحیت شده هستند.

براساس سلسله گزارش‌هایی که خبرگزاری کار ایران، ایلنا، منتشر کرده است، اصلاح‌طلبان در بیش از نیمی از حوزه‌های انتخابیه فاقد حتی یک گزینه نزدیک به خود و یا همسو با دولت هستند.

براساس این گزارش‌ها در استان خوزستان تنها یک نامزد اصلاح‌طلب در اهواز و یک نامزد همسو با دولت در آبادان تائید صلاحیت شده‌اند و اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تنها امکان حمایت از این دو نامزد را دارند. در استان همدان هم هیچ نامزد اصلاح‌طلبی تائید صلاحیت نشده و تنها سه نامزد معتدل و «نزدیک به دولت» حضور دارند. اصلاح‌طلبان در استان مرکزی نیز تنها امکان حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب و یک نامزد نزدیک به دولت را دارند.

اصلاح‌طلبان و حامیان دولت چنانچه بخواهند به یک فهرست مشترک انتخاباتی دست یابند، در استان اصفهان از مجموع ۱۹ کرسی نمایندگی، امکان رقابت بر سر پنج کرسی برای آن‌ها وجود دارد. این وضعیت در استان فارس هم تکرار شده است. سه نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان و دو نامزد همسو با دولت همه امکان این جریان برای رقابت بر سر ۱۸ کرسی نمایندگی است.

وضعیت اصلاح‌طلبان در استان‌های شرقی هم تفاوتی چندانی با سایر حوزه‌های انتخابیه ندارد. در استان خراسان رضوی، شانس اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تنها سه نماینده از ۱۸ نماینده حوزه‌های انتخابیه این استان است. در استان خراسان جنوبی هم تنها یک نامزد اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت شده است.

اگرچه اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که از نیروهای مستقل در برخی از حوزه‌های انتخابیه استان سیستان و بلوچستان حمایت خواهند کرد، اما همه داوطلبان نزدیک به اصلاح‌طلبان این استان‌ از سوی هیات نظارت رد صلاحیت شده و تنها یک نامزد همسو با دولت امکان حضور در انتخابات را دارد. گزارش ایلنا از حوزه‌های انتخابیه استان کرمان هم نشان می‌دهد که تنها در دو حوزه انتخابیه این استان اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شانس رقابت و رسیدن به مجلس را دارند.

اصلاح‌طلبان در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی وضعیت مناسب‌تری دارند. علاوه بر حوزه انتخابیه تبریز که امکان رقابت کامل را دارند، در چهار حوزه انتخابیه دیگر نیز نامزدهای همسو با دولت تائید شده‌اند. در استان اردبیل هم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان تنها در حوزه انتخابیه گرمی هیچ گزینه‌ای برای حمایت ندارند. در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان هم اصلاح‌طلبان از حداقل امکان برای رقابت برخوردار هستند.

ائتلاف با اصول‌گرایان معتدل

اصلاح‌طلبان به ظاهر همچنان امیدوارند که رایزنی‌های دولت نتیجه‌بخش باشد و دست‌کم نامزدهای کم‌سابقه و جوان‌تر این جریان به عرصه رقابت بازگردند تا امکان رقابت در برخی از حوزه‌ها را به دست بیاورند و در ‌‌نهایت یک اقلیت حداقلی را در مجلس تشکیل دهند. اما احمد خرم از اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان ۱۲ بهمن گفت که اصلاح‌طلبان امیدی به تائید صلاحیت ندارند و «باید به ظرفیت فعلی خود بسنده کرده و با همین بضاعت لیست‌های انتخاباتی خود را معرفی کنند.»

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم یک روز بعد، ۱۳ بهمن، از عدم امکان رقابت اصلاح‌طلبان در تعدادی از استان‌ها خبر داد و گفت که ما از معرفی چهره‌های شاخص در بسیاری از حوزه‌ها محرومیم، «اما در عرصه حضور خواهیم داشت».

در همین رابطه علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم حضور اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات را «حداقلی و کف مطالبات» توصیف کرد و گفت که «اصلاح‌طلبان در یک ائتلاف نانوشته با همه عقلای جامعه هستند».

اظهارات شکوری راد از سوی اصول‌گرایان همسو با لاریجانی بدون پاسخ نماند و یک عضو فراکسیون رهروان ولایت چهارشنبه ۱۴ بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که «ائتلاف اصول‌گرایان با اصلاح‌طلبان معتدل دور از ذهن نیست.»

عوض حیدرپور تشکیل طیف سومی از «متدینین با مشی اعتدالی» با حضور اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان را لازم دانست و گفت که «نشست‌های دوستانه‌ای در این رابطه تشکیل شده اما خروجی نداشته و امیدواریم که این اتفاق بیافتد.»

سخنان حیدرپور همزمان با نهایی شدن لیست شورای هماهنگی اصول‌گرایان که براساس گمانه‌زنی رسانه‌ها بیشتر افراد آن را اعضای جبهه پایداری و نامزدهای همسو با احمدی‌نژاد تشکیل می‌دهند، امکان ائتلاف اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اصول‌گرایان معتدل به رهبری لاریجانی را تقویت کرده است. به‌گونه‌ای که خبرگزاری فارس و تسنیم به صورت همزمان از تماس اصلاح‌طلبان با برخی از اصول‌گرایانی که در لیست شورای هماهنگی اصول‌گرایان قرار نگرفته‌اند، خبر دادند.

در همین زمینه رضا تقوی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ائتلاف اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان را امکان‌پذیر دانست و گفت که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای موفقیت بیشتر به دنبال ائتلاف با اصول‌گرایان هستند.

با این حال علیرضا محجوب گفت که اصلاح‌طلبان منتظر نتیجه رسیدگی به اعتراض‌ها می‌مانند.انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با خبرگان رهبری هفتم اسفند برگزار می‌شود. به گفته وزیر کشور بیش از پنج هزار داوطلب به «رد و یا عدم احراز صلاحیت» خود اعتراض کرده‌اند. شورای نگهبان موظف است که تا بیستم بهمن نتیجه رسیدگی به اعتراض‌ها را اعلام کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی

    ائتلاف با معتدلین برای ماندن در قدرت-ائتلاف با اصولگرایان برای ماندن در قدرت-اصولگرا شدن اصلاح طلبان برای ماندن در قدرت-لیسیدن پای رهبر برای ماندن در قدرت-چه به دریوزگی افتادن این اصلاح طلبان گلللللللللللللللللللل

  • میترا

    احمد خرم از اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان ۱۲ بهمن گفت اصلاح‌طلبان امیدی به تائید صلاحیت ندارند و «باید به ظرفیت فعلی خود بسنده کرده و با همین بضاعت لیست‌های انتخاباتی خود را معرفی کنند.»