ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر نیرو: خشکی دریاچه ارومیه مهار شده است

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ایران شرایط دریاچه ارومیه را «خوب» توصیف کرد و گفت این دریاچه تا هفت سال دیگر به «تعادل اکولوژیک» خواهد رسید.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ایران می‌گوید دریاچه ارومیه که خطر خشکی کامل آن را تهدید می‌کند، به «تعادل اکولوژیک» خواهد رسید.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت‌چیان روز پنج‌شنبه ۱۵ بهمن، با بیان این‌که «شرایط خوبی برای دریاچه ارومیه حادث شده» گفت: «با جلوگیری از ساخت چهار سد در حوضه دریاچه ارومیه و رهاسازی آب از سدهای موجود در حوضه این دریاچه و رهاسازی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد "شهید کاظمی" (سد بوکان)، موفق به تثبیت تراز آب در دریاچه شدیم.»

سد بوکان در سال ۱۳۵۰ با نام سد کورش کبیر بر روی زرینه‌رود ساخته شد. این سد در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

انتقال آب از زرینه‌رود و سیمینه‌رود به دریاچه ارومیه از ۲۸ آبان سال جاری با ۳۰ مترمکعب آب در ثانیه آغاز شد.

سیمینه‌رود از کوهستان‌های سقز و بانه و کردستان عراق سرچشمه می‌گیرد و از بوکان عبور می‌کند.

وزیر نیرو ایران پیش‌بینی کرد که «تا سال ۱۴۰۲ وضعیت دریاچه ارومیه به حد تعادل اکولوژیک برسد».

آب ورودی به دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

برداشت بی‌رویه آب از حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و حفر چاه‌ برای توسعه کشاورزی یکی از دلایل اصلی پایین رفتن سطح آب در این دریاچه است.

در دی‌ماه سال جاری، عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از مسدود‌سازی ۱۳۰۰ حلقه چاه در اطراف دریاچه ارومیه و در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خبر داد.

به‌گفته حمید چیت‌چیان در ۶۰۹ دشت ایران بیش از نیمی از آن‌ها با بیلان منفی منابع آب مواجه هستند. او گفت: «این‌ها ۳۵۰ دریاچه ارومیه هستند که در زیرزمین قرار دارند و دیده نمی‌شوند.»

طی سال‌های گذشته روند خشک شدن دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفت، به‌طوری که بیش از ۹۳ درصد آب آن خشک شد و تنها هفت درصد از این تالاب بین‌المللی باقی ماند.

در صورت خشکی کامل دریاچه ارومیه، دست‌کم پنج میلیون نفر به‌طور مستقیم تحت تأثیرات منفی آن قرار می‌گیرند، در حالی که جمعیتی که غیرمستقیم و در استان‌های دیگر آسیب خواهند دید، بسیار بیشتر از این تعداد خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بفرما اینهم از تشیخیصات و فهم و شعور یک بیسواد بسیجی در پست مقام فرمایشی بعنوان وزیر نیرو. آهای بیسوادان و پا منبری ها بپذیرید آنچه از دهان این بسیجی بیرون می زند!