ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تائید صلاحیت حجم قابل قبولی از رد صلاحیت شدگان»

وزیر کشور می‌گوید که نتیجه تعامل با شورای نگهبان مثبت بوده و داوطلبان تائید صلاحیت شده می‌توانند انتخابات را رقابتی‌تر کنند.

نتیجه رسیدگی به اعتراض بیش از پنج هزار داوطلب نمایندگی مجلس روز جمعه اعلام می‌شود. اصول‌گرایان اما منتظر بررسی دوباره صلاحیت‌ها نماندند و لیست انتخاباتی خود را با حضور اعضای جبهه پایداری و مدیران احمدی‌نژاد منتشر کردند. اصلاح‌طلبان امیدوارند که وعده وزیر کشور مبنی بر بازگشت تعدادی از داوطلبان درست باشد.

محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات جمهوری اسلامی ایران از پایان رسیدگی به اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات‌های نظارت استانی خبر داد و گفت که نتیجه رد یا تائید صلاحیت داوطلبان روز جمعه شانزدهم بهمن به وزارت کشور اعلام می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۱۳ دی از اعتراض پنج هزار و ۵۰۰ داوطلب رد صلاحیت شده به شورای نگهبان خبر داده و گفته بود که «گروه‌هایی مرکب از فقه‌ها و حقوقدانان شورای نگهبان در حال بررسی صلاحیت‌ها هستند».

فضلی پنجشنبه ۱۵ بهمن در نشست احزاب و انتخابات «تعامل خوب شورای نگهبان و وزارت کشور» را «رضایت بخش» دانست و گفت که «بر اساس نتایجی که تاکنون در تعداد تائید صلاحیت‌ها به دست آمده است حجم قبول شدگان به گونه‌ای است که شاهد رقابت خوبی بین داوطلبان خواهیم بود».

او با بیان این‌که از نظر قانونی «وزارت کشور ارتباطی با رد یا تائید صلاحیت نامزدها ندارد»، پیگیری‌های دولت را تنها «مشورتی و همراهی با شورای نگهبان» دانست که «برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق برخی از کاندیداها صرفا به دلیل احساس مسئولیت با شورای نگهبان صورت می‌گیرد».

هیات نظارت بر انتخابات در مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها، تنها  ۴۲ درصد از داوطلبان را تائید صلاحیت کرد. این اقدام شورای نگهبان با اعتراض گسترده گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و برخی از چهره‌های سیاسی روبرو شد.

رئیس جمهوری جمهوری اسلامی در واکنش به رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس گفت که از «همه اختیارات قانونی» خود برای احقاق حقوق کسانی که «بدون مستند قانونی رد صلاحیت شدند»، استفاده خواهد کرد و هیات ویژه‌ای را به منظور رایزنی با شورای نگهبان تشکیل داده است.

خیز احمدی‌نژادی‌ها برای مجلس

در همین زمینه خبرگزاری‌های ایران پنجشنبه ۱۵ بهمن لیست انتخاباتی ائتلاف اصول‌گرایان را با حضور اعضای جبهه پایداری و برخی از مدیران دولت احمدی‌نژاد منتشر کردند.

در فهرستی که باشگاه خبرنگاران جوان برای نخستین بار منتشر کرد هشت عضو هیات دولت احمدی‌نژاد حضور دارند و نامی از اعضای فراکسیون پیروان ولایت به چشم نمی‌خورد. مرتضی آقاتهرانی، مهرداد بذرپاس، محمد سلیمانی، پرویز داودی، مسعود میرکاظمی، محمد ناظمی اردکانی، زهرا طیب‌زاده و لطف‌الله فروزنده هشت عضو کابینه احمدی‌نژاد هستند که در لیست نامزدهای جبهه متحد اصول‌گرایان در حوزه انتخابیه تهران قرار گرفته‌اند. محمد نبویان از روحانیان نزدیک به مصباح یزدی، غلامرضا مصباحی مقدم، محمدحسن ابوترابی‌فرد و اسماعیل کوثری دیگر اعضای این لیست انتخاباتی هستند.

در همین راستا یک عضو فراکسیون رهروان ولایت از رایزنی جریان همسو با لاریجانی برای معرفی یک لیست انتخاباتی در حوزه انتخابیه تهران خبر داد. ایرج عبدی گفت که این فراکسیون در تهران و مراکز استان‌ها لیست واحدی ارائه خواهد کرد.

عوض حیدرپور، عضو فراکسیون رهروان ولایت هم روز چهارشنبه ائتلاف اصول‌گرایان با «اصلاح‌طلبان معتدل» را ممکن دانسته و گفته بود که بحث‌های دوستانه‌ای انجام شده است، اما تا به‌حال به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم.  با این حال محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معرفی لیست از سوی اصلاح‌طلبان را بعد از اعلام اسامی داوطلبان تائید صلاحیت شده ممکن دانست و گفت که منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها هستیم.

برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب پیش از این اعلام کرده بودند که امکان رقابت در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه را ندارند با این حال تحت هر شرایطی در انتخابات باقی می‌مانند. حال باید دید که آیا نامی از نامزدهای این جریان در میان تائید صلاحیت شدگان وجود دارد یا آن‌گونه که احمد خرم گفته بود؛ امیدی به شورای نگهبان نیست و رایزنی‌ها تنها برای اصول‌گرایان مثبت بوده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انتخابات را به رفراندوم بدل کنیم

    از یه زاویه دیگه هم میشه نگاه کرد. حالا که همه ی راستها علیه رفسنجانی بسیج شدن یک رای جانانه و حداکثری به او خیلی معنی دار است: تودهنی به خامنه ای. ضمنا اصلا امتیاز به رفسنجانی نیست مردم زمانی که بزور نفر سی ام مجلس شد حالش را گرفتند. ولی همین که از نماز جمع طرد بشه و رای قاطع بیاره یه رفراندومه. این رژیم هیچوقت به رفراندوم تن نمیده ولی همین میتونه باشه. تصور کنید مجبور بشن رای ها رو باطل کنن، انتخابات رو باطل کنن، یا دایم بگن مثلا رفسنجانی 5/5میلیون رای نفر بعد 800 هزار رای. توی این فضای بسته بهترین گزینه اس.

  • میترا

    حجم عظیم!!! گله ای حساب کردن