ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس انجمن جنگلبانی: مصوبه مجلس باعث تشویق تخریب منابع طبیعی می‌شود

رئیس انجمن جنگلبانی گفت که این مصوبه «چراغ سبزی» برای «تخریب و تصرف منابع طبیعی» است.

هادی كیا دلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران می‌گوید مصوبه‌ای که هفته گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس تصویب شده، «مصداق بارز زمین‌خواری و تخریب منابع طبیعی است».

کیا دلیری در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که یکشنبه ۱۸ بهمن منتشر شده، گفت مصوبه جدید مجلس «عوارض خطرناكی برای منابع طبیعی خواهد داشت».

کمیسیون کشاورزی مجلس ایران هفته گذشته بخش‌هایی از قانون حفظ كاربری اراضی زراعی و باغ‌ها را اصلاح کرد. بر پایه این اصلاحیه تازه، نهادهای مسئول باید به کسانی که تا پیش از سال ۱۳۸۵ اراضی ملی و منابع طبیعی را به طور غیرقانونی تصرف کرده‌اند، با هدف «کاهش اختلافات» کشاورزان و سازمان جنگل‌ها، «سند مالکیت بدهند و اجازه ساخت و ساز در این اراضی تا ۳۰۰ متر زیربنا نیز صادر گردد».

رئیس انجمن جنگلبانی گفت که این مصوبه «چراغ سبزی» برای «تخریب و تصرف منابع طبیعی» است.

او می‌گوید که با این مصوبه «عده‌ای گمان می‌كنند می‌توانند بر خلاف قانون، زمین و اراضی ملی را تصرف كرده یا تغییر كاربری دهند و هر چند سال یك‌ بار، مشمول بخشش قرار گیرند».

شمس‌الله شریعت‌نژاد، عضو كمیسیون كشاورزی مجلس و از مدافعان این مصوبه نیز گفت که «ما باید مشكلات مردم را حل كنیم. ما خواسته‌ایم با این اصلاحیه، تخلفات از این جا به بعد را سخت بگیریم و زمین را به عنوان بهره‌برداری به صورت اجاره در اختیار آن‌ها قرار بدهیم».

صادق رحیمی، قائم مقام معاون قضائی قوه قضائیه یک ماه پیش از روند صعودی زمین‌خواری در ایران طی دو دهه گذشته خبر داد و دلیل آن را ورود «افراد آلوده به شبکه‌های قدرت» در این عرصه دانست.

به گفته او در این زمینه ۱۱۵ هزار پرونده تصرف غیرقانونی منابع طبیعی در مراجع قضایی تشکیل شده است.

پیش از این، خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفته بود «زمین‌خواران» در ایران به‌طور متوسط سالانه ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی را تصرف می‌کنند.

بیشترین تصرف و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی و طبیعی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و استان‌های شمالی انجام می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.