ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: آمریکا بین ترکیه و کردها یکی را انتخاب کند

اردوغان خطاب به مقامات آمریکا گفت: «ما چگونه به شما اعتماد کنیم؟ آیا من متحد شما هستم یا تروریست‌های کوبانی؟»

رجب طییب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به سفر فرستاده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به کوبانی گفت: «آمریکا بین ترکیه و یگان‌های مدافع خلق و هم‌پیمانان کرد آن یکی را انتخاب کند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه هفتم فوریه / ۱۸ بهمن با انتقاد از سفر برت مک گورک به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه، یگان‌های مدافع خلق را «تروریست» خواند.

مک گورک هفته گذشته به نمایندگی از رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از مناطق آزاد شده شهر کوبانی دیدن کرد. این شهر سال گذشته با مقاومت یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ و کمک‌های ایالات متحده از اشغال شبه‌نظامیان داعش آزاد شد.

کنترل شهر کوبانی در حال حاضر در دست یگان‌های مدافع خلق است و بخشی از کانتون‌های خودگردان معروف به روژآوا در شمال سوریه به شمار می‌رود.

اردوغان خطاب به مقامات آمریکا گفت: «ما چگونه به شما اعتماد کنیم؟ آیا من متحد شما هستم یا تروریست‌های کوبانی؟»

ترکیه جزو کشورهای عضو ناتو و هم‌پیمان با ایالات متحده است. این کشور حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک را «تروریست» می‌خواند و خواهان آن است که  یگان‌های مدافع خلق نیز به دلیل نزدیکی به این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

دولت ترکیه از ماه مارس ۲۰۱۵ با لغو پیمان این دولت با حزب کارگران کردستان پس از دو سال، حملات خود را به مناطق عمدتاً کردنشین جنوب شرقی ترکیه، شمال عراق و سوریه آغاز کرد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۱۶ در سفر خود به ترکیه گفت که پ‌ک‌ک «مانند داعش تروریست است» و آمریکا دولت ترکیه را در تأمین امنیت خود در برابر «تهدیدات بزرگ» حمایت خواهد کرد.

تظاهرات کردهای عراق علیه ترکیه

در همین حال، صدها تن از شهروندان کرد ساکن اقلیم کردستان عراق، صبح یکشنبه در شهر اربیل به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن حملات دولت ترکیه به مناطق کردنشین در شمال عراق، سوریه و جنوب ترکیه، خواستار توقف این حملات شدند.

در این تظاهرات که به درگیری با پلیس منجر شد، سه مأمور پلیس زخمی شدند.

دولت مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با دولت ترکیه هم‌پیمان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید

    دولت ترکیه از بوجود اورندگان داعش لایق نظر دادن در مورد تروریسم نیست

  • Pedrito

    به نظر بنده کاری که اردوغان انجام می دهد واکنش طبیعی هر دولت خاورمیانه ای به مسئله جدایی طلبی است. اینکه خود جدایی طلبی چه ریشه هایی دارد و مزایا و معایبش چیست به کنار، (شاید در حد دانش کم من در این بحث نباشد) اما با داشتن حکومتی که بتواند خواسته های مشروع گروه های مختلف و دموکراسی داشته باشد، می توان هم یکپارچگی کشور چند ملیتی را حفظ کرد. حالا باید یک بررسی آماری انجام بشه ببینیم چه کارهایی برای کردها انجام شده و نشده و به صورت بیطرف. اگر واقعا عملا دولت اردوغان برای این منطقه مثبت کار کرده باشد اما منافع گروه های معارض دولت ترکیه ایجاد آشوب را ایجاب می کند، به نظر من حق با اردوغان است (حداقل از باب حفظ تمامیت ارضی کشورش نه کشتار) ولی غیر این می توان حق را به کردها داد. ولی باز هم این دلیلی برای جنگ شهری و بمب گذاری در فرودگاه و ... نمی شود. در منطقه خاورمیانه و کشوری با اهمیت جغرافیایی ترکیه، به رفتارهایی مثل آتش زدن مدرسه برای اعتراض و پایین آوردن و سوزاندن مجسمه آتاتورک (نماد ملی گرایی ترکیه) چه جوابی می توان در انتظار داشت؟

  • اوین

    دولت ترکیه به سرگردگی اردوغان حامی و یگانه سرچشمه ی تروریسم خاورمیانه هست. تصاویر بسیاری رابطه ی نزدیک و سمیمانه و کمک های دولت ترکیه به داعش را به اثبات رسانده. ولی دولت ترکیه که تحمل هیچ گونه دستاورد کردها را ندارد، برای جلوگیری از تشکیل سیتم خودگردان کردها به هر راهکار غیر انسانی و غیر اخلاقی دست زده است. ولی کردها نه تنها در روژآوا در باکور هم پشت تروریسم را خواهند شکست.

  • pezan

    اقای اردوغان باید درک کرد کە کردها امروز نشان دادن مردمانی کوە نشین نیست بل انسانهای بروز شده هستن وخواها ن حقوقی برابر درخاورمیانە ..همچونین باید فهمید کە دوران امپراتوری دیگر قابل زنده شدن نیست ..

  • مسعود

    کافر همه را به کیش خود می پندارد، اردوغان که خود از هر تروریستی تروریست تر است غلبه ی کوردهای غیور بر تاریک پرستان هم کیش خود یعنی داعش را در آزادی کوبانی تاب نیاورد و عملا در انتقام این پیروزی از هم پیمان خود یعنی داعش خواست تا آبادگران کوبانی در سوروچ را آماج حملات انتحاری کند و به این هم اکتفا نکرد و پیمان صلح با کوردها را نقض کرده و 8ماه است در مناطق کردنشین( باکور کوردستان) منع آمدو رفت و حکومت نظامی اعلام می کند نمونه تازه ی آن تذکر و محکومیت دولت تروریست و تروریست پرور ترکیه در کشتار و زندانی کردن مردم بی دفاع بود. ارودغان تاب محکوم کردن و توقف کشتار کوردها توسط اساتید دانشگاههای ترکیه و جهان از جمله نوام چامسکی دا تاب نیاورد و یا زندانی شدند و یا تحت پیگرد قانونی بی قانون ارودغان قرار گرفتند. واقعا در تعجبم که چگونه اتحادیه ی اروپای می خواهد این لکه ی ننگ لشریت را به اتحادیه ی خود راه دهد. آنچه جهان شاهد آن بوده دست در دست هم بودن داعش و ارودغان بوده است.