ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمید ایزدپناه، پژوهشگر و شاعر لرستانی درگذشت

یکی از اقدامات مهم او تبدیل دژ فلکالافلاک به موزه بود. این موزه مرکز اسناد مردم‌شناسی و آثار مفرغی لرستان است. بیش از ۱۵ جلد کتاب از حمید ایزدپناه به جای مانده.

حمید ایزدپناه، پژوهشگر تاریخ و موسیقی لرستان و شاعر متخلص به «صفای لرستانی» در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

حمید ایزدپناه (۱۳۹۴ - ۱۳۱۲)

حمید ایزدپناه بیش از دو دهه ساکن پاریس بود و روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن‌ماه در همین شهر دیده از جهان فرو بست.

او متولد خرم‌آباد بود و نقش مهمی در شناخت فرهنگ و هنر لرستان داشت.

ایزدپناه دوره‌های دبستان و دبیرستان خود را با فراز و نشیب در خرم‌آباد گذراند و سپس به تهران رفت و در دانشگاه تهران تحصیل کرد. پایان‌نامه او فرهنگ واژه‌های لری بود که در سال ۱۳۴۵ از سوی انجمن فرهنگ ایران منتشر شد.

او پس از تدریس در دبستان‌ها و دبیرستان‌های خرم‌آباد در وزارت فرهنگ و هنر فعالیت کرد و با کمک چند تن از علاقه‌مندان موسیقی از سال ۱۳۳۹ به گردآوری موسیقی بومی لرستان پرداخت که این مجموعه چهار سال بعد با عنوان «آهنگ‌ها و ترانه‌های لری» منتشر شد.

در سال ۱۳۴۶ به دعوت انجمن آثار ملی به پژوهش و شناسایی آثار باستانی و تاریخی لرستان پرداخت. نخستین گزارش این پژوهش با نام «آثار باستانی و تاریخی لرستان» در سال ۱۳۵۰ منتشر شد.

او همچنین گروه‌های موسیقی، تئاتر و انجمن‌های شعر در لرستان به‌وجود آورد و یکی از اقدامات مهم او تبدیل دژ فلکالافلاک به موزه در سال ۱۳۵۶ بود. این موزه مرکز اسناد مردم‌شناسی و آثار مفرغی لرستان است.

بیش از ۱۵ جلد کتاب و  بیش از ۳۰ مقاله در مورد مسائل فرهنگی و هنری و اجتماعی در زمینه ایران‌شناسی و لرستان‌شناسی از او به جا مانده است و برخی از کتاب‌های او چند بار منتشر شده‌اند.

از جمله آثار حمید ایزدپناه می‌توان به «کتیبه‌های لرستان»، سه جلد «آثار باستانی و تاریخی لرستان»، «شاهنامه لکی»، «فرهنگ لری»، «فرهنگ لکی»، «شاعران در اندوه ایران»، «داستان‌ها و زبانزدهای لری و کتاب‌شناسی مثل‌های فارسی» و «آهنگ‌ها و ترانه‌های لری» اشاره کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • لور

    استاد حمید ایزدپناه چهره ی جاودان فرهنگ و هنر لرستان در سانسور خبری رسانه های فارسی در پاریس درگذشت رسانه های فارسی داخلی که همواره در تحقیر توهین به ملت لر پیشتاز بوده اند با عدم پوشش خبری این رویداد تلخ بار دیگر چهره ی واقعی خود را به مردم لرنشان دادند .رسانه های داخلی که مدعی حقوق بشر و حیوان و جاندار و خزنده و پرنده هستند یا حاضر نیستند نامی از مردم لر بیاورند یا وقنی زمانی که نامی از ایشان به میان میاورند به منظور تحقیر و هویت زدایی این مردم نامشان را مطرح میکنند و اما رسانه های فارسی زبان خارج نشین که همواره بر طبل دمکرات بودن و ازادیخواهی میکوبند بسان همتایان داخلیشان عمل کردند تا بار دیگر چهره ی پلید و ماهیت راسیستی خود را نمایان سازند.

  • لور

    استاد حمید ایزدپناه چهره ی جاودان فرهنگ و هنر لرستان در سانسور خبری رسانه های فارسی در پاریس درگذشت رسانه های فارسی داخلی که همواره در تحقیر توهین به ملت لر پیشتاز بوده اند با عدم پوشش خبری این رویداد تلخ بار دیگر چهره ی واقعی خود را به مردم لرنشان دادند .رسانه های داخلی که مدعی حقوق بشر و حیوان و جاندار و خزنده و پرنده هستند یا حاضر نیستند نامی از مردم لر بیاورند یا وقنی زمانی که نامی از ایشان به میان میاورند به منظور تحقیر و هویت زدایی این مردم نامشان را مطرح میکنند و اما رسانه های فارسی زبان خارج نشین که همواره بر طبل دمکرات بودن و ازادیخواهی میکوبند بسان همتایان داخلیشان عمل کردند تا بار دیگر چهره ی پلید و ماهیت راسیستی خود را نمایان سازند. حمید ایزدپناه برخلاف بسیاری از نخبه های لر که تحث تاثیر افکار و تبلیغات پان ایرانیستی هویت گریز شده اند و با همصدا با راسیسم پارس مشغول فرافکنی میشوند زندگیش را صرف خدمت به ملت لر نمود,همین دستمایه ی سانسور خبری این بزرگمرد لر شد,حال کافی بود همین شخصیت تلاشش در جهت اهداف پان ایرانیسم ها بود و از مردم فارس و زبانشان میگفت,متملقانه به ستایش کوروش و اریاییسم میپرداخت اکنون در صدر خبرهای رسانه های فارسی قرار داشت.در تایید این گفته همین بس که حاضرند گزارش چندین ساعتی از شاعران و نویسندگان فارس زبانی در افغانستان و تاجیکستان تهیه کنند ولی اخبار مشابه با ان در سرزمین لرستان از فیلتر این رسانه ها نمیگذرد!

  • شهرزاد چگنی

    یادش همیشه زنده و نامش همیشه جاودان باد چرا که از مفاخر لرستان بود. با تسلیت فراوان به خانواده ایشان و            خصوصا همسر گرامی شان   

  • هادی داودی زاده

    با سلام و دورود مراتب تسلیت و همدردی بنده به خانواده محترم مرحوم مغفور آقای حمید ایزد پناه را دارم روحش شاد و یادش گرامی باد. هادی داودی زاده از پاریس

  • ماني از المان

    يادش جاودان، از نزديك أيشان را مي شناختم. هم محل بوديم، يكي از پسرانش هم كلاسم بود.