ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آستان قدس و قرارگاه‌ها باید مالیات بدهند»

بنیادهای خاص بیش از نیمی از اقتصاد ایران را در اختیار دارند و از نظارت و پرداخت مالیات معاف هستند. دولت می‌گوید سال آینده همه این معافیت‌ها لغو خواهد شد.

دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد بخشی از کسری درآمدهای نفتی را با افزایش درآمدهای مالیاتی جبران کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از لغو معافیت مالیاتی بنیادها در سال آینده خبر داد.

محمد باقر نوبخت (وسط)، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی جمهوری اسلامی گفت که دولت باید از آستان قدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کند.

به‌گزارش ایلنا، نوبخت صبح یک‌شنبه ۲۵ بهمن در نشست ماهیانه نمایندگان اتاق بازرگانی از برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی در سال آینده خبر داد و گفت که «اگر بخواهیم از مودیانی که امروز این مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند این افزایش مالیات را تامین کنیم بازار قفل می‌کند.»

او با بیان این‌که «دولت باید از بنیاد‌ها و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کند»، گفت که قانون این اجازه را داده است و دولت از سال آینده این برنامه را اجرا می‌کند.

نوبخت در حالی از برنامه دولت برای دریافت مالیات از آستان قدس رضوی و قرارگاه‌ها خبر می‌دهد که به رغم افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه پیشنهادی ۹۵، سهم بنیادهای اقتصادی از این محل کمتر از یک درصد برآورد شده است.

زمستان یک‌سال پیش مجلس شورای اسلامی در طرحی خواستار لغو معافیت مالیاتی بنیادهای خاص شد که با مخالفت شدید مسئولان آستان قدس رضوی روبرو شد. مسئولان این بنیاد مذهبی- اقتصادی با انتشار نامه‌ای منسوب به نخستین رهبر جمهوری اسلامی ایران، معافیت مالیاتی آستان را مادام‌العمر عنوان کردند.

علی‌ طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران هم ۲۸ دی از لغو معافیت مالیاتی کلیه بنیاد‌ها و قرارگاه‌های وابسته به نهادهای نظامی خبر داد. به گفته او دولت در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده است که همه فعالیت‌های اقتصادی بنیاد‌ها و قرارگاه‌ها مشمول مالیات شود.

برآوردهای غیررسمی بیانگر این است که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد جمهوری اسلامی در اختیار بنگاه‌های وابسته به نهادهای حکومتی و نظامی است. رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی تابستان امسال گفته بود که ۴۰ درصد از فرار مالیاتی به بنگاه‌های وابسته به بنیادهای خاص و نهادهای نظامی اختصاص دارد.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بازرسی و تحقیق و تفحص از این نهاد‌ها که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند تنها با اجازه ولی فقیه امکان‌پذیر است.

علی عسگری، رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی آذر امسال در گفت‌وگو با روزنامه شرق از بازگشت مالیات پرداختی بنیاد‌ها خبر داده و گفته بود که «براساس قانون بنیادهای خاص معادل درآمدی را که به خزانه واریز می‌کنند با ارائه گواهی پرداخت باز‌پس می‌گیرند».

او حجم فرار مالیاتی در ایران را دست‌کم ۱۶ هزار میلیارد تومان معافیت برآورد کرده و گفته بود که بیشترین سهم این فرار مالیاتی به بنیاد‌ها و نهادهای خاص تعلق دارد.

در همین زمینه

امپراتوری واعظ طبسی در آستان قدس و امان‌نامه رهبری

سهم بنیادها از مالیات: کمتر از یک میلیارد تومان

مالیات نفتی و معافیت مالیاتی نهادهای ویژه

یک چهارم اقتصاد ایران مالیات نمی‌پردازد

بار سنگین مالیات بر دوش مزدبگیران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    خوشا بحال دولت ذلیل و بدبخت نمایشی که درصدد گدایی کردن از قشونی چند ده هزاری نفری از چپاولگران قهاری آخوند زاده هایی که مانند مارها بر ثروت ملی و متعلق به مردم چنباتمه زده اند و تنی چند از این قشون در عکس دیده میشوند. باید از دولتی های روباه بنفش پرسید پس کجا رفت میلیاردها دلار آزاد شده؟؟!! امپریالیست های قهار و چپاولگر در کشورهای صادر کننده چه در خاورمیانه و چه در امریکای جنوبی و افریقا و آسیای شرقی اجازه بوجود آمدن و تاسیس حکومت های حامی منافع مردمان را نمی دهند و آنچه در این کشورهای چپاول شده تحت عنواان حکومت و دولت جنبه نمایشی و استبداد ضد مردمی دارند. بعذ از گذشت سی و چند سال تاسیس حکومت امپریالیستی آخوندی در ایران میگذرد که کارنامه ای سیاه تراز سیاه دارد.

  • بابکان

    اینکه میفرمایید چند درصد افزایش یافته، درست. ولی بفرمایید چند درصد از چه مبلغ. درصدی از بودجه نزدیک به ده هزار میلیارد تومان اعلام شده برای سپاه پاسداران کجا و افزایش درصدی از بودجه کم وزارت آموزش و پرورش کجا ؟ درضمن اعتبارات حوزه های علمیه قم و ... و امام جمعه ها و بنیاد الغدیر و بنیاد بین المللی(؟!) اهل بیت و بنیاد بین المللی(؟!) غدیر و ... مؤسسه آموزش و پژوهش (؟!) امام خمینی و بنیاد حکت صدرا و .... ( صدها بنیاد از این نوع) را هم نگاه کنید و بنویسد. غارت سرمایه ها حد و مرزی ندارد. جنگل ها را هم بیابان می کنند و بساز و بفروش می کنند. سرمایه گذاریهای خارج کشور ، پولهایی که برای سپاه پاسداران سید حسن نصراله و حکومت بعثی ضد ایرانی اسد و سلفی های غزه و .... بنیاد علوی در امریکا و .... ! غارت مردم ایران توسط این حاکمان داستانی است که مانند آن در تاریخ بشر بی سابقه است ! اگر کم آوردند یارانه بقیه مردم را هم بردارند !

  • Farid

    یک سال پیش که دولت به دنبال لغو معافیت مالیاتی بنیادهای خاص بود، با مخالفت مدیران بنیاد‌ها و به صورت ویژه آستان قدس رضوی روبرو شد. مسئولان این بنیاد مذهبی- اقتصادی با انتشار نامه‌ای از رهبر فقید جمهوری اسلامی، معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی را مادام‌العمر عنوان کرده بودند. به گفته وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی شرکت‌های وابسته به بنیاد‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند. اما آن‌گونه که لایحه پیشنهادی دولت نشان می‌دهد، کمتر از یک درصد !! از مجموع ۱۰۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برآورد شده، توسط این بنیاد‌ها تامین می‌شود!. دولت همچنین سهم نهادهای  امنیتی و نظامی را در لایحه بودجه سال آینده نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داده است!. وزارت اطلاعات نیز از ۲ هزار ۱۱۷ میلیارد تومان به سه هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان افزایش یافته که بیانگر افزایش نزدیک به پنجاه درصدی اعتبار پیش‌بینی شده برای این وزارت‌خانه است. بیشترین بودجه در میان نهادهای نظامی با ۹۶۲۸ میلیارد تومان به سپاه پاسداران اختصاص یافته که نشان دهنده افزایش ۱۵.۲ درصدی به نسبت بودجه سال ۹۴ است. همچنین پنج هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای ستاد مشترک ارتش تعیین شده که گویای رشد ۱۶.۳ درصدی بودجه ارتش در سال آینده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان بسیج با ۵.۴ درصد افزایش به نسبت بودجه امسال، یک هزار و هفتاد میلیارد تومان است. علاوه براین بودجه بودجه نیروی انتظامی هم حدود یک هزار میلیارد تومان افزایش دارد و شش هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان برآورد شده است!