ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگاه تیره نامزدهای انتخابات آمریکا به ایران‎

ایرج ادیب‌زاده - وزن سیاست خارجی در انتخابات آمریکا چقدر است و جایگاه ایران در بحث‌ها و مناظره‌ها در مورد سیاست خارجی چیست؟ اساسا انتخابات ماه نوامبر واجد چه اهمیتی برای ایرانی‌هاست؟

در فاصله ۹ ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، ایران جای ویژه‌ای در مناظره‌های داوطلبان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات این کشور دارد. هیلاری کلینتون ۶۹ ساله وزیر خارجه پیشین در کابینه باراک اوباما و سناتور پیشین نیویورک، ایران را حامی تروریسم و عامل بی‌ثباتی منطقه می‌داند و می‌گوید: «رابطه با ایران باید گام به گام پیش برود نه فوری.» اما رقیب دمکرات او «برنی ساندرز» ۷۴ساله، سناتور مستقل از ورمونت و علاقمند به سوسیال دمکراسی و گفت‌وگو با دشمنان، خواهان رابطه با ایران است.

دونالد ترامپ میلیاردر ۶۹ساله و چهره مطرح حزب جمهوریخواه، توافق هسته‌ای با ایران را فاجعه می‌داند و در مناظره شنبه شب در ایالت کارولینای جنوبی جنگ عراق را یک اشتباه بزرگ خواند که خاورمیانه را بی‌ثبات کرد و موجب افزایش نفوذ ایران در منطقه شد. مارکو روبیو ۴۵ساله فرزند یک مهاجر کوبایی و سناتور فلوریدا نیز مخالف توافق هسته‌ای‌ است و می‌گوید اوباما بیش از حد در برابر ایران نرمش نشان داده و تاکید می‌کند: «اگر به قدرت برسد توافق هسته‌ای با ایران را پاره خواهد کرد.»

از طرف ایران علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در یزد مدعی شد: «جمهوریخواهان  آمریکا گفتند زندانی های آمریکایی را تا انتخابات ما آزاد نکنید اما ما براساس اراده مستقل خود روند را به پیش بردیم.»

رادیو زمانه در بررسی جایگاه احتمالی «ایران» در مناظره‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با دوکارشناس و تحلیلگر، منصور فرهنگ و رسول نفیسی این پرسش‌ها را مطرح می کند :

● علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ادعا کرده که جمهوریخواهان آمریکا گفتند زندانی‌های آمریکایی را تا انتخابات ما آزاد نکنید. هدف از طرح چنین ادعایی چیست؟ تاثیر گذاری بر انتخابات آمریکا؟

● آیا این ادعا بازتابی در آمریکا داشت؟

● به طور کلی وزن «سیاست خارجی» در انتخابات آمریکا چقدر است؟

● در بحث‌ها و مناظره‌ها در مورد سیاست خارجی «ایران» چقدر اهمیت دارد؟

● انتخابات ماه نوامبر چقدر برای ایرانی‌ها اهمیت دارد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    می خواهند چه نگاهی به ایران چپاول شده حکومت آخوندیشان و یا به کل مننطقه خاورمیانه داشته باشند؟! قشونی از امپریالیست زاده گان و مهره های و هننرپیشه های جلوی پرده امپریالیست ها که خودشان با کاخ سفید محترمشان و نظامیان جنایتگرسان که در حقیقت خودشان را صاحب کل کره زمین می دانند چه نگاهی باید به مردم در قفس ارتجاع امپریالیست ساز آخوندی گرفتار داشته باشند؟ این درست شببیه به پرسشی است که از باید شیر و پلنگ ها و ببرهای در جنگل پرسید که چه نگاهی در گذشته و حال و آینده به آهوها و گوزن های در جنگل های افریقا دارند؟