ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی "گزارش‌گران بدون مرز" درباره وضعیت سلامت عیسی سحرخیز

سازمان گزارش‌گران بدون مرز رفتار‌های غیر‌مسئولانه مقام‌های عالی‌رتبه ایران را در برخورد با بازداشت روزنامه‌نگاران محکوم کرد و درباره وضعیت سلامت عیسی سحر‌خیز هشدار داد.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز ضمن محکوم کردن رفتار غیر‌مسئولانه مقام‌های قضایی و مسئولان عالی‌رتبه ایران در برخورد با بازداشت روزنامه‌نگاران، درباره وضعیت سلامت عیسی سحر‌خیز ابراز نگرانی کرد.

سحر‌خیز از ۲۳ بهمن ٩٤ دست به اعتصاب غذا زده است.

گزارش‌گران بدون مرز از مقام‌های ایران خواسته تا سلامت این روزنامه‌نگار را تضمین کنند و جان او را به خطر نیندازند.

عیسی سحر‌خیز همراه سه روزنامه‌نگار دیگر در تاریخ یازدهم آبان ماه ١٣٩٤ در جریان "پروژه‌ای برای مبارزه با نفوذ" بازداشت شد. نهاد بازداشت‌کننده او سپاه پاسداران است: اطلاعات سپاه: دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای

محمود علیزاده‌ طباطبایی، وکیل مدافع این روزنامه‌نگار زندانی و احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار دیگری که در جریان همین پروژه بازداشت شده است، روز ۱۲ بهمن از تشدید اتهام‌های این دو خبر داد: تشدید اتهامات علیه عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی، دو روزنامه‌نگار زندانی

او اما روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه، در تشریح آخرین وضعیت موکلانش به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است در جلسه‌ روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن ماه خود با معاون دادستان از او خواهد خواست تا موکلانش با قرار وثیقه آزاد شوند یا محل نگهداری‌شان به زندان عمومی تغییر یابد: «در مورد پرونده‌های احسان مازندرانی، عیسی سحرخیز و آقای اسدی علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت تا بگویند این سه نفر از "عوامل نفوذی" هستند اما بازپرس پرونده به این نتیجه نرسید و برای همین هم از لفظ "نفوذ" در قرار مجرمیت استفاده نکرد، بلکه جرم موکلان را فعالیت تبلیغاتی علیه نظام تشخیص داد.»

گزارش‌گران بدون مرز در گزارش خود آورده است که عیسی سحرخیز، ۲۳ بهمن ماه به خانواده‌اش اطلاع داده که در اعتراض به وضعیت بازداشتش دست به اعتصاب غذای خشک زده است. او گفته است که یا بهشت زهرا بیایید دنبالم، یا بیمارستان بقیه‌الله ….

خانواده سحر‌خیز همچنین گفته‌اند که او تحت فشار قرار گرفته تا به کارهایی اعتراف کند که اصلا انجام نداده است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز، تلاش ماموران امنیتی سپاه پاسداران را در راستای وادار کردن این روزنامه‌نگاران به اعتراف‌های اجباری می‌داند تا این اعتراف‌ها را به تز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد «نفوذ سیاسی و فرهنگی آمریکا در کشور» با «کشف باند نفوذ آمریکایی در مطبوعات کشور» پیوند دهد.

عیسی سحرخیز پیش از این در تیرماه سال ۸۸ بازداشت و به اتهام‌های امنیتی به سه سال زندان محکوم شد. این حکم در سال ۹۰، زمانی که او در زندان بود، به پنج سال زندان افزایش یافت.

او طی گذراندن محکومیت خود بارها به علت وضعیت بد جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود و سرانجام در سال ۹۲ آزاد شد.

عیسی سحرخیز از جمله سه ایرانی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی، برنده جایزه آزادی بیان «هلمن-همت» شد.

این جایزه به کسانی تعلق می‌گیرد که به سبب فعالیت‌های خود و تعهدی که در قبال آزادی بیان داشته‌اند تحت آزار و اذیت حکومت‌هایی قرار گرفته‌اند که می‌خواهند مانع انتشار اطلاعات و بیان دیدگاه‌های آنها شوند.

سحرخیز در سال‌های گذشته در دو نامه خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران شده بود.

او در دولت محمد خاتمی مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد بود.

پیش از این ۹۰ روزنامه‌نگار در نامه‌ای، آزادی عیسی سحر‌خیز و دیگر روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را خواستار شدند: درخواست ۹۰ روزنامه‌نگار برای آزادی روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده

گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید که ایران با ۳۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی، یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٥، از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.