ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع ظریف در پارلمان اروپا از وضعیت حقوق بشر در ایران

باز هم تکرار پاسخ‌های قبلی مسئولان جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر در ایران. جواد ظریف در پارلمان اروپا از اعدام‌های گسترده در ایران دفاع کرد و به اروپایی‌ها گفت «ارزش‌های خود» را به دیگران تحمیل نکنند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در طول دوران وزارت خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران همواره سخنان همتایان پیشین خود در جمهوری اسلامی را تکرار کرده است. او این بار در پارلمان اروپا از «دمکراسی نوپا»ی ایران دفاع کرد و اعدام‌های گسترده مجرمان مواد مخدر در جمهوری اسلامی را به سود اروپا خواند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن به پارلمان اروپا رفت تا به پرسش‌های نمایندگان این پارلمان پاسخ گوید. اما او همچون دیگر مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی پاسخ روشن به نقض آشکار حقوق بشر در ایران را با فرافکنی مسائل پاسخ داد.

محمدجواد ظریف در بخشی از سخنان خود برگزاری انتخابات در ایران را نشانه «دمکراسی» در کشور دانست و گفت در ایران صندوق‌های رأی در تعیین دولت‌ها نقش داشته‌اند.

او گفت در ایران طی چند دهه گذشته «هر دولت انتخاباتی را برگزار کرده است که نتیجه آن پیروزی رقیب آن دولت در انتخابات بوده است».

ظریف بدون اشاره به محدودیت‌های شدید در تعیین نمایندگان مردم و ردصلاحیت‌های گسترده در ایران، چنین انتخاباتی را «نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران» دانست.

او سپس در پاسخ به نقض حقوق بشر در ایران، به اروپا حمله کرد و گفت رویکرد اروپا نسبت به موضوع حقوق بشر «سیاست‌زده،‌ گزینشی و ریاکارانه» بوده است.

وزیر خارجه ایران برای توجیه اعدام‌های گسترده در ایران با بیان این‌که بیشتر اعدام‌ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بوده است، باز هم پیکان را به سوی اروپا چرخاند و گفت: «اتحادیه اروپا در قبال فداکاری‌های مالی و جانی ایرانیان برای جلوگیری از ترانزیت مواد افیونی به اروپا چه کرده است؟»

ایران در جهان بیشترین اعدام‌ها را پس از چین دارد و به نسبت جمعیت خود در رتبه اول اعدام‌ها در جهان قرار دارد. اغلب نهادهای حقوق بشری جهان و سازمان ملل افزایش شدید اعدام‌ها، از جمله اعدام قاچاقچیان در ایران را محکوم کرده‌اند.

محمدجواد ظریف همچون دیگر مسئولان حکومتی ایران، ارزش‌های حقوق بشری را ارزش‌های جامعه ایران ندانست و گفت: «گفت‌وگو در مورد حقوق بشر نمی‌تواند یک‌طرفه و تحکمی باشد و هیچ کشور یا گروهی از کشورها حق ندارند ارزش‌هایی که در نظر آن‌ها ارزشمند است را بر دیگران تحمیل کند.»

او برای گریز از توضیح نقض حقوق بشر در ایران بر «نقض حقوق بشر در اروپا» تأکید کرد و افزود: «اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چیزهای بسیاری است که می‌توان درباره رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد.»

این نخستین بار نیست که مسئولان جمهوری اسلامی از کنار پاسخگویی روشن و مشخص به جوانب مختلف نقض حقوق بشر در ایران با چنین فرافکنی‌هایی می‌گذرند. پیش از محمدجواد ظریف، دولتمردان قبلی نیز در مجامع جهانی همواره چنین مواضعی را تکرار کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    بله، اقای خاتمی هم که رای بالایی آورده بود با استفاده از اعتباری که یافت، همین روش را پیش گرفت. اینها همان حز ب الهی های دهه 60 هستند که این مصیبت ها را برای مردم ببار آوردند. حالا گاهی منافع حکومت ایجاب می کند این ها را پس و پیش و جایگرین یکدیگر کنند. گاهی در جنگ قدرت با هم درگیر می شوند، ولی آدمهای مردمی نیستند. طرفدار و پادوی حکومت ضدمردمی هستند. از جمله خانم رهنورد هم آدمی نیست که برایش شعارهایی داده شود، او هم تا پیش از داستان سال 88 رئیس دانشگاه الزهرا بود و بهره اش را می برد، آقای موسوی همچنین. باید از آزادی اینها دفاع کرد ولی نباید از آنها بت های آزادی ساخت. ماهیتشان همین است، همان که در دهه 60 بود. آن همه جنایت و خیانت که نتیجه اش این شد. ظریف آدم بی شرمی است. برجام هم کاری بود برای خدمت به جمهوری اسلامی نه مردم. در هر حال گاهی پیش می آید که موضع و حرفهایشان با منافع و حقوق مردم نیز همسو می شود، ولی نباید نتیجه گرفت که اینها مردمی هستند. اینها بدترین دشمنان مردم هستند. آنچه مصباح یزید می گوید و نشان میدهد را پنهان می کنند. نگرانیشان از فروپاشی نظام مقدس است نه پایمال شدن حقوق مردم!

  • سعیدخان

    قبل از انقلاب ما فقط به امریکا باج میدادیم و در ازای ان اقایی میکردیم در منطقه حال باید به تمام دنیا باج بدهیم که فقط جلوی امریکا وایسیم... عجب معامله ی احمقانه ای این سزای مردمی است که دنبال حکومت علی بوده و هستند...

  • faryad

    آیا قابل قبول است پول نفت ملت ایران به یک جانی مثل بشار اسد بدهیم تا بمب و بشکه انفجاری بشه و روی سر مردم سوریه ریخته بشه یا جیب ولادمیر پوتین و روسها روبا دلارهای نفتی پر کنیم و یا در نیجریه و تاجیکستان و یمن و لبنان و عراق و آذربایجان و عربستان و....میلیونها دلار پول و اسلحه به گروههای وابسته بدهیم تا کشورها را به تنش و جنگ داخلی بکشیم و آنوقت جوانی در ایران کلیه خود را بفروشد یا زنی برای رفع گرسنگی تن فروشی کند یا بخیه چانه کودک 4 ساله را به خاطر نداشتن 150 هزار تومان بکشند و با صورت خونی بیمارستان ترک کنه؟

  • Farid

    او گفته بود در ایران روزنامه نگار زندانی وجود ندارد! ظریف در جایی از گفتار اخیر خود گفته : «دولت خاتمی محصول انتخاباتی بود که رفسنجانی متولی برگزاری‌اش بود. احمدی‌نژاد محصول انتخاباتی بود که خاتمی آن را برگزار کرد و روحانی نتیجه انتخاباتی است که رقیب وی یعنی احمدی‌نژاد آن را برگزار کرد. آیا این خود نشانه جدی بودن دموکراسی نوپای ایران نیست؟» نه جانم ! رهبرتان با مهره ها بازی میکند و مهره های سوخته را با چهره جدیدش جایگزین میکند. ضمنا همه شان دو دوره کامل ریس جمهور بوده اند و باید جایگزین میشدند!

  • میترا

    هموطنانی که ظریف را با مصدق مقایسه می کنند و او را قهرمان ملی و چه و چه می نامند اکنون چوب پنبه در گوش خود فرو کرده اند و دایم ذکر ملانصرالدین می خوانند که نشنوند او چگونه به ابزار توجیه کثافتکاری های حقوق بشری سیستم محبوبش می پردازد. چنان می گوید اعدامی ها بیشتر مجرمین مواد مخدرند تو گویی اعدام به این جرم امری پسندیده و معقول است. من تا این ساعت از زندگی خود یک نفر انسان آزاده و با پرنسیب در بین خادمین جمهوری اسلامی و دست بوسان ولایت وقیح ندیده ام. ظواهرشان قدری فرق می کند ولی بواطنشان یکی است. سرشار از رذالت و فرصت طلبی هستند همه. در نهایت هم توجیه نشده ام این دستاورد خارج العاده ظریف و تیمش در امر هسته ای دقیقا چه بوده؟ باور کنید که در این مقطع زمانی اگر جلیلی هم رییس جمهور بود، وزیر خارجه اش به همین شکل تسلیم نامه هسته ای را امضا می کردد.

  • حقیقتگو

    خوش بحال و احوال اروپاییان و پارلمان شان که چه اوباشانی در آن پارلمان محترم که محل تجمع مهره های امپریالیست های اروپا زاده اجازه داده میشود که با این شکل و شمایل مداحانه آخوند زاده روز روشن در مورد حق و حقوق بشر ایرانی دروغ بگوید. البته برای بیشماری از سیاستمداران و صاحبان صنایع و بانک داران اروپایی که باعث اصلی از راه یابی مهره امپریالیستی و چپاولگری و جنایت گری آخوندها به پارلمان اروپا هستند نه خاطر منافعشان حق و حقوق بشر ایرانی برایشان اهمیت ندارد. حتی اروپاییان محترم برای ادامه پشیبانی و تبلیغ برای گول زدن مردم ایران حاضر به چنین امر ضد ایرانی شدند.