ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وقتی صادق لاریجانی به علی پروین می‌آویزد

مرتضی کاظمیان- درحالی‌که در مازندران نیمی از هشت نامزد وارد خبرگان رهبری خواهند شد، قاضی‌القضات منصوب رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش شانس خود، به شهرت علی پروین آویخته است.

طنزهای تلخ انتخابات در جمهوری اسلامی پایانی ندارند؛ درحالی‌که در استان مازندران نیمی از هشت نامزد وارد مجلس خبرگان رهبری خواهند شد، صادق لاریجانی، قاضی‌القضات منصوب رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش شانس کامیابی خود، به شهرت و محبوبیت علی پروین چهره‌ سرشناس فوتبال ایران آویخته است.

صادق لاریجانی از تریبون‌های پرشمار و رنگارنگ برای تبلیغ، و استفاده از امکان منحصربه‌فرد رسانه ملی در مقام رییس قوه قضاییه برخوردار است و با وجود اینکه در استان مازندران رقیب مشهور و برجسته‌ای را در برابر خود نمی‌بیند، چنان از امکان ناکامی در انتخابات دچار هراس شده که تمامی ابزارها را برای افزایش شانس پیروزی خود، و ورود به مجلس خبرگان به‌عنوان نفر نخست مازندران به‌کار بسته است.

مطابق گزارش‌های موثق میدانی و روایت شاهدان از استان مازندران، حجم تبلیغات (پوستر و پلاکارد و ...) صادق لاریجانی قابل مقایسه با دیگر نامزدهای مجلس خبرگان نیست. رییس دستگاه قضایی عدالت‌گریز و غیرمستقل جمهوری اسلامی اما به این وضع اکتفا نکرده؛ او در سفر به استان، دست به دامن علی پروین، کاپیتان و سرمربی اسبق تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی ایران شده است.

دو هفته پیش، و در پی تکوین کمپین ««نه به صادق لاریجانی» در مازندران، بانی و مدیر این کمپین تلگرامی (جعفر خائفی، از جانبازان جنگ تحمیلی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در انتخابات شورای اصلاح‌طلبان شهرستان میاندرود رای اول را کسب کرده بود)، بازداشت شد. هرچند این فعال سیاسی پس از چند روز و به قید وثیقه آزاد شد، اما این دستگیری، خود شاهدی از هراس تندروها و ازجمله شخص صادق لاریجانی از تکوین خیزش اجتماعی برای جلوگیری از ورود نامزدهای افراطی به مجلس خبرگان رهبری بود.

انتخابات مجلس خبرگان در استان مازندران درحالی زیر سایه‌ نظارت استصوابی شش فقیه منصوب رهبر جمهوری اسلامی سامان یافته، که در فضای رقابتی ناسالم و ناامن و غیرآزاد و نابرابر، به شکل محسوسی در حال نهایی شدن است.

طرفه آنکه در بستر سیاسی ـ امنیتی و وضع یادشده، یکی از هشت نامزد انتخابات خبرگان (الله‌وردی مقدسی‌فرد) نیز اعلام کرد که به نفع صادق لاریجانی از شرکت در انتخابات انصراف می‌دهد. این بدان معناست که شانس پیروزی رییس قوه قضاییه که «نظارت مجلس خبرگان بر رهبری» را نادرست و غیرقانونی می‌داند، از ۵۰درصد نیز فراتر رفته است!

علم‌الهدی، طرفدار موسیقی غربی می‌شود

بی‌پشتوانگی اجتماعی و فقدان مقبولیت و مشروعیت دموکراتیک، و ترس از فرجام «نه» اکثریت در انتخابات خبرگان، تنها متوجه صادق لاریجانی نیست؛ افزون بر موجی که علیه سه چهره‌ شاخص اردوگاه تمامیت‌خواهی (جنتی، یزدی و مصباح) در تهران به‌راه افتاده، احمد علم‌الهدی، نماینده‌ ولی فقیه و امام جمعه مشهد نیز در هراس از ناکامی در انتخابات، مواضع غریب و جدیدی ابراز کرده است.

چهره‌ شاخص تندروها در مشهد همین چند ماه پیش تاکید کرده بود که «کنسرت موسیقی، مطرب‌بازی است و چون تمام شهر مشهد، حرم امام رضا است لذا برگزاری کنسرت در مشهد، مطرب‌بازی در حرم آن حضرت، و ممنوع است.» او حالا و در آستانه‌ انتخابات خبرگان رهبری، حتی «موسیقی غربی» را مجاز دانسته و گفته است: «در برخی موارد موسیقی خارجی از بسیاری از موسیقی‌های داخلی‌مان بهتر است.»

علم‌الهدی از «مواضع باز» خود در حوزه‌ موسیقی سخن گفته و در در دیدار با مسئولان سازمان بسیج گفته است: «اگر در بین ۹۰ هزار هنرمند بسیجی ۱۰ هزار نیروی ارزشی همچون حامد زمانی داشته باشیم مشکل موسیقی این کشور حل می‌شود.»

قابل تأمل آنکه چند ماه پیش، آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: «این که کنسرت موسیقی در دانشگاه برگزار شود جزء غلط‌ترین کارهاست.»

علم‌الهدی اما از نقدی، فرمانده بسیج خواسته «جیب‌شان را برای هنرمندان بسیجی بازتر کنند» و بسیجی‌ها را در عرصه موسیقی بیشتر مورد حمایت قرار دهد.

در صف تشنگان قدرت و تمامیت‌خواهان دلواپس مجلس خبرگان، مواضع احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و نامزد خبرگان از استان کرمان نیز قابل توجه است: او نیز در هراس از ناکامی در انتخابات، و موج «نه» براه افتاده علیه خودش، اعلام کرده است: «بر فرض محتمل اگر شما به هدفتان رسیدید و خاتمی در خبرگان نبود، بدانید خاتمی تریبون نماز جمعه و سخنرانی در کشور را دارد.»

احمد خاتمی برآشفته از تبلیغات منفی در شبکه‌های اجتماعی آنلاین علیه خودش، از «لجن‌پراکنی در کانال تلگرام» شکایت کرده و افزوده است: «قصه‌ جنتی و مصباح و خاتمی نیست؛ بلکه قصه، قصه‌ ولایت است؛ می‌خواهند ولایت را بزنند، اما این آرزو را به گور می‌برند.»

انتخابات خبرگان، بحران هژمونی بلوک حاکم

صرف‌نظر از داوری در مورد کیفیت دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، واقعیت‌های جاری دال بر عمق بی‌پشتوانگی دموکراتیک هسته اصلی قدرت و جریان تمامیت‌خواه در جمهوری اسلامی است.

آنتونیو گرامشی، نظریه‌پرداز مشهور سیاسی از مفهومی به‌نام هژمونی می‌گوید و آن‌را رضایت و توافقی می‌داند كه توسط مردم به بلوك حاكم داده شده؛ چیزی که با سلطه و قدرت ـ كه معمولاً جبری است ـ تفاوت دارد. از نظر او، یك بلوك حاكم تا زمانی موفق است كه بتواند روی توافق عمومی توده‌های مردم تكیه كند؛ اما اگر بلوك حاكم در این زمینه شكست بخورد، بحران اقتدار با هژمونی رخ خواهد داد.

گرامشی همچنین هژمونی را وضعی می‌داند كه طبقه مسلط سیاسی توانسته طبقات جامعه را به پذیرفتن ارزش‌های اخلاقی، سیاسی و فرهنگی خود ترغیب كند. حكومت به یاری هژمونی، ثبات و تداوم قدرت را تضمین می‌كند و آن‌را بر پایه‌ موافقت و تأیید وسیع لایه‌های اجتماعی، استوار می‌سازد.

شواهد متعدد (از ردصلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان تا چنگ زدن صادق لاریجانی به علی پروین، و سخن گفتن علم‌الهدی از موسیقی غربی)، دال بر اذعان تمامیت‌خواهان حاکم به فقدان اقتدار دموکراتیک و بحران هژمونی در بلوک حاکم است؛ وضعی که تداوم اقتدار کانون مرکزی قدرت را مبتنی ساخته بر تحریف حقیقت و تقدیس خشونت.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پرونده ویژه انتخابات در رادیو زمانه: تقویت رهبر یا چیدن بال و پر او

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    با توجه به این که فیلتر شواری نگهبان همه کسانی را که ذره ای در سال 88 از «فتنه» دفاع کردند رد صلاحیت کرده، هیچ جای واقعی حتی برای بخش بزرگی از خودیها باقی نگذاشته است. برآمد شرکت در نمایش انتخابات، تقویت دیکتاتوری و به ضرر دموکراسی و عدالت است .

  • Reza

    ای ملت به اصطلاح با فرهنگ چی شد هنوز هم از این رژیم سر تا پا دغل و دروغ و ریا و........ بابا کشور را خالی کردند هر کدامشان مشغول چپاول وغارت ایران هستند و از طرف دیگر، خود شما ملت را هم با مواد مخدر، قتل، زندان، تجاوز و.......... ...... باز هم بگویم،

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . ( قست ديكرِ ليوان ) وقتي پروين به منتخب خامنه اي دزد ، رئيس قضائه اي كه (( صدها دختر ايراني مثل فرقداني را شكنجه و اسير نموده )) ياري ميرساند . گذشته از اينكه ( تحريم كليت انتخابات نجاتبخش مردم است ) ولي شعار نه به لاريجاني كه در متن خبر امده ، از انجا كه نامبرده منسوب و مورد اعتماد خامنه اي دزد است ، يعني ( نه به خامنه ايى دزد و انتسابش ) پاينده ايران ، سربلند ايراني .

  • کوروش کرج

    مردم *** برای نواله ای خودش را به نجاست آلوده است. البته برای اینکار باید کلی هزینه کرد. هزینه اش ***و عدم پاکدستی ست که در مملکت شهیدپرور ما کم نیست. آنچه مصلم است این هر دو بخوبی میدانند که هر دوانشان دروغگویند و از روی ریا چنین می کنند. هم این پشت سر آن به دیگر فحش میدهد و هم این یکی پشت سر آن یکی می گوید که خوب سوارش شدم. :

  • naseem

    پروین همیشه بادی است و از احمدی نژاد هم حمایت کرده بود.  ایشون بهتر است از سیاست دوری کند تا محبوب بماند....

  • حسین

    نظرتان دربارهٔ عکس گرفتن‌های حسن خمینی با ورزشکاران و نشر آنها در سایت‌هایی که با بودجهٔ عمومی اداره می‌شود چیست؟

  • جمهوریخواه

    جناب پروین کاسب است و از محبویت مردمی خود نهایت استفاده را میکند. آویزان شدن به خاندان عراقی لاریجانی هم دنباله این اخلاق *** است وگرنه از روحیه ورزشکاری و فوتبال دوستی خبری نیست !

  • سعید

    ملت را ... فرض کردند به نظرم هر کسی بره رای بده همین دیکتاتوری لیاقتشه

  • صوفی

    یک موی گندیده اون جانباز به صدتا پروین *** می ارزه ***

  • roozbeh

    به این میشه گفت: خر کردن ملت به هر قیمتی.  اصواگرایانی  بی اصول. وقتکیه گرگ لباش میش بر تن میکند.