ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استاندار تهران خبر داد: کنترل ورودی‌های تهران در روز انتخابات

پس از آنکه رسول منتجب‌نیا مدعی شد که اصول‌گرایان به دنبال جابجایی انبوه رای‌دهندگان به پایتخت هستند، استاندار تهران گفت: تمهیدات لارم برای کنترل ورودی‌های تهران صورت گرفته است.

نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هرچه را که داشتند برای پیروزی در انتخابات به کار گرفتند و بیش از آن‌که برنامه‌های خود را ارائه دهند، تخریب رقبای انتخاباتی را در دستور کار قرار دادند. حال در دو روز آخر تبلیغات بخشی از اصلاح‌طلبان، محافظه‌کاران تندرو را به «سازماندهی و انتقال رای‌دهندگان از شهرستان‌ها به تهران» متهم می‌کنند.

حامیان و منتقدان دولت یکدیگر را به استفاده از پول‌های کثیف در انتخابات متهم می‌کنند

استاندار تهران از اجرای تهمیدات لازم در روز انتخابات برای کنترل ورودی‌های تهران خبر داد.

رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی روز سه شنبه چهارم اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری کار، ایلنا مدعی شد که «اصول‌گرایان تصمیم دارند که در روز انتخابات یک میلیون نفر را از روستا‌ها به تهران بیاورند.»

منتجب‌نیا که از سوی شورای نگهبان فاقد صلاحیت لازم برای نامزدی انتخابات خبرگان رهبری تشخیص داده شده بود، از وزارت کشور خواست که «برای این مسئله فکری بکند.»

در همین رابطه وب‌سایت کلمه که به بخشی از هواداران میرحسین موسوی و اصلاح‌طلبان نزدیک است، تصاویر اطلاعیه طلاب انقلابی را منتشر کرد که در آن اعلام شده بود با توجه به این‌که «در تهران به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم، از طلاب انقلابی تقاضا می‌شود که قبل از وقوع فتنه و تکرار بغض رهبری در نمازجمعه انتخابات خبرگان تهران را در یابید.»

این اطلاعیه اعلام کرده بود که برای داوطلبان حضور در تهران امکانات رفت و آمد، غذا و مکان نیز فراهم شده و «اعزام طلاب و روحانیون به صورت جهادی» است.

حسین هاشمی استاندار تهران روز چهارشنبه پنجم اسفند در گفت‌وگو با خبرآنلاین، از کسانی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند خواست که «اگر سند دقیقی دارند به وزارت کشور بدهند.»

او البته در ادامه این گفت‌وگو انجام چنین کاری را «سخت» دانست و گفت که «با این حال ما تمهیدات لازم را برای ورودی‌های تهران انجام داده‌ایم.»

نقش سپاه در هدایت آراء

این نخستین بار نیست که جریان‌های سیاسی یکدیگر را به سازماندهی و انتقال رای‌دهندگان از حوزه‌های انتخابیه متهم می‌کنند. آمارهای وزارت کشور از میزان مشارکت در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که میزان مشارکت در برخی از حوزه‌ها بیشتر از تعداد واجدین شرایط رای است.

اما نخستین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ مهدی کروبی سپاه پاسداران را به سازماندهی خوشه‌ای رای دهندگان به نفع احمدی‌نژاد متهم کرد. مسئله‌ای که پس از افزایش اختلاف میان احمدی‌نژاد و بخشی از فرماندهان نظامی از سوی افراد وابسته به بسیج و سپاه پاسداران تائید شد.

سجاد صفار‌هرندی، فرزند حسین صفارهرندی سردبیر پیشین روزنامه کیهان و عضو بسیج دانشجویی تهران در یادداشتی وبلاگی نوشت: «اگر سازماندهی خوشه‌ای و شبکه‌ای پایگاه‌های بسیج نبود، احمدی‌نژاد هم پیروز انتخابات نمی‌شد.»

در پی اعتراض‌های خیابانی سال ۸۸ هم سخنان محمدعلی جعفری و مشتاق از فرماندهان سپاه منتشر شد که در آن از برنامه‌ریزی و سازماندهی رای‌دهندگان از سوی سپاه پاسداران به منظور پیروزی احمدی‌نژاد پرده برداشته شد.

بهار امسال نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران وظیفه این نهاد را «سازماندهی و هدایت آرا» به نفع نامزدهای «اصلح و انقلابی» عنوان کرده بود. او یک هفته پیش نیز باردیگر نقش سپاه را هدایت آراء عمومی به نفع نامزدهایی دانست که «اصلح و مورد تائید رهبر جمهوری اسلامی» هستند.

پول‌های کثیف و لایحه‌ای که به تاخیر افتاد

دولت حسن روحانی پیش از انتخابات لایحه شفافیت مالی انتخابات را به مجلس فرستاد تا شاید برای کنترل و نظارت برهزینه مالی هر یک از نامزد‌ها و جریان‌های سیاسی در زمان تبلیغات انتخاباتی ابزاری در اختیار داشته باشد. اما مجلس بررسی این لایحه را به پس از انتخابات امسال موکول کرد تا امسال هم هر دو جریان یکدیگر را به سوء استفاده از پول‌های کثیف در انتخابات متهم کنند.

نخستین بار محمدرضا بیاتیان نماینده بیجار مدعی شد که محمدرضا رحیمی از درون زندان گروهی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را به لحاظ مالی تامین می‌کند و پس از او امیرعباس سلطانی هم گفت که «هزینه برخی از ستادهای انتخاباتی از پول‌های بابک زنجانی تامین می‌شود».

در مقابل الیاس نادران هم حامیان دولت را متهم کرد که از امکانات مالی یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی استفاده می‌کنند. به گفته این نامزد انتخابات مجلس حامی مالی حامیان دولت، فردی به نام شب‌دوست است که نامش در لیست بدهکاران بانکی قرار دارد.

استاندار تهران در واکنش به ورود پول‌های کثیف به انتخابات که یک‌سال پیش از سوی وزیر کشور مطرح شد، گفت: «ما به موردی برخورد نکردیم، تنها گزارش‌هایی است که هر دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند و هر دو طرف هم هزینه می‌کنند و هم ادعا».

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

پرونده ویژه انتخابات در رادیو زمانه: تقویت رهبر یا چیدن بال و پر او

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    غلط کردی آقای استاندار! تو هیچ قدرتی نداری که چیزی را کنترل کنی، مگر ورودی های جیبت را! الان به عمق درک و شعور انسانهایی پی می برم که فکر می کنند بر خدعه ملا جماعت می شود به این راحتی غلبه کرد. البته هیچ روی سخنم با آقای الف گاف نیست!