ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر جهاد کشاورزی: قاچاق میوه سازمان‌یافته است

محمود حجتی قاچاق میوه در ایران را سازمان‌یافته دانست و گفت دستورهای لازم برای برخورد شدید با توزیع میوه قاچاق در بازار داخلی صادر شده است.

توزیع میوه قاچاق در بازار ایران در آخرین ماه سال که تقاضا برای میوه افزایش می‌یابد به یکی از چالش‌های وزارت جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران از برخورد شدید و قاطع دولت با قاچاقچیان میوه خبر داد.

وزیر جهاد کشاوری از قاچاق میوه به صورت سازمان‌یافته خبر داد.

نخستین روزهای اسفند رسانه‌های رسمی ایران از توزیع بیش از هزار تن میوه قاچاق در بازار میوه و تره‌بار خبر دادند. محمود حجتی، وزیر جهاد و کشاورزی اعلام کرد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره مسئول است و باید پاسخگو باشد.

نمایندگان منتقد دولت در مجلس شورای اسلامی دولت و تجار همسو با دولت را عامل این مسئله دانستند و در مقابل دولت هم اعلام کرد که دستورهای لازم را برای برخورد با قاچاق سازمان یافته میوه به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

خبرگزاری فارس نیز دوم اسفند به نقل از اداره کل کمرگ جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که گمرک بیش از ۵۰ کانتینر میوه قاچاق را رهگیری و علیه عوامل آن اعلام جرم کرده است.

برپایه این گزارش، «مافیای قاچاق میوه» بخشی از میوه ترانزیتی از مسیر ایران به آسیای میانه یا عراق را به صورت غیرقانونی در بازار داخلی ایران توزیع کرده است. روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که این نهاد «مانع توزیع ۱۰۰۰ تن میوه قاچاق در بازار داخلی شده است».

در همین رابطه وب‌سایت افکار خبر به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشد، گزارش داد که «۱۷ تن از عوامل قاچاق میوه شناسایی و بازداشت شدند».

قاچاق سازمان‌یافته میوه

پس از نزدیک به دو هفته کشمکش، وزیر جهاد کشاورزی صبح یکشنبه نهم اسفند در یک کنفرانس خبری گفت که «به دستگاه‌های مسئول دستور داده شده  با قاچاق سازمان یافته میوه به شدت برخورد کنند.»

محمود حجتی گفت که براساس گزارش‌ نهادهای مسئول «قاچاق میوه به صورت سازمان‌یافته صورت می‌گیرد و بخشی از میوه‌ای که قرار است از مسیر ایران ترانزیت شود، در بازار داخلی نشست می‌کند.»

او در توضیح این مسئله گفت: «کانتینرهای ترانزیتی که پلمب شده بودند پس از ورود به کشور در این کانتینر‌ها به همراه پلمب و با جرثقیل برداشته شده و میوه‌ها تخلیه و مجددا درب این کانتینر‌ها نصب شده است.»

وزیر جهادکشاورزی هرگونه واردات میوه را ممنوع دانست و گفت که نباید اجازه توزیع میوه‌های قاچاق در میادین توزیع و فروش میوه و تره‌بار داده شود.

پیش از این محمدرضا اکبری معاون سازمان میادین و مدیر میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهرداری تهران، یک «شبکه مویرگی در بارانداز‌ها و سردخانه‌های اطراف میدان مرکزی توزیع میوه» را عامل توزیع میوه قاچاق در بازار تهران دانسته و گفته بود که این سازمان «به لحاظ قانونی امکان نظارت و جلوگیری از ورود این میوه‌ها به بازار را ندارد».

ممنوعیت واردات گندم، گردن کلفتی شرکت‌های روغنی

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود گفت که دولت برنامه‌ای برای واردات گندم در سال آینده ندارد.

محمود حجتی نیاز سالانه ایران به گندم را ۱۳.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت که ۸.۷ میلیون تن گندم مصرفی از تولید داخلی تامین می‌شود و سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم میزان خرید گندم به حدود ۹.۵ میلیون تن برسد.

او گفت که در صورت تحقق این پیش‌بینی «نیازی به واردات گندم نداریم» و مجوز واردات برای «ورود موقت و به قصد صادرات گندم یا محصولات ثانویه آن» صادر می‌شود. براساس اعلام گمرک ایران در ده ماه نخست امسال ۱.۵ میلیون تن گندم وارد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در باره واردات دانه‌های روغنی نیز گفت که دولت به دنبال افزایش تعرفه واردات دانه‌های روغنی است. او هدف از این سیاست‌گذاری را حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و گفت: «درصددیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که وارد‌کنندگان نسبت به میزان خرید دانه‌های روغنی تولید داخل ۹ برابر بتوانند واردات انجام دهند».

او مدعی شد که این سیاست می‌تواند از افزایش سی درصدی قیمت روغن در بازار جلوگیری کند و تنها سه درصد افزایش قیمت تمام شده را به دنبال دارد.

حجتی همچنین از خودداری برخی از تولید کنندگان روغن نباتی از تحویل اسناد خرید، فروش و قیمت تمام شده خود به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان خبر داد و گفت که این افراد از قانون تمکین نمی‌کنند و مانع تصمیم‌گیری سازمان در باره قیمت روغن می‌شوند.

براساس گزارش‌های رسمی بیش از ۹۴ درصد دانه‌های روغنی در ایران وارداتی و در اختیار چند شرکت وابسته به دولت است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.