ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

چیزی جور درنمی‌آید! − لزوم بررسی سنجش‌گرانه آرای صادق لاریجانی، احمد خاتمی و علم الهدی

اکبر گنجی − لاریجانی و احمد خاتمی و علم الهدی چگونه رأی آورده‌اند؟ آیا واقعاً آنان رأی آورده‌اند یا اعلام پیروزی آنان برخلاف الگوی رأی دادن عمومی بوده و نیازمند تبیین و توجیه است؟

ولایت فقیه در اصل ولایت بر یتیمان و دیوانگان و کودکان است. واضعان و مبلغان آن مردم را یتیم و دیوانه و کودک به شمار می‌آوردند و بر این مبنا می‌پندارند که نیازمند ولی هستند. ولایت فقیه امری است که تصورش موجب تکذیبش می‌شود.

مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب فردی با قدرت مطلقه است و از این نظر مجمعی غیراخلاقی است. اکنون نتایج نهایی انتخابات این مجلس در سراسر کشور اعلام شده است. اما این بار مخالفان و رقیبان از فرصت استفاده کرده و مهندسی تمام عیار آیت الله خامنه‌ای را علیه خودش به کار گرفتند.

صادق لاریجانی − احمد بهشتی - علم الهدی
صادق لاریجانی − احمد خاتمی - علم الهدی

شورای نگهبان از ۸۰۰ نامزد مجلس خبرگان رهبری فقط ۱۵۹ تن را برای ۸۸ کرسی تأیید صلاحیت کرد. همه را رد صلاحیت کردند تا مجلس سلطانی تضمین شود و امکان رقابت وجود نداشته باشد. اما معتقدان به مشارکت اعتراضی از همین فرصت استفاده کردند تا با حذف نمادهای اصلی ولی فقیه و سرکوب و حذف، به علی خامنه‌ای "نه" بگویند و نشان دهند که با سلطه- حکومت مطابق میل خودسرانه سلطان- مخالفند.

اکبر گنجی

اساس رأی اعتراضی معطوف به "مثلث جیم" بود (رجوع شود به مقاله "شکست جنتی و یزدی و مصباح، آزمون فیصله بخش خامنه‌ای" در ۱۷ بهمن ۱۳۹۴) و در عین حال شامل "مثلث خراسان"- هاشمی شاهرودی، علم الهدی، سعیدی- احمد خاتمی در کرمان، صادق لاریجانی در مازندران، علی فلاحیان و علی رازینی هم می‌شد (رجوع شود به مقاله "نه به فقه داعشی از طریق انتخابات خبرگان" در ۲۴ بهمن ۹۴).

پرسش اصلی این است:

با توجه به مشارکت اعتراضی، صادق لاریجانی و احمد خاتمی و علم الهدی چگونه رأی آورده اند؟ آیا واقعاً آنان رأی آورده‌اند یا اعلام پیروزی آنان برخلاف الگوی رأی دادن بوده و نیازمند تبیین و توجیه است؟

مدعای ما این است:

در استان‌هایی که مشابه استان تهران رأی داده اند، الگوی استان تهران باید تکرار می‌شد. اگر نشده، نیازمند تبیین و توضیح مسئولان نظام- از جمله حسن روحانی و وزارت کشور- است.

مدل تهران الگوی تحلیلی دیگر استان‌های مشابه

شورای نگهبان هزاران تن از نامزدهای رقیب را رد صلاحیت کرد تا مجلس شورای اسلامی اصول گرای مطیع رهبری تضمین شود. در بسیاری از شهرها اساساً اصلاح طلبان و اعتدال گرایان هیچ نامزدی نداشتند. در عین حال تعدادی از نامزدهای دست چندم اصلاح طلبان تأیید صلاحیت شدند، با این انتظار پیشینی که مردم چون اینها را اصلاً نمی‌شناسند، به آنها رأی نخواهند داد.

اصلاح طلبان و اعتدالیون از همین فرصت استفاده کرده و لیستی از همین افراد بسته و از مردم خواستند که بدون توجه به نامزدهای لیست، به تمامی افراد لیست رأی دهند. آنان از مردم خواستند که به تمامی افراد هر دو لیست رأی دهند تا حذف اصول گرایان افراطی ممکن شود.

در تهران لیست ۳۰ نفره اصلاح طلبان و اعتدالیون پیروز شد و ۳۰ نامزد اصول گرایان حذف شدند. مردمی که لیستی رأی داده بودند، در لیست مجلس خبرگانشان هم "مثلث جیم" وجود نداشت. آیت الله محمد یزدی و مصباح یزدی حذف شدند و آیت الله جنتی با امدادهای غیبی شانزدهم شد. اینها توانستند برای اولین بار یک غیر روحانی- اگر چه عضو حقوق دان شورای نگهبان- را وارد مجلس خبرگان سازند.

هرگاه میزان مشارکت بالا بوده، نیروهای مورد حمایت صریح آیت الله خامنه‌ای شکست خورده‌اند. در انتخابات ۹۰ در تهران ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رأی دادند ولی این بار بیش از چهار میلیون نفر. یعنی با مشارکت ۵۰ درصدی تهرانی ها، مردم با حذف نمادهای ولی فقیه به آیت الله خامنه‌ای "نه" گفتند.

سرکوبگران خشمگین شده و صادق لاریجانی در پیام تشکر از حضور مردم در انتخابات نوشته است:

"در طول قریب به دو ماه رسانه‌های متعلق به دولت آمریکا و انگلیس و خصوصاً رسانه‌های متعلق به سازمان‌های جاسوسی آنان و نیز ضدانقلابیون فراری از کشور و اصحاب خارج‌نشین فتنه ۸۸ که از کشورهای غربی ارتزاق می‌کنند، تلاش بی‌وقفه کردند تا برخی مسئولین عالی‌رتبه نظام را از مجلس خبرگان رهبری حذف کنند و به‌خیال واهی خود به مطامعشان نزدیک شوند و با کمال تأسف، اصلاح طلبان داخلی و حتی برخی کسانی[هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی] که علی القاعده باید در تشخیص مصالح نظام از دیگران پیشی بگیرند، در حرکتی کاملاً هماهنگ با رسانه‌های آمریکا و انگلیس و اذناب آنان همچون رسانه‌های وهابیت تکفیری عربستان و داعشی‌ها، سعی کردند در برخی از استانها خادمان ملت را از راهیابی به مجلس خبرگان مانع شوند. واقعاً این‌گونه همنوایی با اجانب برای حذف چهره‌های خدوم از حضور در مجلس خبرگان، جزو مصالح نظام است؟!"

این صدای درد نه مردم به "مثلث جیم" و دیگر نمادهای رهبری است. آنها دروغ‌های فراوانی بافتند و گفتند (رجوع شود به مقاله‌های "چرا خامنه‌ای و نزدیکان او نگران نتایج انتخابات‌اند و ترسیده‌اند؟ " و "فقاهت در نمونه خامنه‌ای: تخصص در دروغ‌ و تقلب") و همچنان گناه عدم رأی مردم به سرکوبگران را به گردن آمریکا/انگلیس/عربستان سعودی و اذناب داخلی شان می‌اندازند.

استان کرمان و مسئله اول شدن احمد خاتمی

در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمان تقریباً رویداد تهران تکرار شده است. استان کرمان دارای ۱۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی است. ۲ اصول گرا، ۲ مستقل و ۶ اصلاح طلب به عنوان نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی انتخاب شده اند.

احمد خاتمی در لیست خبرگان اصلاح طلبان و اعتدالیون قرار نداشت. مطابق الگوی تهران، او نباید انتخاب شده باشد. اما اعلام کرده‌اند که از یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۲۳۴ رای ماخوذه، احمد خاتمی با کسب ۷۰۱ هزار و ۹۷۲ رای- حدود ۵۴ درصد آرأ- اول شده است. این نتیجه قطعاً با "همبستگی" لیستی رأی دادن اصلاح طلبان و اعتدالیون در سراسر کشور در تعارض قرار دارد.

این اتفاق خارق العاده نیازمند تبیین است. آن هم در مورد شخصی که سمنانی است، نه کرمانی. خبرگزاری فارس- متعلق به سپاه و بسیج - در این خصوص نوشته است :

"آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو هیات رئیس مجلس خبرگان فعلی، در حالی که طی هفته‌های اخیر و در آستانه مجلس خبرگان در معرض سنگین‌ترین هجمه‌های تخریبی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی و نیز برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی منتسب به جریان اصلاحات قرار داشت، با رای قاطع بیش از ۷۰۰ هزار نفری مردم استان کرمان، کرسی اول مجلس خبرگان در این استان را کسب کرد. این در حالی است که علاوه بر تخریب رسانه‌های داخلی و خارجی، محافل منتسب به اصلاحات و دولت در استان کرمان نیز با جوسازی در شهرهای مختلف و به راه انداختن کمپین در شبکه‌های مجازی استان تلاش داشتند تا وجهه عمومی آیت الله سیداحمد خاتمی را تخریب کنند. نکته جالب این که رای قاطع مردم استان کرمان به آیت الله خاتمی در حالی است که اکثر منتخبین حوزه‌های انتخابیه استان کرمان از چهره‌های اصلاح طلب یا اعتدالی هستند با این وجود تشخیص مردم این استان در مجلس خبرگان اعتماد بالا به امام جمعه موقت تهران بوده است."

خبرگزاری سپاه هم تعارض را گوشزد کرده است. اما آیت الله احمد خاتمی که به دروغ مدعی شد که باراک اوباما- رئیس جمهوری آمریکا- گفته به "مثلث جیم" و او رأی ندهند و به لیست مقابل رأی بدهند، برای توجیه این پیروزی شگفتی آور، دروغ جدیدی بافته و گفته است :

"نیامدن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح دو فقیه وارسته ولایی مایه تأسف است...اینجانب مورد هجمه شدیدترین تخریب‌ها در طول مدت تبلیغات بودم و بنده از سوی آمریکا و انگلیس که بی‌پروا تخریب می‌کردند مورد هجمه قرار گرفتم و از این که مغضوب این استکباریان بودم افتخار می‌کنم. انتظار نداشتم برخی افراد جریان اصلاحات کمپانی بداخلاقی شوند، با این بداخلاقی‌های این جریان آنها باید خجالت بکشند که از اخلاق صحبت کنند؛ متدینین از جریان اصلاحات در استان کرمان نزد برخی امامان جمعه آمدند و گفتند که آمریکا و انگلیس خاتمی را تخریب می‌کنند و نمی‌خواهند به مجلس برود اما ما حامی او هستیم و بنده نیز از آنها تشکر می‌کنم. متأسفانه جریان غالب اصلاحات بدترین اقدامات را برای تخریب اینجانب صورت دادند، تهمتی نبود که این جریان علیه بنده نگفته باشد ولی رأی نزدیک به ۷۰۲ هزار از مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأی جواب دندان‌شکنی به تخریب‌کنندگان بود و امید است که عبرت گرفته باشند و فهمیده باشند دروغ و تهمت عاقبت خوبی ندارد."

اصلاح طلبان برنده استان کرمان بودند و هیچ یک از آنها به احمد خاتمی رأی نداده‌اند. سپاه و اصول گرایان باید توضیح دهند که او چگونه انتخاب- و از آن مهمتر اول- شده است؟ فقیهان که مدعی‌اند امام جمعه و عضو مجلس خبرگان باید عادل باشد، آیا دروغگویی‌های بزرگ و مکرر آدمی را از عدالت ساقط نمی‌سازد؟ احمد خاتمی دو روز قبل از انتخابات به دروغ مدعی شد که بارک اوباما گفته به او و "مثلث جیم" رأی ندهید. به دروغ می‌گوید که متدینین اصلاح طلب گفته‌اند به او رأی داده‌اند. تقلب انتخاباتی را با دروغگویی توجیه می‌کنند. آیا دروغی به این بزرگی قابل باور است که در استانی که اصول گرایان شکست خورده و اطلاح طلبان پیروز شده اند، احمد خاتمی با ۵۴ درصد آرأ اول شود؟

استان مازندران و مسئله اول شدن صادق لاریجانی

استان مازندران دارای ۱۳ نماینده در مجلس شورای اسلامی است. به گزارش ایسنا، گرایش سیاسی انتخاب شدگان به شرح زیر است: ۱ اصول گرا، ۵ اصلاح طلب و ۵ مستقل. از دو نماینده باقی مانده، دو مستقل در شهر بابل و دو اصول گرا در قائم شهر در دور دوم رقابت خواهند کرد.

صادق لاریجانی در لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون برای خبرگان نبود (رجوع شود به مقاله "چرا اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال حذف صادق لاریجانی هستند؟ ). با این همه اعلام کرده اند که در استان مازندران برای مجلس خبرگان یک میلیون و ۶۱۸ هزار و ۲۶۳ نفر رأی داده و صادق لاریجانی با ۶۸۲ هزار و ۸۱۷ رأی- حدود ۴۲ درصد آرأ- به‌عنوان نفر نخست انتخاب شده است.

صادق لاریجانی در پیام تند و تیزش نوشته است : "بحمدالله مردم آگاه و بصیر و متدین و شهیدپرور استان مازندران با اعتماد به این فرزند خطه خویش و با رأی اوّل به این خادم مؤتمن، چنان به دهان اجانب و اذناب داخلی آنان کوفتند که برای سالیان متمادی مایه عبرت آنان خواهد شد".

آرای او با وضعیت آرای استانی مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه همخوانی ندارد. صادق لاریجانی هم متولد نجف عراق است، نه "فرزند خطه مازندران". چگونه در کل استان فقط یک اصول گرا به مجلس راه یافته و در عین حال، صادق لاریجانی که نامزد اصول گرایان افراطی بود، با ۴۲ درصد آرأ در استان اول شده است؟

استان خراسان رضوی و مسئله "مثلث خراسان"

خراسان رضوی دارای ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی است. به گزارش سایت بازتاب گرایش سیاسی انتخاب شدگان به ترتیب زیر است: ۹ اصول گرا، ۷ اصلاح طلب، ۱ مستقل. یک اصول گرا و یک اصلاح طلب در دور دوم در شهر تربت حیدریه رقابت خواهند کرد (گزارش ایسنا از گرایش سیاسی انتخاب شدگان به قرار زیر است: ۷ اصول گرا، ۵ اصلاح طلب، ۵ مستقل، یک اصول گرا و یک مستقل به دور دوم رفته اند).

درباره انتخابات شهر مشهد که تمامی ۵ سهمیه به اصول گرایان اختصاص یافت، اصلاح طلبان خراسان رضوی اعتراض دارند و گفته‌اند که پای تقلب در میان بوده است (به "بیانیه اصلاح طلبان خراسان رضوی" و "نامه اعتراضی ناصر آملی به حسن روحانی" بنگرید ). برخی منابع از اعزام هیأت وزارت کشور به مشهد سخن گفته‌اند.

در انتخابات مجلس خبرگان استان خراسان رضوی دو میلیون و ۷۸۰ هزار و ۶۳۹ نفر رأی داده‌اند. سعیدی- امام جمعه قم- یک ضلع "مثلث خراسان" بود که حذف شده است. آیت الله هاشمی شاهرودی ضلع دیگر مثلث بود که نه تنها نامزد جامعه مدرسین و روحانیت مبارز بود، بلکه در لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون هم قرار داشت و اول شدن او با یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۱۰۹ رای چندان دور از انتظار نیست. اما آیت الله علم الهدی را هم با یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۵۶۵ رای- کمتر از ۴۶ درصد آرأ- سوم اعلام کرده‌اند.

آیت الله علم الهدی در لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون قرار نداشت و سوم شدنش با آرای استانی سازگار نیست. اصول گرایان همان عملی را که در شهر مشهد انجام دادند، در مورد علم الهدی هم انجام داند.

موفقیت مشارکت اعتراضی

مشارکت اعتراضی برای نه گفتن به علی خامنه‌ای از طریق رأی نیاوردن نمادهای ولایت فقیه، سرکوب و حذف به موفقیت دست یافت.محمد یزدی (رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو شورای نگهبان)، مصباح یزدی (عضو مجلس خبرگان رهبری و ایدئولوگ افراطی‌ترین نیروهای نظام)، علی فلاحیان، علی رازینی، سعیدی (نماینده خامنه‌ای و امام جمعه قم)، و...در خبرگان رأی نیاوردند و رأی بقیه آنان به شدت مشکوک است. در مجلس شورای اسلامی نمادهای اصلی خامنه‌ای باختند، اگر چه سپاه در قم ذالنور را رهی مجلس کرد و در برخی دیگر از شهرها نیز افراطی‌ها بدون رقیب یا با تقلب راهی مجلس شدند.

فراموش نکنیم، خامنه‌ای اساس افراط گرایی است (رجوع شود به مقاله "آیت‌الله خامنه‌ای، و «دشمنانی» که «او را از همه تندرو‌تر می‌دانند» ").

در همین زمینه، از همین نویسنده

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیک

    امیدواریم آقای روحانی به عنوان یک ضرورت تمامی استانداران و فرمانداران احمدی نژادی را در اسرع وقت عوض نماید.

  • سینا

    ولی رای آوردن جنتی در تهران عجیب بود واقعا امداد غیبی بود

  • نوید

    مرد حسابی این چه استدلالی ه؟ همه ی دنیا وقتی می خوان مقاله بنویسن سعی می کنن رای آورده شده رو تحلیل کنن شما داری می گی این رای ها غلط ه؟ آخه اینم شد حرف؟ از کجا؟ به چه قرابتی؟ مگه انتخابات رو روحانی برگزار نکرده؟ چطوری می تونسته تقلب گسترده کنه؟ در حد 10 هزار و 20 هزار که نیست. خیلی از مردم هنوز واسه امام جمعه حرمت قایلند. خیلی از مردم به کسایی که هنوز قدرت دارند بازم رای می دن. علم الهدی، جنتی، و خاتمی هر سه تا امام جمعه بودند و رای آوردند. شما که نمی تونی طرز فکر خودت رو به عنوان طرز فکر غالب جامعه قالب کنی! یه کم عمق، یه کم تحلیل. آخه ژورنالیسم تا چه حد؟!

  • a

    صادق لاریجانی تو پیام تشکری که منتشر کرده طوری از مشت محکم مردم مازندران به دهان اجانب و اذناب داخلی صحبت کرده انگار جمیع مردم مازندران تو انتخابات مجلس خبرگان شرکت کردن و آگاهانه بهش رای دادن! مردم مازندران کلا به انتخابات مجلس خبرگان اهمیت نمیدن و توش شرکت نمی کنن و میزان مشارکتشون زیر 50 درصد هست! ایندفعه هم استثناء نبوده! ضمن اینکه نمایندگان اصلاح طلب مجلس خبرگان هم همه رد صلاحیت شده بودن و تبلیغات عمومی هم برای مجلس خبرگان خیلی کم بود حتی با وجود همه اینها باز هم عجیبه که صادق لاریجانی رای اول رو تو مازندران آورده

  • ایمان

    آقای محترم مسئله همین است که اصولا از جمهوری اسلامی سوال و بازخواست نمی شود کرد. برای همین می گوییم باید کل آدمکشان و دزدان را باید تحریم کنیم. شما که فرمودید باید رای بدهیم بی زحمت خودتان از آقایان سوال کنید که چی شد. ضمنا ما اصولا سوالی نداریم، برای ما مسجل است که این آقایان ج ا هر وقت هر کاری بخواهند می کنن و به

  • زبان ادم

    در ایارن معذئذی نهاد به ظاهر انتخباتی است، ولی چرخع باطل قدرت (ولایت فقیه-شورای نگهبان-خبرگان) و تلسظ نظامیان و اطلاعاتی تحت امر ولایت فقیه مطلقه (سطلنی مطلقه!)، همین چند نهاد بی تاثیر را ب رنمتابند و میخواهند کاملا فرمایشی کنند. تنها سرنگونگی این رژیم است. من چند کامنت بالا راه حلهایی دادم. دیگر لطفا امثال گنجی و زیباکلام پروزه های مشارکت العتراضی . واداشتن مردم به انتخابات نکنند. مبارزه مدنی و نافرمانی مدنی باید به سرعت پیگری شود. رژیم ظالم و فاسد ایران حاضر نیست کوتاه باید و به فکر مردم و منامفع ملی گام بردارد. این نظام حتی یک دهم کارامدی نظام چین را هم ندارد. نظام دیکتاوری-مافیایای پوتین و حنی ال سعود هم بهتر از این نظام هستند. چون انها حداقل ملت را درک میکنند. این نظام ولایت فقیه چیزی به نام ملت ایارن را به رسمیت نمیشناسد هر چند دز بان ظاهر میگوید. ولی همه اش فساد و ایدئلوزی آخرالزیمانی و یهودی ستیزی و جنگ اخرالزمان با غرب و جهود نهایت است.

  • a

    (لاریجانی، سیفی، طبرسی و معلمی)، چهار نامزد اصولگراهای مازندران برای مجلس خبرگان بودن که هر چهارنفرشون هم رای آوردن! تو مازندران بر خلاف انتخابات مجلس، توجهی به انتخابات مجلس خبرگان نمیشد نمیدونم دلیلش چی بود شاید انتخابات مجلس خبرگان امنیتی شده بود یا هر دلیل دیگه ای مردم هم به نظر می رسید اهمیتی به انتخابات مجلس خبرگان نمیدن چون اینقدر که صحبت درباره انتخابات مجلس بود درباره مجلس خبرگان نبود بعضی از مردم عادی حتی نمی دونستن مجلس خبرگان چیه و چه نقشی تو حکومت و سرنوشت ملت داره با این وجود روز رای گیری به دلایل مختلف، - البته نه دلایل سیاسی و حزبی - رای می دادن! ظاهرا بعضی ها حتی به کسانی رای میدادن که تو لیست نبودن! انگار از وجود لیست خبر نداشتن! فکر می کردن هر آخوند پیر مشهوری تو مازندرانه میشه بهش رای داد با این وجود رای آوردن صادق لاریجانی به نظرم عجیب هست! اونهم رای اول و بیشترین رای! چون این فرد حتی مقیم مازندران نیست و فقط موقع فرصت طلبی و انتخابات به قول خودش «فرزند خطه مازندران» هست. ولی بقیه کاندیداها مقیم مازندران بودند و حداقل یه کارنامه اعمالی داشتند و مردم یه شناخت نسبی از نزدیک باهاشون داشتن. مردم تو شهرهای کوچیک یه جاهایی ممکنه منافع محلی خودشون رو به منافع سیاسی ترجیح بدن. ولی صادق لاریجانی چه گلی به سر مردم مازندران زده که باید بیشترین رای رو تو مازندران بیاره؟! آخه این شخص که حتی مازندرانی هم نیست! البته اصلاح طلبان هم که برای تبلیغ کاندیداهای خودشون (که خیلی ها رد صلاحیت شدن) فعالیت می کردن برای تبلیغات مجلس خبرگان هیچ فعالیتی نداشتند

  • mani

    سپاه با تقلب در انتخابات مجلس در تالش گیلان یک اصولگرا را به مجلس فرستاد. بسیار جای تاسف دارد.

  • شاهین

    اینکه شما رای دیگر شهرها را با تهران مقایسه کرده اید و تهران را ملاک و سنجش گرفته اید٬ با چه پیش فرضی رای و انتخابات خود تهران را شما صحیح قلم داد کرده اید که بتوانید نتایج بعدی را از آن استنتاج کنید ؟

  • حمید

    بیماری «بی اعتباری» که نظام جکومتی به آن دچار است  مرضی است کشنده و بی درمان. نه هیچ چیزی در آن جور  در آید و نه مشارکت اعتراضی چاره ساز آن است و نه گنجی از توضیح المسائل مفسران وابسته گانش  التیام بخش درد طاقت فرسای آن!!!   

  • Reza

    نظام جمهوری اسلامی فاسدترین و جنایتکار ترین و........ چی بگم همه می دانند ولی متاسفانه ملت ایران با خودشان هم سازگار نیستند اگر بودن شاید در صد امیدی بود همش داریم حرف می زنیم و این نظام مفسد می داند که چه کند با این هم.... .. ... باور کنید همگی ما را درون باتلاقی انداختند و...... دیگه نمی دانم که چی بگم ..

  • جمهوریخواه

    با توجه به تعداد نه چندان چشمگیر شرکت کنندگان در این انتخابات انتصابی باید گفت که پیروزی از آن مخالفین حکومت سپاهی- امنیتی جمهوری اسلامی است. اگرچه مردم به قطب رفسنجانی و شرکأ بیشترین رای را داده اند ولی نتایج آرا ,نشانه ایی از سردرگمی و ناچاریی رای دهندگان سکولار به معمار نظام جمهوری اسلامی رفسنجانی بر علیه سپر و چوب هر دو سر طلایی بنام خامنه ایی است. قدرت تضعیف شده رفسنجانی در هرم قدرت ج.ا. دوباره به او عودت میشود زیرا او با تماس‌هایی‌ که با بخشی از عوامل بین المللی و اقتصادی دنیا دارد، تضمین کننده بقای ج.ا. است. او بخوبی میداند که چگونه از آب گل آلود ماهی‌ بگیرد و با قدرت فرا دولتی بیت خامنه ایی کلنجار رود ! در این میا‌‌ن شخصیت امنیتی چون روحانی رئیس جمهور، از کنج عزلت و ذلت بیرون آمد و با ائتلاف با اصلاح گرایان ، اعتدال خود را در بخش اجرایی کشور متعادل کرد و از بی‌ رنگی‌ و بی‌ عملی بیرون آمد و از سلیقه‌ها گفت ! گویا همه منتظر مرگ رهبرند تا وضعیت رژیم مشخص شود, ج.ا.یا بعنوان یک رژیم میانه رو در خاورمیانه میماند و بتدریج و در مدت طولانی‌ از بین میرود یا با قدرت گرفتن تندرو ها، سرنگونی و تغییر, شتاب بیشتری خواهد گرفت ! شخصا امیدوارم که تندروها در حکومت ج.ا. باشند !؟

  • شهروند درجه سه

    به به به به به به ! الهم صل علی خامنه ای و آل خامنه ای ! چشم آدم از دیدن این چهره های نورانی روشن می شود ! جای چهره نورانی لقاء اله مصباح و آن یکی یزدی و جنتی خالی است ! اگر آن رد صلاحیت های گسترده نمی شد ، ما الان همین چندتا چهره ناب محمدی را هم نداشتیم ! شکر خدا تهدید باطل کردن چند صندوق در تهران اثر خودش را گذاشت و آیت اله جنتی صلوات اله علیه ماندگار شد! البته ماندن این سه چهره نازنین و بسیاری دیگری از ولایتمداران هم از همین گونه معجزه ها است ! شک نکیند !

  • حسن صباح

    در شیراز تمام نماینده های مجلس از اصلاح طلبان می باشند در حالی که سردار غیب پرور به زور امام جمعه شیراز آیت الله ایمانی را در لیست خبرگان جا داد.حضور شخص سردار غیب پرور در استانداری فارس در زمان رای گیری توسط شاهدین عینی تایید شده است که با فشار بر آنها امامی را که در شیراز به شدت منفور است،وارد خبرگان رهبری نمود.متاسفانه دولت و وزارت کشور تمام تمرکز خود را بر روی تهران قرار دادند و از دیگر شهرهای بزرگ غافل شدند.نتیجه آرای خبرگان شیراز در عصر دوشنبه اعلام شد و به گفته بسیاری دلیل این همه تاخیر نه شمارش آرا،بلکه فشار سپاه بر روی استانداری بوده است.

  • زبان ادم

    در مورد بیماری اقتصادی کشور سخنها قروان است. نظام فاسد بخش بزرگی از جمعیت کشور را جیره خوار خود کرده مثلا چهار یملیون کارمند! وقتی وضع درامد خوبست و نفت گران است، البته وضع این قشر کمی بهتر میشود. اینان از حداقل دستمزد و بیمه و بازنشتگی برخودراند و متاسفانه بخاطر همین اندک جیره خواری از نظام حمایت میکنند. بخشی رای ثابت و تظاهراتها بخاطر همینهاست. ولی اوج فاجعه اینجاست نظام اقتصادی دولتی-شبه دولتی است. به دلیل قوانین ضد کارگری، بخش خصوصی-که کوچک است- هم قاسد هستن عمدتا!!!!. بخش خصوصی متاسقانه به شدت استثمارگر است (بجز اقلیتی کارفرمای منصف). یعنی حتی همان حداقل حقوق و مزایا بخش ذولتی را نمیدهد! برای همین جوانان به شدت مدرک گرا شده اند (معضل مدرک گرایی ریشه اش در خود حکومت است مثل دانشگاه آزاد و علمی-کاربردی.... پولی) و به هر طریقی میخواهند وارد سیستم دولتی بشوند. برخی حتی سکولار و غیرمذهبی هستند ولی وارد بسیج میشوند و تظاهر به دینداری میکنند از بس بخش خصوصی وضعش خراب و فاسد و استثمارگر است. سواستفاده جنسی از از بانوان در بخش خصوصی بیداد میکند. بسیاری از کارفرمایان بخش خصوی در کارگاههای خود را عملا به حرامسرا درست کرده اند! شخصا اطلاع پیدا کردم زن بیوه بیچاره، خواسته در یک گارگاه غیر مجاز بسته بندی کار کند، کارفرما-که متاهل است- گفت روزی بیست هزار تومان میدهعم به شرطی که صیغه هم بشوی! یعنی همزمان سرویس جنسی و کاری بدهد! امیدوارم منتشر کنید

  • زبان ادم

    مثلا چند سر تیتر انتخاب شود برای تبلیغات آگاه سازی 1- دروغ ولایت فقیه. ولایت فقیه دروغی بود خمینی و اندکی اخوند اختراع کردند. ولایت فقیه در شیعه فقط بر یتیمان و بی سرپستان است و نه بر جامعه و هیچ حق انحصاری حکومت برای آخوندها در قران و اسلام نیامده است. 2-حقایق فساد و ظلم و جتایات رزیم اقشا کنند. 3- بیان کنند ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی معیوب و محکوم به دیکتاتوری است. دور باطل خبرگان رهبری-رهبری ولایت فقیه-شورای نگهبان- امکان ایجاد دمکراسی نمیدهد و همواره فلیترینگ افراد مستقل و ملی و آزادی خواه و اصلا طلبان واقعی بوجود می اید و این دور باطل قدرت اجازه حقوق بشر و آزادی بیان و انتحابت سالم و ازاد نمیدهد و هیچگاه نظر همه طیف های عقیدتی را مشارکت نمیدهد 4- مردم آگاه سازند، فساد و رانت در نظام سیستامتیک شده و متاسفانه چنان فساد گسترده است که شاید اغلب افراد سالم هم وارد این سیستم شوند یا مجبورند استعفا بدهند و الوده به فساد بشوند! 5- آگاه سازند اصلاح طلبان درون نظام، نماینده واقعی مردم نستند و نقش سوپاپ اطمنا رژیم دارند ولی رژیم همینها را دست چین مکیند و هر چند یک بار آنها غربال میکند. 6- سیستم اقتصادی کشور بیمار و فاسد است.

  • زبان ادم

    ادامه نظر...: ولی نظام ولایت فقیه بسیاروقیح است و با نیرنگ دارد رای مخالف مرذم به نظامش را نشانه مشروعیت خودش میدهد!!!! به نظرم مردم دیگر نباید وارد بازیهای اصلاح طلبان حکومتی بشوند. باید خود را برای قیام عمومی و نافرمانی گسترده مدنی آماده کنند. هر جوان آگاه باید در جمع دوستان و خانواده مسایل سیاسی روشن کند و مردم کم دانش شهرستانی و دهات و محلات فقیر نشین را از ماهیت دیکتاتوری رژیم و واقعیت بهتر نظام سکولار دموکراسی یا لیبرال دموکراسی آگاه سازد. بایست توده بسیج که از بدنه ملت هستند را آگاه کرد تا به ملت بپوندند.

  • زبان ادم

    مظهر فعالیت و شعور سیاسی-اجتماعی و فعالیت ایران پابتختش است. نیمی از مردم شرکت نکردند. اکثریت آن نیمی دیگر هم به لیستی رای دادند که نماد مخالفت با نظام بود. چون افرادی مانند اکبر گنجی و صادق زیباکلام-علی زغم رد صلاحیت گسترده اصلح طلبان و مستقلان و اپوزیسیون- از مردم خواستند مشارکت اعتارضی کنند تا مخالفت خود با کلیت و عمل ظالمانه و فسادامیز نشان دهند نتیجه این شد. بسیاری هموطنانی که شرکت کردند با ناخرسندی که مجبور شدند به کسانی رای بدهند که عامل جنایات و فلاکت مردم ایران بودند از رفسنجانی بگیر تا ری شهری، ولی اصلاخ طلبها نیوری کافی نداستند و اپوزیسیون سکولار و لیبررال دمورات نماینده نداشت. د رنتیجه با نه گفتن به مظاهر دیکتاتوری مثل مثلث جیم در تران، مخالفت عملی خود را با ادامه کار این نظام بر ظلم و فساد اعلام کردند

  • andy

    این بدبختای قدرت پرست اگه اجازه ی رفراندمی آزاد دهند که دیگه هیشکی ازشون باقی نمیمونه. همین سناریو هم از همون اولش با رد کردن اشخاص شایسته ای شروع شد و حالا که همین افراد از فیلتر گذشته ی قبول شده وارد کارزار غیر آزاد به اصطلاح انتخابات شدند، یاران دشمن و همصداهای دشمنان هستند . بعید میدونم همین رای گیری از فیلتر گذشته ی همه ی 4000 نفر هم با سلامت کامل برگزار شده باشه . بعید

  • حیدر امامی اصفهانی

    این حرفها تازه نیست یک مجادله با افراطی هاست و الا همه میدانند که این به اصطلاح انتخابات تقلبی است.

  • اکبر

    خیانت جمهوری اسلامی نیاز ب مقاله نداره اینا سابقه هشتاد و هشت رو دارن

  • اکبر

    خیانت ت جمهوری