ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران در شناسایی منشاء ریزگردها با سازمان ملل همکاری می‌کند

در کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که در ایران برگزار شد رئیس برنامه عمران برنامه محیط زیست ملل متحد گفت باید منشاء این پدیده شناسایی شود او گفت در حال حاضر نیز اقدامات مثبتی در این زمینه در حال انجام است.

رئیس برنامه عمران برنامه محیط زیست سازمان ملل از همکاری برای منشاءیابی طوفان‌های شن و گردوغبار با کشورهایی که بیشترین درگیری و تأثیرپذیری را از پدیده گردوغبار دارند خبر داد.

به گزارش سایت خوزنیوز، نخستین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار چهارشنبه ۱۲ اسفند در دانشکده علوم دانشگاه چمران اهواز برگزار شد. در این کنفرانس والنتین فولتسکو، رئیس برنامه عمران برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP) ضمن اعلام این همکاری گفت: «ما یک بررسی جهانی درباره طوفان‌های شن و گردوغبار آغاز کرده‌ایم که در ماه مه در نایروبی ارائه خواهد شد.»

برنامه محیط زیست ملل متحد نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است که فعالیت‌های زیست‌محیطی اعضای خود را هماهنگ نموده و به کشورهای در حال توسعه در اجرای سیاست‌ها و شیوه‌های سازگار با محیط زیست کمک می‌کند. این نهاد در نتیجه کنفرانس سازمان ملل بر روی محیط انسان در سال ۱۹۷۳ پایه‌گذاری شد و دفتر مرکزی آن در نایروبی، پایتخت کنیا قرار دارد.

فولتسکو با تأکید بر این‌که مسایل بسیاری در حوزه محیط زیست نگران‌کننده است، اعلام کرد که اکنون سطح زمین به‌گونه‌ای در حال فرسایش و تخریب است که سالانه ۲۴ میلیارد از اراضی حاصلخیر خود را از دست می‌دهد.

او گفت: «بیش از یک و نیم میلیارد نفر از مردم در ۱۶۸ کشور جهان از تبعات این پدیده متأثر شده‌اند.»

رئیس واحد ارزیابی موضوعی برنامه محیط زیست سازمان ملل افزود: «معیاری برای درجه‌بندی این‌که کدام یک از موضوعات ثروت، رشد اقتصادی، زیرساخت‌ها یا توسعه پایدار از این پدیده بیشتر متأثر می‌شوند وجود ندارد و مطالعات و بررسی‌های بیشتر برای تشخیص آن ضروری است.»

فولتسکو از نیاز مبرم برای انجام اقدامات مردم و دولت‌ها در سطوح مختلف در این زمینه یاد کرد و اظهار امیدواری کرد که بتوان روی هر یک از دولت‌ها برای تحقق این برنامه حساب کرد.

او در گفت‌وگو با خبرنگاران به معضل گردوغبارها بیشتر پرداخت و گفت ابتدا باید منشاء این پدیده شناسایی شود و در حال حاضر نیز اقدامات مثبتی در این زمینه در حال انجام است.

به‌گفته فولتسکو نتایج این ارزیابی‌ها که قرار است در برنامه محیط زیست ملل متحد جمع‌بندی شود، می‌تواند در راستای مقابله با گردوغبار برای ایران نیز مفید باشد.

او همچنین بر یافتن یک راه حل داخلی برای این پدیده تأکید کرد و گفت هنوز بودجه خاصی برای مقابله با ریزگردها تعیین نشده است اما پس از ارائه طرح‌های پیشنهادی بودجه لازم نیز مشخص خواهد شد.

مقامات ایرانی معتقدند ریزگردهای غرب ایران از کشورهای عربی می‌آید و به همین دلیل از آن به‌عنوان «ریزگرد عربی» یاد می‌کنند اما عوامل داخلی متعددی از قبیل نابودی تالاب‌ها، خشک شدن دشت‌ها، سدسازی‌های گسترده، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و استمرار خشکسالی، به همراه کاهش بارندگی و رطوبت خاک، مدت‌هاست بخش‌هایی از ایران را دچار بحران ناشی از گردوغبار کرده است.

چندی پیش معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران گفته بود که هیچ مسئولی نمی‌تواند قول بر طرف شدن مشکل گردوغبار و ذرات معلق را بدهد و بهتر است مردم با این مشکل کنار بیایند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.