ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واعظ طبسی، «والی خراسان» درگذشت

غلامعلی حدادعادل ساعت ۴ بامداد جمعه ۱۴ اسفند خبر درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی را منتشر کرد. طبسی از هفتم اسفند در کما بود.

کانال «تلگرامی» غلامعلی حدادعادل ساعت ۴ بامداد جمعه ۱۴ اسفند خبر درگذشت آیت‌الله عباس واعظ طبسی را منتشر کرد. همچنین صفحه «اینستاگرام» رضا واعظ طبسی - نوه واعظ طبسی - نیز حدود ساعت ۳ بامداد به وقت تهران با انتشار عکسی از او نوشت که روح پدربزرگش به «ملکوت اعلا» پیوست.

عباس واعظ طبسی (متولد ۱۳۱۴، مشهد)، هم نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان است و هم عضو مجلس خبرگان رهبری ناظر بر عملکرد ولی‌فقیه. به روایت برخی از همشهری‌هایش طبسی قدرتی بیشتر از مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران دارد و برخی به کنایه او را والی خراسان می‌خوانند.

واعظ طبسی از دو سال گذشته مبتلا به بیماری صعب‌العلاجی شده بود؛ او از روز ۷ اسفند در پی یک حمله تنفسی به بیمارستان منتقل‌شد و از روز ۸ اسفند در کما بود. علیرضا صداقت، پزشک درمانگر طبسی در بیمارستان «امام رضا» ی مشهد، روز ۸ اسفند گفته بود که بهبودی طبسی منوط به وقوع «معجزه» است. پس از بستری شدن او مقامات سیاسی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و مجتبی خامنه‌ای، فرزند سیدعلی خامنه‌ای، از او عیادت کردند.

در مطلب تلگرامی حدادعادل آمده است: «یار و یاوری همیشگی مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی عباس واعظ طبسی تولیت محترم آستان قدس رضوی ...دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفتن و به‌سوی معبودشان شتافتند».

پیکر واعظ طبسی صبح روز ۱۵ اسفند از حسینیه آستان رضوی به سمت حرم تشییع خواهد شد.

طبسی در طی زندگی سیاسی‌اش در جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشته است که یکی ثروتمندترین نهادهای مذهبی-اقتصادی در ایران است. روایت فربه شدن آستان قدس رضوی و واعظ طبسی شبیه روایت توسعه بارگاه امام هشتم شیعیان در مشهد است که احمد علم‌الهدی توضیح داده است: «حرم در ابتدای انقلاب سه هکتار وسعت داشت و حالا ۵۴۰ هکتار وسعت دارد.»

خلاصه‌ای از مقاله حمید مافی در مورد امپراتوری واعظ طبسی در آستان قدس و امان‌نامه رهبری:

فساد اقتصادی تولیت آستان قدس رضوی

هم زمان با توسعه حرم، واعظ طبسی و آستان قدس هم فربه و فربه تر شدند. به‌گونه‌ای که ۴۳. ۵ درصد از زمین‌های شهری مشهد و ۴۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را در اختیار دارند. حداقل در مالکیت ۵۸ شرکت بیش از پنجاه درصد سهم دارند و در ۳۱ شرکت دیگر هم سهیم‌اند.

هم کارگزاری بورس و موسسه مالی دارند، هم بیمارستان و رسانه و چاپخانه و هم دامداری و شرکت خدمات اینترنتی. از شرق تا غرب ایران و از شمال تا جنوب، دستی در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی دارند. در سوریه پل می‌سازند، در سنندج راه‌آهن، در مسیر قزوین به شمال اتوبان و در تهران و مشهد برج و مرکز تجاری و ساختمان دولتی.

آخرین تصویر از عباس واعظ طبسی در بیمارستان امام رضای مشهد هنگام عیادت اکبر هاشمی رفسنجانی

به گفته معاون املاک و اراضی آستان قدس، این نهاد در چهارده استان دارای موقوفه و در ۲۰ شهرستان دارای دفتر معاونت املاک است، ۳۰۰ هزار هزار مستأجر دارد و روزانه ۱۲۰ اعتبارنامه برای بهره‌برداری از املاک صادر می‌کند.

آستان قدس رضوی همچنین تولید ۱۰ درصد قند، ۱۱ درصد سنگ‌های تزئینی، ۳. ۷ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری و بین‌شهری و یک ششم ظرفیت تولید نان صنعتی کشور را در اختیار دارد. بر اساس گزارش‌هایی که در وب‌سایت‌های وابسته به این سازمان اقتصادی این نهاد منتشر شده است، مجموعه شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی سالانه ۷۳ هزار تن شیرخام، ۳۰۰ تن گوشت قرمز، هزار تن گوشت سفید، ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی، ۱۰ میلیون متر مربع پارچه، ۶ هزار هزار متر مربع فرش دست‌بافت و اجرای بیش از ۱۳۶ پروژه عمرانی، توسعه، راه و شهرسازی را در اختیار دارد. این نهاد فعالیت خود را به خارج از مرزهای ایران هم گسترش داده است. نشریه توقیف شده آسمان سه سال پیش از پل‌سازی آستان قدس در سوریه و ساختمان‌سازی در دوبی خبر داد.

فرار از مالیات و درگیری با دولت

در ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ اعلام شد که دولت حسن روحانی می‌خواهد بخشی از کسری درآمدهای نفتی را با افزایش درآمدهای مالیاتی جبران کند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از لغو معافیت مالیاتی بنیادها در سال آینده خبر داد.

از حمله این بنیادها، آستان قدس رضوی بود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی، گفت که دولت باید از آستان قدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کند.

به روایت وب‌سایت موسسه نشر آثار آیت‌الله خمینی، در سال‌های جنگ ایران و عراق، مجلس آستان قدس را از ردیف سازمان‌های مشمول معافیت مالیاتی حذف می‌کند و دولت وقت هم پیگیر این‌که سهم مالیات را از این نهاد بگیرد.

آستان قدس رضوی همانند سایر بنیادهای مذهبی و نظامی، سازمان حسابرسی منحصر یه‌فرد و اختصاصی خود را دارد و از هرگونه نظارت بیرونی در امان است.

واعظ طبسی در نامه‌ای به رهبر وقت جمهوری اسلامی یادآوری می‌کند که پیش از این، به صورت شفاهی دستور داده بود: «آستان قدس رضوی مالیات ندهد و به جناب آقای نخست وزیر هم گفته شود از آستان قدس نباید مالیات بگیرند.» و از او می‌خواهد که دستورش را مکتوب کند. آیت‌الله خمینی هم در نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی می‌نویسد: «ه‌مان طور که قبلاً گفته‌ام آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف می‌باشند. نظر این‌جانب را به مقامات ذی‌ربط ابلاغ نمایید.»

حالا هم این نامه برگ برنده واعظ طبسی و آستان قدس رضوی است. چه در دولت خاتمی و چه در دولت احمدی‌نژاد و حالا هم در دولت روحانی. نمایندگان مجلس که این‌بار برای لغو معافیت مالیاتی بنیادها و نهادها پیش‌قدم شده بودند، حالا در برابر آستان قدس عقب نشسته‌اند و سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید: «معافیت مالیاتی آستان قدس همچنان پابرجاست».

تا کنون آستان قدس رضوی نه تنها مالیاتی به دولت نپرداخته، بلکه به گفته معاون امور حقوقی این نهاد، دولت باید سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان مال‌الاجاره به آستان قدس پرداخت کند. قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز چندی پیش گفته بود که دولت ۱۰۰ میلیارد تومان به این نهاد بدهکار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Fariborz

    من   با   شما  سرکار   خانم   میترا   موافقم . کاملأ   درست   میگویید.    اماٌ    چاره   چیست ؟    هر    چه   میکشیم    از           جهل    و    نا   آگاهی    مردمیست    که    کوچکترین    تلاشی    برای    آگاه    شدن    ندارند.  .   این   مّلا   هم   بسلامتی        مْرد    اما    حیف   که    به   دست    عدالت    نیفتاد        خوبه   همیشه   خبرهای    خوب    به  گوشمان    برسه.   

  • سعید

    لعنت خدا به اینها چرا گوربه گور نمیشند اینا خدا

  • بهنام

    به هلاکت رسیدن یکی دیگر از جرتومه های فساد و فسیل مذهبی را به عموم ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می نمایم . برای آقا حیف شد ، حالا چه پاچه مال دیگری پیدا میشود که ماهی و گوشت و زهر مار و پولهای دزدی برای ایشان از مشهد بفرستند ؟

  • ghasem

    مگر نه اینکه دولت به گفته خود این اقایان منتخب  مردم است و یک نهاد مردمیست پس طقلا برای فرار مالیاتی چه توجیه شرعی و قانونی دارد؟

  • میترا

    تا ده سال دیگر هیچکدام از اینهایی که آرمانهای مردم را دزدیدند و مگسان گرد شیرینی زنده نخواهند بود. نسل بعدی آنها هم که د ر ناز و نعمت بزرگ شده اند نمی توانند به این درجه از وقاحت، قساوط و کثافت قدرت را اداره کنند. بزودی تحولات اجتماعی خواهیم داشت. خدا می داند کدام قشر بر تخت خواهد نشست ولی دورنمایش خیلی بد نیست.