ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برتا کاسِرس فعال برجسته محیط زیست به قتل رسید

برتا کاسِرس، یکی از مشهورترین فعالان محیط زیست و حقوق بومیان، در هندوراس به قتل رسید.

برتا کاسِرس، یکی از مشهورترین فعالان محیط زیست و حقوق بومیان، در هندوراس به قتل رسید.

برتا کاسِرس

پلیس هندوراس اعلام کرد که کاسرس ساعت یک بامداد روز پنج‌شنبه ۳ مارس / ۱۳ اسفند در خانه‌اش واقع در شهر «لا اِسپرانزا» در غرب این کشور آمریکای مرکزی به‌ضرب گلوله کشته شد.

گوستاوو کاسترو سوتو، فعال محیط زیست مکزیکی نیز که در خانه کاسرس بود زخمی شد.

در این حمله چند مرد مسلح شرکت داشتند که تعداد آن‌ها معلوم نیست.

خانم کاسرس سال‌ها برای حقوق سرخپوستان فعالیت کرد و در برابر ساخت سدها و معادن در مناطقی که آن‌ها زندگی می‌کردند مبارزه کرد.

او به دلیل فعالیت‌هایش همواره مورد تهدید قرار می‌گرفت.

اعتراضات خیابانی پس از قتل برتا کاسرس

برتا کاسرس سال گذشته به‌خاطر فعالیت‌های زیست‌محیطی‌اش برنده جایزه «مرد طلایی محیط زیست» شد. این جایزه معتبرترین جایزه برای فعالان محیط زیست در جهان است.

سازمان‌دهندگان این جایزه در بیانیه‌ای از قتل کاسرس اظهار تأسف کردند و گفتند راه او در حمایت از محیط زیست ادامه خواهد داشت.

سازمان غیردولتی «گلوبال ویتنس» که مقر اصلی آن در لندن است و هدف خود را مبارزه با غارت منابع طبیعی همچون نفت، چوب و الماس در کشورهای در حال توسعه قرار داده است در گزارشی که سال ۲۰۱۵ منتشر کرد نوشت هر هفته حدود دو فعال محیط زیست و حقوق بومیان در جهان کشته می‌شوند.

این نهاد غیردولتی، هندوراس را به‌عنوان خطرناک‌ترین کشور جهان در این زمینه دانست و اعلام کرد که در این کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، ۱۰۱ نفر از این فعالان کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

    https://www.fidh.org/article19456 قتل مدافع حقوق بشر سرشناس برتا کاسِرِز پاریس ـ ژنو، 3 مارس 2016 برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ـ قتل رهبر جامعه‌ی بومی لِنکا برتا کاسِرِز را به شدت محکوم کرد. این قتل بی‌میلی دولت‌مردان هندوراس به محافظت از مدافعان حقوق بشر را نشان می‌دهد. خانم برتا ایزابل کاسِرِز فلورِز، از جامعه‌ی بومی لِنکا، بنیانگذار و هماهنگ کننده‌ی شورای مدنی سازمان‌های مردمی و بومی هندوراس (COPINH)، در حدود ساعت 1 صبح 3 مارس 2016 (پیش‌تر ساعت 11:45 شب 2 مارس اعلام شده بود) در موطن خود شهر لا اسپِرانزا در ایالت جنوب غربی اینتیبوکا، به دست اشخاص ناشناس کشته شد. به گفته‌ی منابع محلی، مهاجمان صبر کردند تا او به خواب برود و سپس وارد خانه‌ی او شدند و او را به قتل رساندند. مدافع حقوق بشر گوستاو کاسترو سوتو، عضو سازمان جهان‌های دیگر چیاپا (Chiapas)، جنبش مردمِ متاثر از سدها و در دفاع از رودخانه‌ها (MAPDER) در مکزیک، جنبش مِزوآمریکا علیه الگوی معدنی ام4، شبکه‌ی آمریکای لاتین علیه سدها و طرفدار رودخانه‌ها، جوامع و آب آنها (REDLAR) که او هم برای تبادل تجربه با COPINH درباره‌ی انرژی‌های جایگزین در هُندوراس به سر می‌برد، طی این حمله زخمی شد.