ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس ترکیه دفتر روزنامه «زمان» را اشغال کرد

در پی حکم دادگاهی در استانبول که به موجب آن روزنامه «زمان» تحت تکفل دولت ترکیه در آمد، مخالفان دست به تجمع اعتراضی زدند. پلیس ترکیه پس از مقابله با آن‌ها دفتر روزنامه «زمان» را به اشغال خود در آورد.

پلیس ترکیه که دفتر روزنامه «زمان» در استانبول را به محاصره خود در آورده بود سرانجام این دفتر را اشغال کرد.

حمله پلیس ترکیه در جمعه شب ۴ مارس / ۱۴ اسفند به تجمع مخالفان دولت در مقابل دفتر روزنامه «زمان»

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، پلیس از کارکنان روزنامه «زمان» خواست تا دفتر این روزنامه را ترک کنند.

در مقابلِ ساختمان دفتر «زمان» صدها نفر دست به تجمع اعتراضی زده بودند. پلیس علیه آن‌ها از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد و بعد اطراف آن موانعی از میله‌های آهنی کشید.

دولت ترکیه روز جمعه کنترل روزنامه «زمان»، از روزنامه‌های منتقد را در دست گرفت. دادگاهی در استانبول تصمیم گرفت یک متولی دولتی برای این روزنامه تعیین کند.

«زمان» یکی از پرفروش‌ترین روزنامه‌های ترکیه است. این روزنامه به جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نزدیک است که در حال حاضر در آمریکا در تبعید به‌سر می‌برد.

این اقدام دولت ترکیه مخالفت‌هایی را در جامعه جهانی برانگیخت.

آمریکا در این‌باره اظهار نگرانی کرد. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۴ مارس / ۱۴ اسفند گفت: «در یک جامعه دمکراتیک نباید روزنامه‌های منتقد را وادار به سکوت کرد بلکه باید آن‌ها را تقویت کرد.»

او تأکید کرد که دولت ترکیه باید اطمینان دهد که آزادی مطبوعات را رعایت خواهد کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه از کنترل دولتی بر مطبوعات ترکیه انتقاد کرد.

خانم سِوگی آکارچشمه، سردبیر «تو دیز زمان»، نسخه انگلیسی روزنامه «زمان» به خبرگزاری آلمان گفت: «این پایان آزادی مطبوعات در ترکیه و نقض قانون اساسی ماست.»

آکارچشمه با بیان این‌که «دیگر حکومت قانون در ترکیه وجود ندارد»، افزود: «دولت روزنامه ما را مصادره کرد.»

امرالله ایسلر، نماینده پارلمان ترکیه از حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم، در یک پیام توئیتری تعیین متولی دولتی برای روزنامه «زمان» را «گامی مهم در راه مبارزه با ساختار موازی» دانست و نوشت: «آن‌ها بهای خیانت خود به دولت و مردم را می‌پردازند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همواره اتهامات علیه دولت در مورد محدودیت آزادی مطبوعات را رد می‌کند. با این حال در سال‌های اخیر رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ترکیه مدام زیر فشار بوده‌اند. سال گذشته روزنامه «گوگوون» که آن‌ هم به جنبش فتح‌الله گولن نزدیک بود تحت کنترل دولت قرار گرفت و از جرگه روزنامه‌های مخالف خارج شد.

در رتبه‌بندی سالانه گزارشگران بدون مرز از آزادی مطبوعات در جهان، ترکیه در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۴۹ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ظاهرا از حکومت تهران مشورت میگیرند و روابطان  براساس دستور جان کری حسنه شده!