ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرای کنسرت در دانشگاه‌ها ممنوع شد

معاونت فرهنگی وزارت علوم بر اساس آموزه‌های رهبر جمهوری اسلامی آیین‌نامه‌ای تدوین کرده که به موجب آن برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها ممنوع شده است.

معاونت فرهنگی وزارت علوم بر اساس آموزه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آیین‌نامه‌ای تدوین کرده که به موجب آن برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها ممنوع شده است.

به گفته ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور بر اجرای آیین‌نامه ممنوعیت برگزاری کنسرت نظارت دارد. در تدوین این آیین‌نامه وزارت علوم با نهاد نمایندگی رهبری همکاری کرده است.

بر اساس آیین‌نامه ممنوعیت اجرای کنسرت در دانشگاه‌ها، ترویج موسیقی در دانشگاه‌های ایران جایز نیست و فقط نوعی از موسیقی که حائز شش شرط زیر باشد مجاز شناخته شده:

•تقویت‌کننده هویت ملی و متناسب با موازین اسلامی
•برخوردار از محتوا و مضمون هدایتگر در جهت ترغیب به وظایف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی
•تقویت‌کننده روحیه علمی، خودباوری و میل به پیشرفت
•استفاده از خوانندگان و چهره‌های موجه فرهنگی
•عدم التقای هیجانات خارج از عرف، مهیج و محرک شهوت و مخصوص مجالس ابتذال و لهو و لعب
•مبرا از شعر و مضامین مشوق بی‌بندوباری، یأس و ناامیدی، سطحی‌نگری و غفلت از مقام انسانی و بندگی

شورای فرهنگی دانشگاه‌ها به موجب این آیین‌نامه تصمیم می‌گیرند که کدام موسیقی برای اجرا در دانشگاه‌ها مناسب است.

نماینده‌ رییس دانشگاه، نماینده دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای در دانشگاه و یکی از استادان دانشگاه، اعضای شورای فرهنگی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند و به اجرای کنسرتی مجوز می‌دهند یا آن را منع می‌کنند.

برای دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی هیچ نقشی در صدور مجوزها برای برگزاری کنسرت در دانشگاه‌های کشور در نظر گرفته نشده است.

بر اساس ماده چهار این آیین‌نامه، اجرای برنامه‌های مستقل موسیقی و همچنین آموزش موسیقی در دانشگاه  اکیداً ممنوع اعلام شده.

همچنین آموزش موسیقی فقط برای دانشجویانی مجاز است که موسیقی جزو سرفصل‌های آموزشی آن‌هاست.

فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی در واکنش به این آیین‌نامه به روزنامه شرق گفته است: «این آیین‌نامه مربوط به فضای داخلی وزارت علوم است و دوستان برای فضای داخلی می‌توانند با وجود نظرات مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند و برای فضای داخلی دستگاه‌های خود تعیین تکلیف کنند.»

در این میان نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها هم اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته است آیین‌نامه ممنوعیت اجرای کنسرت در دانشگاه‌ها در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها تصویب شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آذر ۱۳۸۱ خواهان اجرایی شدن مصوبات شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها شده بود و در تیر ۱۳۹۴ هم در دیدار با گروهی از دانشگاه‌ها گفته بود که برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه‌ها «جزو غلط‌ترین کار‌ها» ست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بله ! کنسرت یعنی چه ! اینها همه کار دشمن است! دشمن بداند که ما گریه و زاری را کنار نمی گذاریم، دشمن میخواهد ما گریه زاری را کنار بگذاریم. گریه خط قرمز ما است ! دشمن خیال کرده ما دست از ولی امر مسلمین جهان بر میداریم ! ما اهل کوفه نیستیم. ما اهل ولایتمان همین طرفها هستیم ! اهل گریه زاری هستیم ! ما باید برای اسلام گریه کنیم. باید به فکر کربلا باشیم، باید بفکر شمر و یزید باشیم. دشمن بداند که ما تا قیامت دشمنی با شمر و یزید را فراموش نمی کنیم! ما اگر از امریکا بگذریم از شمر و یزید نمی گذریم. دشمن خیال کرده !