ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رونق اقتصادی؛ وعده‌ای که با واقعیت نمی‌خواند

گزارش‌ نهادهای دولتی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران برای بازگشت به وضعیت سال ۹۰ حداقل به سه سال رشد ۷. ۷ درصدی نیاز دارد.

بنا بر وعده دولت و رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران سال آینده باید اقتصاد ایران رونق بگیرد، رکود اقتصادی به پایان برسد و در پی آن وضعیت معیشت مردم بهبود یابد. اما گزارش یک نهاد دولتی بیانگر نیاز حداقل سه ساله اقتصاد ایران برای بازگشت به شرایط چهار سال قبل است.

علی طیب‌نیا (وزیر اقتصاد)، حسن روحانی، محمدرضا نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس‌جمهوری)، مسعود نیلی (مشاور اقتصادی و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی)

روحانی روز دوشنبه ۱۶ اسفند در یزد بار دیگر وعده کرد که سال ۹۵ سال شکوفایی اقتصاد ایران باشد. پیش از این نیز او چندین بار وعده کرده بود که دوران رکود اقتصادی به پایان برسد و اقتصاد ایران راه رشد در پیش بگیرد.

برخلاف وعده‌های دولت، گزارش موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که مرکز تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقتصادی دولت یازدهم نیز به شمار می‌آید، نگاه خوشبینانه‌ای به سال آینده ندارد.

این موسسه در گزارشی که شاخص‌های اقتصادی و سیاست‌های دولت برای خروج از رکود تورمی را بررسی کرده، رکود اقتصادی در نیمه دوم امسال را بی‌سابقه دانسته و از کاهش ۲۰ درصدی درآمد ملی خبر داد.

براساس این گزارش، اقتصاد ایران در دو سال ۹۱ و ۹۲ معادل ۸.۶ درصد کوچک‌تر شده و درآمد ملی ۱۹.۳ درصد کاهش یافته است. از همین رو اقتصاد ایران برای بازگشت به سطح درآمد سال ۹۰ دست‌کم به افزایش متوسط ۷.۷ درصدی درآمد ملی طی سه سال آینده نیاز دارد.

کاهش تولید صنعتی

بررسی‌های این موسسه نشان می‌دهد که میزان تولید صنایع در ایران کاهش و موجودی انبار‌ها افزایش یافته است و سیاست‌های تحریک تقاضای دولت پاسخگوی خروج از وضعیت موجود نبوده است.

برپایه این گزارش، کاهش درآمد ملی به کاهش درآمد خانوار‌ها و به دنبال آن کاهش میل به تقاضا و پس‌انداز انجامیده و موجودی انبار‌ها به صورت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است. از نگاه این موسسه کاهش درآمدهای نفتی به میزان بیش از ۵۰ درصد عامل اصلی کاهش درآمد ملی و همچنین بودجه عمرانی است.

این گزارش نشان می‌دهد که میزان اعتبار عمرانی ایران در سال ۹۳ معادل ۵۰ درصد به نسبت سال ۹۲ و در نیمه نخست امسال معادل ۲۵ درصد به نسبت مدت مشابه سال پیشین کاهش یافته که بیانگر کاهش بیش از ۶۰ درصدی بودجه عمرانی در شش ماهه اول امسال است.

تحریک تقاضا؛ نسخه‌ای که شفا نمی‌دهد

پیش از انتشار این گزارش دولت روحانی در دو دوره زمانی مختلف بسته سیاست‌های اقتصادی ضد رکود را اجرایی کرد. اما آن‌گونه که این پژوهش نشان می‌دهد این سیاست‌ها نتوانسته‌اند اقتصاد ایران را از رکود خارج کنند.

با این حال موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت توصیه کرد که برای خروج از رکود، سیاست‌های تحریک تقاضا را تقویت کند. تحریک تقاضای پولی، تحریک تقاضای اعتباری و تحریک تقاضای دولتی سه راهکار پیشنهادی این موسسه به دولت برای پایان دادن به رکود اقتصادی است.

براساس پیشنهاد این موسسه دولت باید منابع مالی بیشتری را به بخش تولید تزریق و تولیدکنندگان را به صادرات محصول تشویق کند. همچنین بانک مرکزی نیز با کاهش نرخ سود سپرده و اختصاص سهم بیشتری از منابع به وام و تسهیلات خرید کالا، سمت تقاضا را تقویت کند.

آنچه که دیده نمی‌شود؛ کاهش قدرت خرید مردم

اصرار دولت و مشاوران اقتصادی آن به سیاست‌های تحریک تقاضا در شرایطی صورت می‌گیرد که «کاهش قدرت خرید مردم» به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تقاضا عنوان می‌شود. اما دولت برنامه‌ای معطوف به افزایش درآمد و توان خرید واقعی مردم ندارد.

آنچه که در برنامه‌های دولت برای خروج از رکود دیده می‌شود، افزایش مصنوعی قدرت خرید مردم با بهره‌گیری از وام‌های بانکی است. اختصاص منابع بانکی به وام‌های خرید کالا و مسکن با نرخ سود حداقل ۱۸. ۵ درصد اگرچه می‌تواند تقاضا را برای کوتاه مدت تحریک کند، اما رشد نقدینگی و تحریک قیمت‌ها و تورم را نیز به دنبال دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    در انالیز ارائه شده گذشته را ملاک نا کار امدی اینده فرض کرده اند وحال انکه اتفاقی هم افتاده است که دولت میخواهد ازان به یاری اقتصاد بی در و پیکر بیاید . از یکماه پیش تحریم نفت برداشته شد و صادرات روزانه به یک ملیون 400 هزار بشکه رسید وبازارهای از دست رفته نفتی اروپا که چشم بصادرات کالا بایران دارند به نفت ایران خوشامد گفت. شرکت نفتی شل اعلام کرد که 2 ملیارد دلار بدهی خود را بایران پرداخته است . دولت امریکا یک ملیارد و 700 ملیون دلار بازمانده های خرید نظامی تحویل نشده را بصورت نقد بایران داد. بسیاری از سپرده های خارجی بلوکه شده ازاد شد.وسیاهه بالا بلندی میتوان ارائه کرد که سال 95 در ایران سال متفاوتی خواهد بود. بنابرین دستمایه تحول اقتصادی مبنای عملی دارد و تحریک تقاضا میتواند موجودی انبارها را کاهش دهد و تولید حرکت خود را شتاب ببخشد . تحریک تقاضا در بازار مسکن و اغاز ساخت و ساز با توجه بظرفیت مسکن در سبد خانوار که اندکی بیش از 30 درصد است و بیش از 200 حرفه دیگر را بحرکت میاورد وهم اکنون در رکود است نقطه پرش خواهد بود واینکه بانکها مبلغ وام را به دو برابر افزایش داده اند میتواند راهگشای خروج از رکود باشد. مسلما هر خروج از رکودی افزایش نقدینگی و تورم را بدنبال خواهد داشت ولی در ایران تورم انتظاری ناشی ازنا پایداری سیاسی بیشتر نقش بازی میکند تا افزایش نقدینگی چنانکه با پایان تنش احمدی نژاد با اینکه نقدینگی به دو برابر افزایش پیدا کرد ولی تورم به پائین ترین حد خود و نزدیک هسته سخت ان رسید و میل به نزول ان بیشتر از بالا رفتن نشان دارد. فساد را نمیتوان منکر شد که در سطح بالا جریان دارد ولی درکنار ان میتوان بمعیشت بهتری هم فکر کرد.

  • faryad

    وعده های خالی بندی احمدی نژادی.  اقتصاد ورشکسته دولتی با مدیریت افراد امنیتی و فساد مالی گسترده و بدون برنامه ریزی جامع ٬  کار بجایی نمیبرد...

  • حمید

    وعده شیطان و اولیای او از ابتدای خلقت انسان غیر از دروغ و فریب نبوده بدون هیچگونه وقفه ای در آن تا به امروز و تا روز قیامت. و چون شیطان و مریدانش به این اصول  سخت پایبندند عنوان «اصولگرا» را در انحصار گرفته و چون به اقتضای زمان  چاره ای جز تغییر و اصلاح در وعده های دروغین خود را ندارند به شکل و شمایل  «اصلاحگرا» درآمده و باز هم همون آش و همون  کاسه!!!