ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری جیهان ترکیه به کنترل دولت در آمد

پس از کنترل روزنامه «زمان» در ترکیه، دولت این کشور به گسترش قدرت خود در رسانه‌ها ادامه می‌دهد. خبرگزاری «جیهان» نیز که به جنبش فتح‌الله گولن نزدیک است به تکفل دولت در آمد.

به فاصله چند روز از کنترل دولتی بر روزنامه «زمان» ترکیه، اکنون دادگاهی در استانبول برای خبرگزاری «جیهان» در این کشور نیز متولی دولتی تعیین کرد.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، مقاماتی که قرار است متولی خبرگزاری «جیهان» شوند همان مقاماتی هستند که روز جمعه گذشته طی حکمی تکفل روزنامه «زمان» را به دست گرفتند.

برخی از شبکه‌های جهانی با خبرگزاری «جیهان نیوز» ترکیه همکاری دارند، از جمله خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سی‌ان‌ان بین‌المللی، بی‌بی‌سی، ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی، شبکه الجزیره، بلومبرگ و شبکه‌هایی از آلمان، ایتالیا، روسیه و ژاپن.

خبرگزاری «جیهان» ترکیه نیز همچون روزنامه «زمان» به گروه رسانه‌ای ـ مطبوعاتی Feza وابسته است. این گروه به جنبش فتح‌الله گولن، چهره مذهبی مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نزدیک است. فتح‌الله گولن در حال حاضر در آمریکا در تبعیدی خودخواسته به‌سر می‌برد.

«تودیز زمان»، نسخه انگلیسی روزنامه «زمان» و همچنین مجله «آکسیون» و «کتاب زمان» هم به این گروه رسانه‌ای وابسته‌اند.

گروه رسانه‌ای ـ مطبوعاتی Feza متهم به حمایت از «سازمان تروریستی گولن» شده است که گفته می‌شود با هزاران نفر قصد نفوذ در دولت برای سرنگونی آن را دارد.

دولت ترکیه همچنین طرفداران گولن را متهم به تشکیل دولت موازی متشکل از یک گروه مخفی از بوروکرات‌های ترکیه و مقامات ارشد کرده است که در نهادهای کشور، از جمله قوه قضائیه و پلیس نفوذ می‌کنند.

در چند روز گذشته اقدام دولت ترکیه علیه روزنامه «زمان» مخالفت‌هایی را در جامعه جهانی برانگیخت.

آمریکا و اروپا این اقدام را محکوم کردند و سازمان عفو بین‌الملل نیز روز جمعه از کنترل دولتی بر مطبوعات ترکیه انتقاد کرد.

با این حال احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه از این اقدام دفاع کرد و گفت کنترل روزنامه «زمان» نه یک اقدام سیاسی که یک اقدام حقوقی است و دستگاه قضایی ترکیه نیز مستقل است.

سال گذشته روزنامه «گوگوون» که آن‌ هم به جنبش فتح‌الله گولن نزدیک بود تحت کنترل دولت قرار گرفت و از جرگه روزنامه‌های مخالف خارج شد.

در رتبه‌بندی سالانه گزارشگران بدون مرز از آزادی مطبوعات در جهان، ترکیه در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۴۹ قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.