ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت بنزین؛ از تکذیب تا حمایت دولت

مقام‌های دولتی به صورت رسمی افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنند، اما اجرای طرح «برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت» گام نخست وزارت نفت برای آزادسازی کامل قیمت فرآورده‌های نفتی است.

مسئولان دولتی خبر افزایش قیمت بنزین را تکذیب می‌کنند، اما برنامه‌های وزارت نفت و سیاست‌گذاری دولت برای رشد اقتصادی بیانگر ثابت نماندن قیمت بنزین و فرآورده‌های سوختی در سال آینده است.

با همه تکذیب‌های پیش از این دولت به دنبال افزایش قیمت فراورده‌های نفتی و به صورت ویژه بنزین است.

نزدیک به دو ماه پیش بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین و «ساماندهی جایگاه‌های عرضه سوخت» و «برندسازی در عرضه سوخت» خبر داد.

به گفته زنگنه، در این طرح جایگاه‌های عرضه بنزین به شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی واگذار شده، قیمت بنزین براساس کیفیت آن از سوی جایگاه‌داران تعین می‌شود و «دولت تنها حداقل و حداکثر قیمت را اعلام می‌کند».

با این حال او ۲۱ بهمن اعلام کرد که «دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت و فرآورده‌های نفتی ندارد.» دفتر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز ۱۶ اسفند با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در دولت اتخاذ نشده است.»

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم هفته پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که «خبر افزایش قیمت بنزین را در روزنامه‌ها خوانده و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت مواد سوختی ندارد.»

ناصرسجادی اما سه شنبه ۱۸ اسفند در یک نشست خبری خواستار افزایش قیمت بنزین براساس «تورم و میزان افزایش نرخ دلار» شد و گفت: «ما توصیه‌مان این است که قیمت بنزین را ثابت نگه نداریم و متناسب با تورمی که در جامعه وجود دارد این قیمت افزایش یابد.»

به گفته او، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در شش ماه گذشته نسبت به ساماندهی «جایگاه‌های تک مالک» اقدام کرده و به دنبال این است که «این جایگاه‌ها تحت عنوان یک برند فعالیت کنند.» بر پایه اظهارات این مقام مسئول، شش هزار پایگاه عرضه سوخت با مالکیت اشخاص حقیقی در ایران فعالیت می‌کنند.

سجادی گفت که برندسازی ۴۰جایگاه در اصفهان انجام شده و به زودی از ۲۰ جایگاه این برند رونمایی خواهد شد و برندسازی را الگویی دانست که در سراسر ایران در حال پیگیری است.

گرانی در راه است

دولت در لایحه بودجه سال آینده افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به صورت مستقیم پیش‌بینی نکرده است. اما براساس جداول بودجه درآمدهای دولت از محل فروش فرآورده‌های نفتی با افزایش روبرو است و قیمت نفت نیز ۴۰ دلار پیش‌بینی شده است. همچنین قیمت دلار دولتی نیز با افزایش روبرو است.

همچنین برپایه اظهارات مقام‌های دولتی، دولت در سال آینده به دنبال تحریک رشد اقتصادی است. موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان مرکز تصمیم‌سازی اقتصادی دولت یکی از راهکارهای تحریک رشد اقتصادی را «افزایش پایه پولی و بازکردن قفل‌های نقدینگی» که به منظور کنترل نرخ تورم به کار گرفته شده است، اعلام کرد.

این سه عامل در کنار یکدیگر و همچنین گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند حامل پیام افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و به صورت ویژه بنزین در سال آینده باشد.

همچنین براساس طرح ساماندهی و برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت، دولت تنها وظیفه اعلام حداقل و حداکثر قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های سوختی را عهده‌دار خواهد بود. به گفته مدیرعامل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی این طرح اجرایی شده و در حال پیگیری است و این یعنی قیمت بنزین ثابت نخواهد ماند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بله ..... !ما نفت را مجانی می کنیم ! اتوبوس را مجانی می کنیم ! آب و برق را مجانی می کنیم ! اسلام برای شما خوب است ! اسلام برای شما خانه میسازد ! شما به همین اندازه راضی نباشید ! ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم ! من شما را می کنم! لاکن نصیحت ! انقدر مفسده جویی نکیند. اسلام عزیز برای شما خوب است ! این ایران باید از بین برود؛ همه اش اسلامی بشد ! این ملت اسلام باید همه شهید بشوند ! در همین پنج شش سال آینده خواهید دید که دانشگاه های ما که محل مفسده جویی و پایگاه غرب است چه تحولاتی پیدا خواهد کرد! خواهید دید که چه اندازه پیشرفت می کند ! ما برای اسلام انقلاب کردیم، برای اقتصاد انقلاب نکردیم . من دعا می کنم تا همه ملت اسلام شهید بشوند ! خداوند انشا اله ما را آدم کند !