ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۷ کشته در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در آنکارا

سوءقصد در مرکز شهر صورت گرفت که از سفارت‌خانه‌های خارجی چندان دور نیست. هنوز کسی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته اما ظن اصلی مقامات امنیتی ترکیه متوجه پ‌ک‌ک است.

انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مرکز آنکارا در غروب یک‌شنبه ۱۳ مارس جان ۳۷ نفر را گرفت. انفجار در حوالی میدان قزل‌آی روی داد که محله‌ای پر جنب‌وجوش و پر از فروشگاه و دفاتر کاری است؛ جایی که از سفارت‌خانه‌های خارجی چندان دور نیست. چند خودرو و اتوبوس نیز در پی این بمب‌گذاری آتش گرفتند. پس از انفجار، داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه مقامات دولت را به نشست اضطراری فراخواند.

صحنه انفجار در حوالی میدان قزل‌آی

تعداد مجروحان این سوءقصد ۱۲۵ نفر اعلام شده است و ۲۳ تن بلافاصله پس از انفجار کشته شدند. تعداد کشته شدگان که شامگاه یکشنبه ۳۴ نفر قید می‌شد، ظهر دوشنبه ۱۴ مارس به ۳۷ نفر رسید.

بمب در مجاورت یک ایستگاه اتوبوس منفجر شد. پلیس ترکیه پس از انفجار و از بیم سوءقصد دوم، شعاع بزرگی از اطراف محل را بست و کلیه مغازه‌ها و دفاتر را تخلیه کرد.

افکان علاء وزیر کشور ترکیه گفت هدف این حمله غیرنظامیان بودند. علاء در یک مصاحبه تلویزیونی گفت تا صبح دوشنبه ۱۴ مارس نتیجه بررسی‌ها در معرفی عامل یا عاملان این حمله اعلام خواهد شد. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما ظن مقامات امنیتی ترکیه عمدتا متوجه پ‌ک‌ک است. حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌ها این سوءقصد را محکوم کرد.

میدان پر رفت و آمد قزل‌آی در نزدیکی پارک گوون قرار دارد که محل تظاهرات و تجمعات ضد دولتی در سال ۲۰۱۳ بود.

دو روز پیش‌تر، سفارت آمریکا در آنکارا نسبت به وقوع سوءقصد در پایتخت ترکیه هشدار داده و از شهروندان ایالات متحده خواسته بود از تردد در مرکز شهر و میدان قزل‌آی پرهیز کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در زمان انفجار در استانبول بود. دولت ترکیه در نخستین واکنش، خبر رسانی در این زمینه را ممنوع کرد. رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند  پس از قرار گرفتن عکس‌هایی از صحنه انفجار در شبکه‌های اجتماعی، دادگاهی به مسدود شدن توئیتر و فیسبوک در ترکیه حکم داد.

Ankara

ترکیه از تابستان ۲۰۱۵ تا کنون با زنجیره‌ای بمب‌گذاری و عملیات انتحاری روبرو بوده است.

• در میانه فوریه حمله‌ای انتحاری به یک اتوبوس حامل نظامیان ترکیه در آنکارا ۲۸ نفر را به کشتن داد. یک گروه انشعابی از پ‌ک‌ک مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

• در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ در استانبول یک سوءقصد انتحاری دیگر صورت گرفت که ۱۲ گردشگر آلمانی را به کام مرگ برد. داعش مسئولیت حمله را تقبل کرد.

• در ماه اکتبر، میتینگ صلح در آنکارا با دو بمب‌گذاری هدف حمله قرار گرفت. این میتینگ به دعوت حزب دمکراتیک خلق‌ها و پیش از انتخابات پیش‌هنگام پارلمانی انجام می‌شد. دولت ترکیه داعش را مسئول حمله معرفی کرد.

• در ماه ژوئن، انفجار انتحاری در شهر مرزی سوروچ، جان دستکم ۳۴ کنشگر جوان را گرفت که قصد عزیمت به کوبانی برای امدادرسانی را داشتند. داعش مسئولیت این اقدام را پذیرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.