ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: حضور روسیه در سوریه مختصر اما موثر خواهد بود

شورای امنیت سازمان ملل از تصمیم خروج نیروهای روسیه از سوریه استقبال کرد. نخستین گروه سربازان روس پایگاه نظامی حمیمیم را ترک کردند. واکنش‌ها به تصمیم پوتین عموما محتاطانه‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل از تصمیم خروج نیروهای روسیه از سوریه استقبال کرد. نخستین گروه نظامیان از صبح سه‌شنبه ۱۵ مارس در حال ترک پایگاه حمیمیم هستند.

نظامیان روس در پایگاه حمیمیم - عکس از آرشیو - اکتبر ۲۰۱۵

دستور نامنتظره پوتین برای خروج بخش بزرگی از نظامیان روسیه از سوریه با واکنش محتاطانه آمریکا و استقبال شورای امنیت همراه شده است. خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد که صبح سه‌شنبه ۱۵ مارس نخستین گروه از پایگاه نظامی حمیمیم، لاذقیه را به مقصد کشورشان ترک کردند.

در این گزارش آمده که سربازان بنا به دستور مسکو، در حال جابه‌جایی و انتقال تجهیزات نظامی هستند. کلیه اقدامات مربوط به عقب‌نشینی روس‌ها با نظارت سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه انجام می‌شود.

شورای امنیت پس از اعلام تصمیم پوتین، جلسه‌ای پشت درهای بسته تشکیل داد. اسماعیل مارتینز، سفیر آنگولا که ریاست ادواری شورای امنیت را بر عهده دارد اعلام کرد این گامی مثبت است: «چیزی است که باید نتایج آن را دید.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نخستین واکنش و بدون اظهار نظری مستقیم در این باره گفت: «باید ببینیم منظور روسیه دقیقا چیست.»

«کسی نمی‌داند چه در سر پوتین است»

اپوزیسیون سوریه اعلام کرده که باید منتظر ماند و دید. نماینده کمیته عالی اپوزیسیون سوریه گفت: «عقب‌نشینی نیروهای زمینی روسیه تعیین کننده نیست زیرا عملا چنین نیرویی در سوریه حضور ندارد.» به گفته او معادلات جنگ داخلی سوریه با توقف عملیات هوایی روسیه تغییر خواهد کرد.

سخنگوی اپوزیسیون سوریه، سالم مسلط نیز در تفسیر تصمیم پوتین گفته است: «هیچکس نمی‌داند پوتین چه در سر می‌پروراند. اما روس‌ها از ابتدا حق ورود به کشور ما را نداشتند و باید می‌رفتند.»

در حال حاضر گفت‌وگو میان مخالفان رژیم سوریه با نمایندگان دولت در نشست ژنو جریان دارد.

بنا بر اعلام کرملین، تصمیم به خروج بخش بزرگی از نیروهای روس از سوریه با اطلاع بشار اسد گرفته شده است. توافق شده که روسیه هم‌چنان یک پایگاه هوایی و یک فرودگاه در سوریه را در اختیار داشته باشد "تا بتواند در مواقع مقتضی به روند آتش بس" کمک کند.

پوتین می‌گوید حضور نظامی روسیه مختصر اما موثر خواهد بود.

او ابراز امیدواری کرده که این تصمیم برای کلیه طرفین جنگ داخلی سوریه پیامی در خور داشته باشد و آنها را به مسیری مسالمت‌آمیز برای حل بحران سوق دهد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بله شاید امام زمانی با میلیاردها دلار و نامه رفع تحریم ها علیه روسیه با قباله اوکراین در دربار پوتین ظاهر شد و شاید هم برای مخالفان حکومت بشار اسد آقا هم همین امام زمان ظاهر شد که مخالفان محترم اسد آقا لطف بفرمایید یک نگاهی به اسکناس ها بیندازید و اسلحه ها را به دیوار آویزان کنید.