ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری در ایران را خلاف شرع اسلام دانست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری در ایران را خلاف شرع اسلام دانست.

روز دوشنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند، یک روز پیش از مراسم چهارشنبه‌سوری در ایران، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر خامنه‌ای سئوالی منتشر کرد که در آن نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره چهارشنبه‌سوری پرسیده شده بود.

علی خامنه‌ای در پاسخ کوتاه خود آورده است: «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود.»

گروهی از مسئولان جمهوری اسلامی نیز هر سال به‌هنگام برگزاری چهارشنبه‌سوری همین نظر را تکرار می‌کنند. رسانه‌های ایران هم هر سال بیش از هر چیز آسیب‌های ناشی از آتش‌بازی در چهارشنبه‌سوری را برجسته می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع دینی شیعه نیز امروز سه‌شنبه ۲۵ اسفند، برگزاری چهارشنبه‌سوری را «خرافه» و کار افراد «نادان» دانست و گفت از این مراسم باید پرهیز کرد.

مکارم شیرازی گفت: «اشخاصی که ترقه‌های پر سر و صدا در خیابان پرتاب می‌کنند، بدانند که باید در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود باشند.»

آیین چهارشنبه‌سوری از دیرباز در غروبِ آخرین سه‌شنبه سال برگزار می‌شود. این مراسم در کشورهایی همچون تاجیکستان و افغانستان و همچنین در میان کردها متداول است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Maria

    فقط اعدام ، سنگسار ...و البته دزدی های کلان نیز مبنای شرعی دارند ...!

  • میترا

    فقط مقام منیع ولایت فقیه می تواند از این مکاشفات بزرگ داشته باشد که آیین های چهار شنبه سوری، پوریم، جشنواره ریو یا کریسمس در شرع ایسلام جایی ندارد. اولا بفرمایید جایگاه انرژی اتمی، علوم هوا- فضا و سلاح موشکی در این شرعتان کجاست؟ در ثانی بگویید بدانیم این نوروزی که آن را بزرگ می دارید، برایش پیام سالانه ضبط و پخش می کنید، کشور را تعطیل می کنید، به کارمندان و کارگران به مناسبتش عیدی می دهید و ... در کدام بخش از شرعیات پیشرفته شما قرار گرفته بوده؟ برای مشخص شدن دروغگویی این مقام منیع اشاره ای می کنم به فتوای حرام بودن تولید و بکار گیری سلاح هسته ای که مکرراً موجب انبساط خاطر مذاکره کنندگان بین المللی هم شده بود. آقا به هر دلیلی این سلاح را حرام اعلام کردید به همان دلیل می توانید موشک هایتان را هم که جزو سلاح های کشتار جمعی هستند حرام کنید. چه مرضی دارید که این همه دروغ می گویید؟ در راستی و درستی چه بدی دیده اید که اینچنین کجید؟ و اما آخرین جوک ملانصرالدین را هم آیات عظام قم بازگو کرده اند که گویا چهارشنبه سوری آیینی خرافی است و البته پای راست قبل از پای چپ به گاه ورود به مبال که شاه کلید و E=MC2 فقه شما باشد هیچ بوی خرافه نمی دهد و ایضاً مناسک نمازتان، ادعیه شما، روزه تان، حجتان، ازدواج و طلاقتان و ... شما خود مجسمه خرافه هستید، لطفا دم فرو بندید و به بلع شهد و شکرتان مشغول باشید!

  • شهروند درجه سه

    دشمن می خواهد مردم چهارشنبه سوری داشته باشند تا از اسلام عزیز و بالاتر از آن از نظام مقدس و هنوز بالاتر از این، از ولی امر مسلمین جهان دور شوند. دشمن می خواهد ما از ثواب گریه کردن محروم بمانیم ! کسانی که برای اسلام به ایران حمله کردند و بعد بر سر تقسیم دارایی های غارت شده و بر سر تقسیم زنان و کودکان اسیر با هم درگیر شدند و عده ای عده دیگر را کشتند، ما باید برایشان گریه کنیم و از این گریه ثواب ببریم. ولی دشمن نمی خواهد. این حرکات موزون و شادی حرام اندر حرام است. اینها خرافات است. ولی سجده کردن در برابر کعبه ، سر را در سوراخی فرو کردن و آن شهاب سنگ مقدس سیاه را بوسیدن و دست به آن کشیدن و بروی خود مالیدن، از میان دو کوه دویدن و شعار دادن، سه تا ستون از سنگ و گل ساختن و نام آنها را شیطان گذاشتن و به آن ها سنگ زدن و آنها را لعنت کردن و کشتن میلیونها گوسفند و آنها را در گودالی دفن کردن، موی سر را تراشیدن و ...، سینه زدن و زنجیر زنی و قمه زنی و ....، اینها همه علمی و منطقی و خردمندانه است، خدای تبارک و تعالی برای این کارها به ما پاداش میدهد و ما را به جهنم نمی برد. ولی دشمن می خواهد ما را از این کارهای منطقی و خردمندانه باز دارد. دشمن میخواهد ما کارهای شنیع و زشت و خرافاتی شادی و خرمی و حرکات موزون بکنیم . دشمن .... دشمن .... دشمن .... من ..... من ..... من !

  • فرزند شهردار سابق از تهران

    البته خامنه ای راست می گوزد چهارشنبه سوری مبنای شرعی ندارد و ضد دین است و ضد هر دین است و جزو جشنهاست. تنها قتل و غارت و قصاص و بیشرفی ست که مبنای شرعی دارد. بروید گوش کنید ببینید که ملایان آدمکش که خون مردم می نوشند چگونه سینه زنی و گریه زاری و ذنجیر زنی و قمه زنی را ترویج می کنند که البته مبنای شرعی و دینی دارد اما این جشن ایرانی و حتا جهانی را بد می دانندو بروید گوش کنید و ببینید مرک احمقی همچون مرتضا مطهری ناپاک و ضد ایرانی و غیر ایرانی در مورد نوروز و چهارشنبه سوری چه می گوید. آدرسش اینجالست https://www.youtube.com/watch?v=SIApQDC9J0Y

  • شوق مدون معلم تاریخ از اصفهان

    اضافه کنم که یادتان باشد که تمامی خرج و مخارج بمب بارانهای سوریه و تخریب خانه ها ی سوریه ای اگر مستقیما توسط پاسداران و بسیجیان نباشد توسط روسیه ای هاست که کل مخارجش را ده برابر از روحانیت شنیع که بر خزانه مملکت تکیه زده است می گیرد.

  • شوق مدون معلم تاریخ از اصفهان

    کشتار سوریه ای و تخریب خانه های آنها بر سرشان و پناهنده کردن ملیونها سوریه ای و آدمربایی و قتل سوریه ای در سرتاسر سوریه و قتا سنی ها و مسیحی ها و یهودیان و بهاییان و زرتشتیان در ایران و سراسر منطقه و فتوای قتل و آدمکشی و آدمربایی و فتوای ازاله ی بکارت و فتوای تجاوز و فتوای غارت مال مردم و فتوای قتل دیگر باشان و. دیگر مذهبان همه و همه مبنای شرعی دارد و البته مگر شرع غیر از این است!!! بله فتوای قتل یک نویسند یک روشنفکر یک استاد دانشگاه فتوای تجاوز به محسن روح الامینی و فتوای قتل پزشک او رامین پوراندرجانی فتوای بریدن پستان پروانه فروهر و بیرون کشیدن روده او و پیچیدن آن به دور گردنش و برید آلت تناسلی داریوش فروهر و بریدن سر فریدون فرخرزاد و سپس بریدن آلت تناسلی او و گذاشتن در دهانش و فتوای خفه کردن محمد مختاری و محمد جعفر پویند و فتوای قتل محس امیر اصلانی فتوای قتل سلمان رشدی و هزاران قتل و هزار فتوای منتظرالاجرا و.. همه و همه بر اساس اصول دین و شرع مقدس است. اما چهارشنبه سوری که باشجاعت تمام در برابر دریوزگی ملایان و خرافات بیشرفان همجچون ستون نور و آتش ایستاده البته که مبنای دینی و شرعی ندارد اما مبنای تاریخی و آیینی دارد. هزاران کفتار و خوکان بدتر از خامنه ای و خمینی و خلافای را از سر گذرانده و همچون خورشیدی تابان و بی هیچ واهمه ای در برابر قلدری و شمشیربدستان ایستاده است.

  • پارسا

    فک کن مبنای مذهبی داشته باشه!!! تا حالا کجا بودی فرنگیس؟

  • حقیقتگو

    باردیگر از ترس و وحشت چهره های شیطان زاده در بالا منبرها و پشت میکروفن ها ظاهر شدندکه خود را مالک موجودیت بنده گان خدا می دانند و باز پوزه کثیف شیطانی شان را به تهدید کردن ایرانی نژادها گشودند. چقدر تعجب آور این شیطان سانان در عبا که ذات و سرشت و پلید آتشی شیطانی دارند از آتش چهارسوری هراس و وحشت دارند و این وحشت و هراس چنان باعث نجاست پرانی از عمق و تهی فهمی و بیشعوری از درون پوزه عبا بردوشان به میکروفن ها شده است. خاک بر سر خدای کنن که عقده ای و ذلیل است و خوشحالی بنده گانش غضب گیر میشود و بنده گانش را در روز قیامت به شکنجه تهدید خواهد کرد. بله اینست ماهیت فهم و شعور این شیاطین جانی چپاولگر امپریالیست استبدادگر در ایران قصب کرده!!

  • ناصر

    به کوری چشم رهیر و تمام دست اندر کاران حکومت اسلامی چهار شنبه سوری با شکوه بر گذار می شود .استالین صدام حسین و طالبان و خمینی و امروز خامنه ای و اردغان تما دیتاتور ها با نوروز و چهارشنبه سوری به مقابله بر خواستند اما جز خواری و شکست چیزی عایدشان نشد و نخواهد شد .نوروز و چهارشنبه سوری بر اسلام و خرافه پرستی پیروز خواهد شد نوروز و چهارشنبه سوری چشن شادی و رقص و آواز است و مراسمات اسلامی همه اعیاد قربانی کردن و خون ریزی و خشونت و بربر یت و توحش شد و مسلما در دنیای امروزی رقص و شادی بر خشونت و آدم کشی پیروز است

  • حمید

    مکارم شیرازی گفت: «اشخاصی که ترقه‌های پر سر و صدا در خیابان پرتاب می‌کنند، بدانند که باید در روز قیامت پاسخگوی اعمال خود باشند.»!!!! اما ایشان و رهبر معظم ایشان که خون صدها هزار ایرانی و عراقی را در جنگ بیهوده ۸ ساله بر زمین پرتاب کرده و هنوز هم در خیابانهای عراق و سوریه به آن مشغولند و روزانه فتواهای پرسر و صدا  از حوضچه های خود به بیرون پرتاب میکنند هرگونه پاسخگویی از اعمال خود  در روز قیامت را جایز و مناسب ندانسته و آنرا مخالف شرع  اسلام  دانسته که بهتر است خداوند از آن اجتناب ورزد!!!