ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سبد کالا به مرغ و برنج محدود شد

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که نزدیک به سی درصد جمعیت ایران زیر خط فقر غذایی قرار دارند اما کارت سبد غذایی فقط به ۱۰ میلیون نفر اختصاص یافته است.

توزیع سبد کالاهای ضروری یکی از برنامه‌های دولت حسن روحانی برای حمایت از خانوارهای کم درآمد است. اجرای این برنامه در مرحله اول با انتقادهای فراوانی روبرو شد. پس از آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که این برنامه را به صورت هدفمند اجرا خواهد کرد. در اسفند امسال تنها خرید مرغ و برنج با کارت حمایتی امکان‌پذیر بوده است.

بر اساس نتایج یک پژوهش نزدیک به سی درصد جمعیت شهری ایران زیر خط فقر غذایی هستند

احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی از تأمین اعتبار برای توزیع ۱۰ میلیون سبد غذایی خبر داد.

او چهارشنبه چهارم فروردین به خبرگزاری فارس گفت که در اسفندماه اعتبار سبد کالا برای ۱۰ میلیون نفر تأمین شد. به گفته میدری این اعتبار به خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد اختصاص یافت.

میدری از دریافت این سبد از سوی «۷٫۵ میلیون سرپرست خانوار نیازمند» خبر داد و گفت که «اعتبار این دوره کارت حمایتی تنها برای خرید مرغ و برنج بود.» این در حالی است که پیش از این افرادی که این کمک را دریافت می‌کردند، امکان خرید هر نوع کالایی را داشتند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران دی سال گذشته گفته بود که دولت به منظور حمایت از خانوارهایی که از فقر غذایی رنج می‌برند، بیست و چهار میلیارد تومان اعتبار به طرح تأمین سبد غذایی اختصاص داده است. به گفته او این اعتبار علاوه بر یارانه‌های نقدی به ۱۰ میلیون خانوار شناسایی شده تعلق می‌گیرد.

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم دی سال پیش از توزیع سبد کالاهای ضروری برای ۱۰ میلیون خانواری که «از فقر غذایی و سوء تغذیه رنج می‌برند»، خبر داده بود. او از اعلام معیارهای شناسایی این خانوارها خودداری کرد.

جمعیت زیر خط فقر؛ آمار مورد نظر محرمانه است

در همین زمینه، چهارم آبان سال گذشته معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در پاسخ به پرسش روزنامه اعتماد در باره شیوه محاسبه خط فقر، اعلام کرد که بر اساس محاسبات این وزارت‌خانه و با توجه به پرداخت یارانه نقدی، هیچ کس در ایران در زیر خط فقر زندگی نمی‌کند.

اما نتایج یک پژوهش که ۲ سال قبل در فصلنامه علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران منتشر شده نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر غذایی قرار دارند. بر اساس این پژوهش حداقل درآمد برای خط فقر غذایی در مناطق شهری یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

این در حالی است که گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در دو سال گذشته شکاف درآمدی نیز افزایش یافته است و از سوی دیگر، کنترل نرخ تورم به عنوان یک عامل اصلی در کوچک‌تر شدن سبد غذایی خانوارها تاثیری در سبد کالاهای ضروری خانوارها نداشته است. به‌گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران درآمد حقیقی خانوارها در سال ۱۳۹۳ با درآمد حقیقی آن‌ها در سال ۱۳۸۴ برابر است.

همچنین خرداد امسال وب‌سایت عصر ایران در گزارشی به نقل از منابع وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که ۸۰۰ هزار کودک زیر شش سال در ایران از سوء تغذیه رنج می‌برند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.