ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخر دنیا کجاست؟

آیا می‌توان به آخر دنیا رسید؟ و اگر روزی به آخر دنیا برسیم، آیا به جای خوبی رسیده‌ایم؟ موری، داستانی برای کودکان و نوجوانان چنین پرسش‌هایی را با ما در میان می‌گذارد.

آیا می‌توان به آخر دنیا رسید؟ و اگر روزی به آخر دنیا برسیم، آیا به جای خوبی رسیده‌ایم؟ موری، داستانی برای کودکان و نوجوانان چنین پرسش‌هایی را با ما در میان می‌گذارد.

«موری» داستان کودک و نوجوان، اشکان بوربوری، نشر نوگام

«موری» نوشته اشکال بوربوری (محمد رضا) داستانی‌ست برای کودکان و نوجوانان و در پی پاسخ این پرسش ساده است: انتهای دنیا کجاست؟

نشر نوگام که با مشارکت شهروندان این کتاب را منتشر کرده و در اختیار همگان قرار داده، درباره «موری» می‌نویسد:

«مورچه‌ای به نام "موری"، که شاهزاده است و از خانواده سلطنتی، از روزمرگی‌های زندگی در دربار خسته شده است و چون عاشق قصه‌های پدربزرگ‌اش است و پدربزرگ‌اش همیشه از آخر دنیا برای‌اش حرف زده است و موری فکر می‌کند آخر دنیا جای واقعاً خوبی است، تصمیم می‌گیرد برای دیدن دنیا و آخر دنیا از خانواده‌اش خداحافظی کند و برود. در راه کشف و رسیدن به آخر دنیا با حیوانات مختلفی آشنا می‌شود که هر کدام آخر دنیا را از دید محدود خودشان جوری تعریف می‌کنند و جایی را نشان موری می‌دهند. موری آن‌قدر می‌رود و می‌رود تا بالاخره به جایی می‌رسد که می‌فهمد آخر دنیا کجاست.»

نمونه‌ای از تصویرپردازی‌های کتاب

کشف ناشناخته‌ها و راه پیدا کردن به دنیاهای متفاوت و خود را از قید و بندها رها کردن، از موضوعات مورد علاقه کتاب کودک و نوجوان است. «ماهی سیاه کوچولو» نوشته صمد بهرنگی از نخستین نمونه‌های این نوع داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان در ایران به شمار می‌آید.

زبانی که نویسنده برای این داستان انتخاب کرده، زبانی‌ست سالم و شیوا، قابل فهم برای کودکان و نوجوانان و در همان حال خواننده بزرگسال هم از خواندن آن بهره‌مند می‌شود. کتاب مصور است و تصاویر هم در ارتباط با موضوع‌اند. اما با این‌حال اگر امکانات تصویری بیشتری وجود می‌داشت، شاید جذابیت داستان برای مخاطبان خردسال و نوجوانش بیشتر می‌شد.

اشکان بوربوری، نویسنده این کتاب شیوا با داستانی مهیج و دعوت‌کننده درباره انگیزه‌اش از کتاب کودک و نوجوان به شکل الکترونیک می‌گوید:

« یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طی این سال‌ها به آن پی بردم، کمبود منابعی هماهنگ با فرهنگ ایرانی برای کودکان ایران زمین بود، مخصوصاً در مورد کتاب‌های دیجیتالی. فقط کافی‌ست یک جست‌وجوی ساده در منابع زبان عربی و یا منابع وابسته به کشور ترکیه داشته باشید تا ببینید که منابع زبان فارسی در زمینه کتاب‌های دیجیتالی مخصوصاً برای کودکان در حد صفر است، و با توجه به اینکه روز به روز استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت و کامپیوتر در بین کودکان گسترش پیدا می‌کند، لزوم انتشار دیجیتالی کتب کودکان را بیشتر از گذشته حس کردم، مخصوصاً با توجه به افزایش روزافزون فیلم، سریال، انیمیشن و بازی‌های جذاب و دیدنی که می‌توانند رقبایی جدی برای کتاب و کتاب خوانی در بین کودکان ما باشند.»

«موری» این خلا را به سهم خود، در حد یک عنوان کتاب جبران کرده است، به ویژه برای کودکان و نوجوانان ایرانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، به زبان فارسی علاقه دارند و کتاب مناسب در اختیار آن‌ها نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.