ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار کشور غربی آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل دانستند

ایران به‌رغم خطر تحریم‌های تازه دست به آزمایش‌های موشکی زده است. آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار پیگیری این موضوع و پاسخ مناسب به آن شدند.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به سازمان ملل گفته‌اند آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. آن‌ها خواهان پاسخ مناسب به این اقدام ایران شده‌اند.

به‌گزارش رویترز، این چهار کشور غربی در نامه خود نوشته‌اند موشک‌های مورد آزمایش ایران «اساساً قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای» هستند و این موضوع قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند.

بر اساس توافق هسته‌ای صورت گرفته بین ایران و کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، اجازه استفاده از انرژی هسته‌ای تنها برای مقاصد غیرنظامی به ایران داده شده است.

امضا کنندگان این نامه از شورای امنیت درخواست کرده‌اند که «پاسخ‌های مناسب» در مورد اقدامات تهران به بحث گذاشته شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهارشنبه ۱۹ اسفند، در رزمایش «اقتدار ولایت» دو موشک بالستیک «قدر- اچ»  و «قدر ـ اف» را آزمایش کرد. یک روز پیش از آن نیز دست به آزمایش موشک دوربُرد و بالستیک «قیام» زد.

موشک‌های بالستیک قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند و همین موضوع نگرانی کشورهای غربی را برانگیخته است. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران را برای هشت سال ادامه خواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در واکنش به نگرانی‌های کشورهای غربی، از آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران حمایت کرد و گفت جمهوری اسلامی حق دارد برنامه موشکی خود را توسعه دهد و این با توافق هسته‌ای منافات ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز آزمایش‌های موشکی اخیر نیروی هوافضای سپاه پاسداران را که با واکنش‌های منفی آمریکا و کشورهای غربی روبه‌رو شد در چارچوب برنامه دفاعی جمهوری اسلامی خواند و آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت ندانست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز اول فروردین در نخستین سخنرانی سال ۱۳۹۵ خود در مشهد در پاسخ به واکنش غرب نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران گفت: «تدریجاً موضوع را به این خواهند کشاند که چرا اصلاً نیروی قدس تشکیل شده؟ چرا سپاه تشکیل شده است؟ چرا باید سیاست‌های داخلی جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی، چرا باید با اسلام تطبیق پیدا کند؟»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۴ مارس / ۵ فروردین در واکنش به آزمایش‌های موشکی سپاه دو شرکت ایرانی و دو تاجر بریتانیایی را به‌دلیل کمک به برنامه موشکی ایران و سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    روز نو روز از نو! امیدوارم آن بخشی از مردم که براحتی قشر نازک خاکستری مغز خود را در اختیار بوق تبلیغاتی نظام قرار دادند و متوهم شدند که انرژی هسته ای چیز خوب و حق مسلم آنهاست، اینک راه نیافتند در کوچه و برزن که سلاح موشکی حق مسلم ماست. مردم ایران مگر حقوق اولیه بشری خود را از حاکمان خودشان گرفته اند که به دنبال حقوق اینچنینی باشند. آدم گرسنه و بیکار و تو سری خورده خیلی بیجا می کند اصولا به آن حقوق فکر بکند چون فکرش درست کار نمی کند. در ضمن آقای ظریف فرموده که اگر در زمان جنگ موشک داشتیم عراق نمی توانست آنجور ما را ... پیچ کند. در حالیکه در زمان جنگ اینها ضمن انداختن هر آنچه داشتند، شعار می دادند ما مخالف بکار گیری موشک و شیمیایی هستیم. فتوای ضد بمب اتم هم یک همچین دروغی بزرگ و فقط در وسع و برد هنر مسلمانان شیعه است. ایران با ارسال موشک برای حزب الله لبنان ثابت کرده به هیچ وجه قدرت قابل اعتماد نیست و اگر فناوری پیشرفته تری داشته باشد کل بشریت در خطر است.