ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران طرح انتقال آب دریا به ۱۷ استان را در دست دارد

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو اعلام کرد که ایران طرحی در دست دارد که با آن آب قابل آشامیدن از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی کشور منتقل می‌شود.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو اعلام کرد که ایران طرحی در دست دارد که با آن آب قابل آشامیدن از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی کشور منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت‌چیان گفت در این طرح حدود ۵۰ تأسیسات آب‌شیرین‌کن در طول سواحل دریای عمان و خلیج فارس ساخته شده تا شهرها و روستاهای این منطقه از آب شیرین برخوردار شوند.

او همچنین گفت باید همه راه‌های به‌دست آوردن آب را تجربه کرد و هنوز این اقدامات آغاز راه است.

به‌گفته چیت‌چیان، افزون بر این، برای سال‌های آینده باید آب شیرین را به ۱۷ استان فلات مرکزی که حدود ۴۵ میلیون جمعیت کشور را در خود جای داده است، نیز انتقال داد.

برای این طرحِ دولت، ۴۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

براساس این طرح آب در بندرعباس شیرین‌سازی و به کرمان منتقل می‌شود. به صنایع استان یزد مجوز دیگری داده شده که ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان یزد منتقل شود.

علاوه بر این مجوزهایی نیز برای استان‌های اصفهان و فارس صادر شده است.

سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ لیتر است. این سطح مصرف، دو برابر میانگین مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعیین کرده است.

معصومه آذرگون، مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی شرکت آب و فاضلاب ایران ۱۹ اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که طرح سهمیه‌بندی آب شرب در کشور در حال مطالعه است.

بر پایه این طرح، آب بر اساس کد ملی ایرانیان، سهمیه‌بندی خواهد شد.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران چند روز پیش از آغاز طرح دولت برای سهمیه‌بندی آب با کد ملی گفته بود که اجرای این طرح از دو یا سه سال دیگر آغاز می‌شود.

بر اساس این طرح، نیاز آبی هر شخص تعیین می‌شود و بنا به نیاز روزانه، آب به افراد اختصاص پیدا می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    بیشترین مصرف آب در کشاورزی سنتی ایران مثل همیشه پول غلط خرج میکنند. بجای سرمایه گذاری در مدرن کردن روش آبیاری و کشت گلخانه ایی آب مفت را کشاورز تو کرتها برای کاشت خیار و هندوانه و خربوزه هدر میدهد.