ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۰۰ سال رمان انگلیسی

شهزاده سمرقندی - مایکل اشمیت تاریخ تطور رمان انگلیسی را از پیدایش دن‌کیشوت تا دوران حاضر بررسی می‌کند و تأثیرات تحولات اجتماعی و سیاسی در آفرینش ادبی را آشکار می‌سازد.

زندگی‌نامه رمان، نوشته مایکل اشمیت (Micheal Schimidt) در ۱۲۰۰ صفحه از تاریخ تحول رمان انگلیسی در ۷۰۰ سال گذشته می‌گوید؛ تاریخی که نویسنده آن را از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی زبان انگلیسی بررسی می‌کند.

۷۰۰ سال رمان انگلیسی، پژوهشی از مایکل اشمیت

مایکل اشمیت، شاعر، ناشر و پژوهشگر بریتانیایی-مکزیکی است که مدتی در دانشگاه گلاسکو به عنوان پروفسور شعرشناسی کار می‌کرد و حالا با دریافت فرصت پژوهشی در کالج سنت جان در کمبریج مشغول تحقیق و تألیف است.

مایکل اشمیت تلاش کرده است در این کتاب رمان‌ انگلیسی را به عنوان نتیجه تجربه‌ زندگی نویسندگان انگلیسی‌زبان موشکافی کند و رویدادهایی را که همزمان با تألیف رمان‌ها در جامعه اروپایی رخ داده نیز در آفرینش اثر در نظر بگیرد. او از این که تحت تاثیر نقدهای دیگران رمان را بررسی کند خودداری کرد و رمان را بر اساس پذیرش خوانندگان در سده‌های مختلف بررسی کرده است؛ کاری که قبلاً کم‌تر انجام شده است.

این نوع نگاه به رمان را قبلاً ما در کتاب «هنر رمان‌» میلان کوندرا و در «رژه ادبیات» فورد مدوکس (The March of Literature) دیده‌ایم اما این اولین بار است که کتابی به این وسعت و حوصله از تاریخ رمان و از تأثیرات همزیستی و معاشرت نویسندگان با یکدیگر ارائه می‌شود.

این کتاب در ۴۵ قسمت دوره‌های مختلف رمان را از دوران تألیف دون کیشوت (و تاثیر آن بر ادب انگلیسی) تا ادبیات معاصر بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چه‌طور رویداد‌های اجتماعی و تاریخی در خلق رمان‌های معروف انگلیسی سهم داشته‌اند. در این زمینه هم‌چنین در چندین بخش‌ این کتاب، از ترجمه رمان‌های فرانسوی و روسی و تأثیر آنها صحبت می‌شود.

زندگی‌نامه رمان، با وجود این که تألیف مفصلی است به هیچ‌وجه معرف زندگی‌نامه رمان در تمام اروپا و دیگر نقاط جهان نیست. زیرا در آن سخن از رمان‌ در خاورمیانه، آسیای میانه و حتی یونان و ایتالیا و اروپای شرقی گفته نمی‌شود، هرچند گاهی از تاثیر «هزار و یک شب» و دریانوردی‌های «سندباد» صحبت شده است.

نظم ویژه‌ای که در بخش‌های اول کتاب مشاهده می‌شود و رمان‌ها را با تعیین اهمیت و ارزش ادبی آنها طبقه‌بندی می‌کند در بخش‌های پایانی از هم می‌پاشد. یعنی از جایی که وارد رمان در سده گذشته می‌شود. افزایش خلق رمان و نقش هالیوود و بست‌سلر‌های میلیونی که با معیارهای کلاسیک بررسی رمان تفاوت دارند نویسنده را وادار می‌کند از ارزش‌گذاری رمان در زمان ما خودداری کند و قضاوت را به زمان واگذار می‌کند.

شناسنامه کتاب:

The Novel, A Biography
by Micheal Schimidt
The Belknal Press of Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts, and London, 2014. 1200 pages

این کتاب را می‌توانید در اینجا تهیه کنید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.