ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارکنان زن ایر فرانس به رعایت حجاب در پرواز به ایران

مهمانداران زن شرکت هواپیمایی فرانسه، به قانون این شرکت برای پرواز به ایران اعتراض کرده‌اند. بر اساس این قانون آنها گر از هواپیما خارج شوند، باید روسری سر کنند.

تعدادی از مهمانداران و خدمه زن داخل کابین ایرفرانس، شرکت هواپیمایی فرانسه، به قانون این شرکت برای پرواز به ایران اعتراض کرده‌اند. بر اساس این قانون آنها باید در پرواز به ایران حتما شلوار و کت گشاد بپوشند و اگر از هواپیما خارج شدند، روسری سر کنند.

چندین اتحادیه مربوط به مهمانداران نیز پشتیبان معترضان به این قانون هستند و امیدوارند که وزیر امور زنان کابینه در این زمینه دخالت کند. اتحادیه ناوبری هواپیمایی کشوری (UNAC)، نامه‌ای به لورنس روسینول وزیر حقوق زنان و خانواده فرانسه نوشته و در آن اجبار به روسری بر سر کردن و رعایت شکل خاصی از پوشش را «تهدیدی واقعی برای شرافت» خود خوانده است.

یک اتحادیه دیگر به نام اتحادیه ملی خدمه کابین (SNPNC)، این مقررات را در بیانیه ای محکوم کرد و آن را «حمله به آزادی عقیده و آزادی‌های فردی و تجاوز به حریم خصوصی» خواند.

نماینده اتحادیه‌ها از ایرفرانس خواسته که کار کردن در خط هوایی پاریس- تهران را برای کارکنان زن خود به شکل داوطلبانه در بیاورد تا تنها کسانی که مایلند روسری به سر کنند در این پروازها کار کنند و این کار تاثیری در حقوق و ساعت کاری آنها نداشته باشد.

در ایران، حجاب برای زنان اجباری است در حالی که در فرانسه که حکومت سکولار دارد، داشتن حجاب ممنوع نیست و تنها پوشاندن صورت با نقاب ممنوع است.

هواپیمایی فرانسه می‌خواهد پروازهای خود را به ایران پس از هشت سال توقف از سر بگیرد. پروازهای این شرکت هواپیمایی به دنبال تحریم‌های بین‌المللی قطع شده بود. به دنبال توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی در سال ۲۰۱۵، حالا ایر فرانس تصمیم گرفته که پروازهایش را به این کشور از سر بگیرد که مقصد جذابی برای توریست‌های فرانسوی است.

کریستوفر  پیلت، سخنگوی اتحادیه ملی خدمه کابین به خبرگزاری فرانسه گفته است: «قوانین هواپیمایی فرانسه از کارکنان زن خود می‌خواهد که هنگام پرواز به ایران شلوار بپوشند، یک کت گشاد بر تن کنند و  هنگام خروج از هواپیما روسری بر سر بگذارند و کسانی که این قوانین را رعایت نکنند، ممکن است جریمه شوند.»

فلور ادیقی، رئیس اتحادیه ناوبری هواپیمایی کشوری به روزنامه تلگراف لندن گفته است: «نقش ما این نیست که درباره قانون حجاب در ایران قضاوتی داشته باشیم، آنچه که ما محکوم می‌کنیم، اجباری کردن آن است. خدمه پرواز باید این حق را داشته باشند که این نوع پروازها را نپذیرند.»

اما هواپیمای فرانسه اعلام کرده که این قانون جدید نیست و تا سال ۲۰۰۸ زمانی که پروازها میان ایران و پاریس برقرار بود انجام می‌شده است.

بر اساس قوانین ایران، همه زنان باید در مکان‌های عمومی موهای سر خود را بپوشانند. این اجبار در طول پرواز به ایران وجود ندارد و هواپیمایی فرانسه گفته که تمام شرکت‌های هواپیمایی که به تهران پرواز دارند این قانون را رعایت می‌کنند.

بر اساس نامه‌ای که اتحادیه ناوبری هواپیمایی کشوری به وزیر امور زنان نوشته است، هواپیمایی فرانسه همچنین از زنان خدمه پرواز خود حواسته که در فضاهای عمومی سیگار نکشند. این در حالی است که چنین نامه‌ای به کارکنان مرد داده نشده است.

این شرکت تاکنون درباره این موضوع  واکنشی نشان نداده است.

همزمان، کمپین آزادی‌های یواشکی که یک کمپین فعال برای اعتراض به حجاب اجباری در ایران در فضای مجازی است فراخوانی منتشر کرده و از زنان توریست خارجی خواسته در سفر به ایران با رعایت نکردن حجاب، با اجباری بودن آن در ایران مخالفت کنند.

این کمپین از از زنان توریست خارجی خواسته که مانند زنان ایرانی، عکسی از خود در سفر به ایران منتشر کنند که در آن حجاب ندارند و آن را برای صفحه آزادی‌های یواشکی بفرستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    جناب امام خامنه ای مد ضل االه عالی ، سنگر بسنگر باید جنگید ، اولین سنگر این است که باید علیه تمامی کسانی که در این مدت صدارت شما جایزه "نوبل شیمی " گرفته اند جنگید چرا که شما کاری کرد ه اید که نه مصدق و نه هیچ شیمیدانی قادر بانجام آن نبوده است یعنی "تبدیل ریال ایران به پهن گاو" واقعا مردم چقدر خام بودند که کسانی مثل شماها را در سال 32کشف نکردند و فقط جمع کوچکی در فداییان اسلام بودند که توانستند شما ها را کشف نمایند و چه فصیح یک روز پس از کودتای 28 مرداد با نوشته خودسجده شکر بجای آوردند که مردم ازخامی بدر آمدند ،توجه کنید به نوشته روزنامه نبرد ملت ارگان فداییان اسلام بتاریخ روز 29 مردادماه 1332 : "دیروز تهران زیر قدمهای مردانه افراد ارتش مسلمان وضد اجنبی می لرزید مصدق غول ،پیر خون آشام در زیر ضربات محو کننده مسلمانان استعفاء داده وحسین فاطمی خائن که از خطر گلوله برادران نجات پیدا کرده بود قطعه قطعه شده و نخست وزیر قانونی و انقلابی سرلشکر زاهدی برای مردم سخنرانی کرد " در رابطه با دشمنی شما واما م سید روح الله الموسوی الخمینی قدسه سره با آمریکا هم بسیار کسان شهادت داده اند از جمله رئیس جمهور فرانسه حاضر در گوادالوپ جناب ژیسکاردستن ، آقای جان استمپل مامور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در زمان کارتر، سولیوان ، وارن زیمرمن ، هایزر ، برژنسکی و کمی قبل از زعامت شما جناب مک فارلین و... دیگران جسته وگریخته شهادتهایی داده اند که خمینی ، بازرگان ، بهشتی ، توسلی و غیره هیچ ! هیچ ! ارتباطی با آمریکا نداشته و ندارند !!

  • naseem

    برگشت به قرن حجرطالبانی ..... ازادی لباس پوشیدن جزو حقوق اولیه بشری است