ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالیت‌های معدنی، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی را به خطر انداخته است

فعالیت‌های معدنی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاهکوه، زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی را با خطر مواجه کرده است.

فعالیت‌های معدنی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاهکوه، زیستگاه اصلی یوزپلنگ ایرانی را با خطر مواجه کرده است.

محمدرضا اقبالی از فعالان محیط زیست، امروز سه‌شنبه ۱۷ فروردین به خبرگزاری مهر گفت که این معدن در واقع «مکانی امن» برای عبور و مرور شکارچیان غیرمجاز شده و بسیاری از شکارچیان، «معدن را پوششی برای شکارهای غیرقانونی خود قرار داده‌اند. »

به گفته این فعال محیط زیست، تاکنون بار‌ها شکارچیان متخلفی که قصد داشتند شکار خود را با محموله معدن از منطقه خارج کنند، دستگیر شده‌اند اما «هیچ ترتیب اثری به‌جز جریمه‌ای برای شکارچی برای رفع این مشکل اعمال نشده است. »

منطقه سیاهکوه از مناطق مشترک میان استان‌های یزد و اصفهان است و یزد و اصفهان را از طریق شهرستان اردکان به یکدیگر متصل کرده است.

این منطقه یکی از مناطق حفاظت‌شده ایران به شمار می‌رود و در سال ۱۳۸۰، بخشی از این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت و به این ترتیب، سیاهکوه، تنها پارک ملی استان یزد شد و بخشی از آن نیز همچنان به‌عنوان منطقه حفاظت شده باقی ماند.

در سیاهکوه حدود ۲۰ گونه پستاندار و ده‌ها گونه خزنده و پرنده و گونه‌های مختلف گیاهی شناسایی شده که ۱۰ گونه جانوری و سه گونه گیاهی آن در معرض خطر انقراض هستند. ۶۰ درصد جمعیت یوزپلنگ ایرانی نیز در این منطقه هستند. گمان می‌رود تنها ۴۰ تا ۷۰ قلاده یوزپلنگ در ایران باقی مانده باشد.

مرتضی عزیزی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردکان در استان یزد نیز گفت بر اساس قوانینی که در زمینه برداشت معدن در مناطقی با موقعیت سیاهکوه وجود دارد، برداشت از معدن نباید کوچک‌ترین مشکل زیست‌محیطی در منطقه ایجاد کند اما «این اتفاق در سیاهکوه نمی‌افتد و فعالیت این معدن مشکلات بسیاری را برای پارک ملی، حیات وحش و پوشش گیاهی آن به‌وجود آورده است.»

او افزود: «این معدن در طول سال‌های اخیر از اجرای تعهدات خود سر باز زده و با این وجود، مجوز فعالیت آن تمدید شده است.»

در حال حاضر ۱۴ سال از ثبت بخشی از منطقه حفاظت شده سیاهکوه به‌عنوان پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده می‌گذرد و به‌گفته فعالان محیط زیست در این مدت دو بار مجوز معدن «بدون توجه به موقعیت منطقه» تمدید شده است.

مجوز فعالیت این معدن از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان صادر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.