ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت از رکود در هفت هزار واحد تولیدی خبر داد

محمدباقر نوبخت پس از چند بار تائید و تکذیب، عدم تحقق ۱۰ درصدی منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۹۴ را پذیرفت و فعال کردن واحدهای راکد را اولویت مهم دولت خواند.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران از عدم فعالیت هفت هزار واحد تولیدی خبر داد و گفت که «دولت به دنبال احیای این واحد‌ها است».

بر پایه آماری که سخنگوی دولت ارائه داد حداقل هفت هزار واحد تولیدی در حالت رکود هستند

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران صبح سه شنبه ۱۷ اسفند در نشست خبری هفتگی خود از راکد شدن ۱۰ درصد واحدهای تولیدی در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، نوبخت گفت که «از ۶۷ هزار واحد تولیدی هفت هزار واحد راکد هستند». او فعال کردن این واحد‌ها را از «اولویت‌های مهم دولت» در سال ۹۵ عنوان کرد.

سخنگوی دولت در حالی آمار واحدهای راکد را هفت هزار مورد عنوان کرد که تابستان دو سال پیش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که «۶۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرک‌های صنعتی غیر فعال یا نیمه فعال شده‌اند».

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به فاصله کوتاهی این آمار را «غیرواقعی» دانست و مدعی شد که «تنها ۱۴ هزار واحد تولیدی کوچک که سهم کمی در اشتغال داشتند، تعطیل شده‌اند».

حال به گفته سخنگوی دولت نیمی از این واحدهای تولیدی در یک‌سال گذشته احیاء شده‌اند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده اقتصاد ایران سال گذشته نیز درگیر رکود بود و رشد اقتصادی هفت درصدی را تجربه کرد.

همچنین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پائیز سال گذشته بیانگر کاهش میزان اشتغال و افزایش تعداد بیکاران بود که می‌تواند به معنای افزایش تعداد واحدهای تولیدی بحرانی و تداوم تعدیل نیرو و اخراج کارگران باشد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی از هزینه و درآمدهای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت از پرداخت سهم بخش صنعت از درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت انرژی خودداری کرده است. علاوه بر این سیاست‌های پولی و بانکی دولت که در راستای کنترل نقدینگی بود، قفل شدن منابع بانکی و عدم تسهیلات دهی بانک‌ها به واحدهای تولیدی را به دنبال داشت.

کسری بودجه؛ هم داشتیم، هم نداشتیم

سخنگوی دولت در یک ماه گذشته سه اظهار نظر متناقض در باره میزان کسری بودجه سال ۹۴ داشت. نوبخت یازدهم اسفند سال گذشته کسری بودجه دولت را ۴۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد، اما در آخرین نشست خبری سال گذشته هرگونه کسری بودجه دولت را تکذیب کرد.

او روز ۱۷ فروردین ۹۵ یک‌بار دیگر از کسری بودجه دولت در سال گذشته خبر داد و گفت که «با همه دشواری‌ها ۹۱ تا ۹۲ درصد ۲۲۰ هزار میلیارد تومان منابع ابلاغی دولت در سال گذشته تامین شد». رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در باره چگونگی تامین این منابع توضیحی ارائه نکرد.

بر پایه اظهارات این مقام مسئول نزدیک به ۱۰ درصد از منابع مالی دولت در سال گذشته تامین نشده است که به معنای حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. با این‌حال سخنگوی دولت مدعی شد که همه اعتبار عمرانی تعهد شده دولت در سال گذشته تخصیص یافته است.

نوبخت در شرایطی مدعی تحقق کامل بودجه عمرانی در سال گذشته شد که بانک مرکزی در گزارش شاخص‌های اقتصادی ایران در شش ماه نخست سال ۹۴ از تحقق تنها ۳۵ درصد از بودجه عمرانی خبر داد.

دولت سال گذشته ۴۷ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان به بخش عمران اختصاص داد که بر پایه گزارش‌های رسمی در ۱۰ ماه نخست سال ۹۴ بیش از ۵۷ درصد آن محقق نشد. این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همه درآمدهای پیش‌بینی شده از محل فروش نفت تحقق یافت. میزان تحقق درآمدهای مالیاتی نیز بیش از هشتاد درصد اعلام شده است.

در همین رابطه موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که به رغم تحقق درآمدهای دولت، تنها نصف اعتبار بودجه عمرانی تامین شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    آدم های بی بصیرت ! اقاجان در فکر حکومت برادر بشار اسد باشید، در فکر حزب اله لبنان باشید؛ برای غزه فکری بکنید! فلسطین را از دست فلسطینی های بی ایمان نجات دهید، در فکر نابودی اسرائیل باشید . در فکر افزایش جمعیت باشید. پیگیر اقتصاد مقاومتی باشید تا کالاهای بیشتری از چین وارد کنند . در فکر همبستگی بیشتر برادر پوتین باشید (با برادر پوتین نه، با خود پوتین)! دشمن می خواهد شما از این ها غافل باشید! دشمن می خواهد شما .... !

  • حقیقتگو

    حالا دولتی ها که خودشان بطور کاملا محاسبه شده و هدفمند باگرانی مواد اولیه و گرفتن عوارض ومالیات وبیمه های کلان واحدهای تولیدی را به ورشکستی و تعطیلی کشانده اند برای بلیعدن این واحدها برای فک فامیل هایشان و پاسدارهایشان اعلام آمادگی می کنند. دولتی در ایران برای مردم وجود ندارد که سخنگویی داشته باشد. چینی پاسدارچی نما قصد تصرف واحدها را دارند.