ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اضافه برداشت ۱۱ میلیارد مترمکعبی آب از منابع آبی در ایران

ایسنا نوشته است که ذخایر آبی ایران روزهای پایانی خود را طی می‌کند. برداشت آب از دشت‌های ممنوعه همچنان ادامه دارد و ایران با ۲۵ درصد فاصله از مصر، رتبه اول تنش آبی را در برداشت از آب‌های زیرزمینی به خود اختصاص داده است.

آمارها نشان می‌دهد که اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی در ایران همچنان ادامه دارد. بر پایه این آمارها در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیارد متر مکعب آب از دشت‌های ایران بیش از حد مجاز برداشت می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امروز چهارشنبه ۱۸ فروردین نوشت: «واقعیت این است که ذخایر آبی کشور روزهای پایانی خود را طی می‌کند و سهل‌انگاری‌های مسئولان و مردم می‌تواند تعداد این روز‌ها را کمتر کند.»

از مجموع بیش از ۶۰۰ دشت کشور، وضعیت ۳۵۰ دشت از نظر منابع آبی به شدت بحرانی است، به گونه‌ای که در فهرست دشت‌های ممنوعه قرار گرفته‌اند اما با این وجود، برداشت آب از این دشت‌های ممنوعه نیز همچنان ادامه دارد.

دشت‌های ممنوعه دشت‌هایی هستند که میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در آن‌ها از میزان تجدید این آب‌ها بیشتر شده و سطح آب در این دشت‌ها همواره پایین می‌رود.

ایسنا می‌نویسد در حال حاضر ایران در شرایط آبی خوبی قرار ندارد و برای بهره‌برداران آبی این جمله تنها به مانند یک شعار و یا حرف روزمره تبدیل شده است اما واقعیت این است که در شرایط فعلی ایران با ۲۵ درصد فاصله از مصر، رتبه اول تنش آبی را در برداشت از آب‌های زیرزمینی به خود اختصاص داده که به نظر می رسد این آمار بسیار نگران‌کننده است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته گفته بود که ایران در تنش آبی در دنیا در رتبه اول قرار دارد.

در ایران ۴۰۰ هزار چاه مجاز کشاورزی و ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز کشاورزی در حال برداشت آب هستند. ۹۲ درصد منابع آبی ایران صرف کشاورزی می‌شود.

برداشت‌های بی‌رویه آب توسط چاه‌های کشاورزی و خشکسالی ۱۵ ساله بر شدت بحران آب در ایران افزوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.