ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عدم اجرای اصل تفکیک زندانیان، دلیل اعتصاب غذای امیر امیر‌قلی

امیر امیرقلی، فعال سابق دانشجویی و زندانی سیاسی فعلی بند هشت زندان اوین، در اعتصاب غذاست. پدر او درباره شرایط و وضعیت پرونده فرزندش با رادیو زمانه گفت‌و‌گو کرده است.

امیر امیرقلی، فعال سابق دانشجویی و زندانی سیاسی فعلی بند هشت زندان اوین، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با تجمیع احکام صادر شده برای او، حداکثر هفت سال و نیم از این مجازات قابل اجراست.

امیر امیرقلی

این زندانی سیاسی در کنار شمار دیگری از زندانیان سیاسی در زندان‌های شهرهای مختلف ایران، دست به اعتصاب غذا زده است.

از جمله زندانیانی که در حال حاضر در اعتصاب غذا هستند می‌توان به حسین رونقی ملکی، افشین بایمانی، مسعود عرب چوبدار، فرید آزموده، بهزاد ترحمی، صالح پیچگانلو، مصطفی پروین، سعید صادقی‌فر و مرتضی پروین اشاره کرد. این زندانیان با مطالبات گوناگونی دست به اعتصاب غذا زده‌اند و به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده‌ برخی از این زندانیان گفته‌اند که آن‌ها از نوشیدن آب هم امتناع می‌کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده، ايرج حاتمی، دیگر زندانی سیاسی، با وعده مسئولان زندان دست از اعتصاب كشيده است و سعید شيرزاد هم اعتصاب غذایش را شكسته است.

رادیو زمانه در گفت‌و‌گویی با عباس امیرقلی، پدر امیر امیر‌قلی، آخرین وضعیت او و شرایط پرونده‌اش را جویا شده است. به گفته عباس امیر‌قلی، پسر او در سن ۱۴ سالگی در یک تصادف، پانکراس خود را از دست داده و باید از نظر قند خون کنترل شود. او مقام‌های قضایی را مسئول حفظ سلامت فرزند خود می‌داند.

- رادیو زمانه: اتهام‌های امیر چیست و او به چه دلیل به ۲۱ سال زندان محکوم شده است؟

- عباس امیرقلی: پسرم علی امیر‌قلی که در میان دوستانش به "امیر" معروف است به ۲۱ سال زندان محکوم شده. جرائمی که برای او در نظر گرفته‌اند اجتماع و تبانی است که برای آن به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است. مصادیق جرم او عبارتند از اجتماع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، حمایت از مردم کوبانی در مقابل حمله وحشیانه داعش و حمایت از دستفروشان مترو تهران در مقابل شهرداری. به طور کلی باید بگویم ایشان فعال مدنی و حامی کودکان کار بوده و فعالیت‌های مدنی می‌کرده که این فعالیت‌های او هم جنبه مدنی داشته و هیچ‌کدام از این‌ها اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی نبوده است. حکم دیگری که به ایشان داده‌اند برای توهین به ائمه اطهار است و مصادیق آن بازگو کردن مسائل دینی به زبان جوانان بوده و برای آقایانی که نمی‌توانند گفتار جدید جوانان را هضم کنند، این صحبت‌ها را توهین تلقی می‌کنند. جرم دیگر او تبلیغ  علیه نظام است به این واسطه که اظهاریه دادگاه او در صفحه‌های مجازی منتشر شده. حکم دیگری که برای او بریده‌اند توهین به رهبری و امام است. مصادیق آن‌طوری نیست که برای ما قابلیت دفاع و هضم داشته باشد، اما برداشت مسئولان نظام است که به آن‌ها توهین شده، با این جرائم امیر مجموعا به ۲۱سال زندان محکوم شده است.

- شرایط امیر در حال حاضر چگونه است؟

- امیر از تاریخ نهم آذر سال ۱۳۹۳، با وجود آن‌که هنوز محکومیتش قطعی نشده و دادگاه تجدید نظر تشکیل نشده است، در زندان به سر می‌برد اما هیچ‌گونه امکاناتی برای او فراهم نشده و هیچ‌گونه مرخصی به او نداده‌اند و با آزادی‌اش به قید وثیقه هم مخالفت کردند. به اشکال مختلف دادگاه ایشان را به تعویق انداخته‌اند، به طوری که دادگاه ایشان ۱۴ ماه پس از دستگیری‌اش تشکیل شد و پس ار صدور رای، وکیل ایشان به رای اعتراض کرده‌اند و با توجه به گذشت حدودا دو ماه از این جریان، هنوز جوابی دریافت نکرده‌اند.

- طبق قاعده ادغام احکام دادگاه تنها یک مجازات را برای مجموع اعمال ارتکابی در نظر خواهد گرفت. آیا این قاعده در پرونده ایشان لحاظ شده؟

- بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، فقط مجازات یکی از این جرم‌های امیر اجرایی خواهد شد. وکیل ایشان در یک لایحه ۱۶ صفحه‌ای، تمامی موارد اتهامی را پاسخ داده و دفاع کرده بود، اما دادگاه به هیچ‌کدام از آن دفاعیه‌ها که کامل هم بودند، ترتیب اثر نداده است.

- دلیل پیوستن امیر به اعتصاب غذایی که از زندان رجایی‌شهر شروع شده چیست؟

- ایشان در حال حاضر در سالن ۹ بند هشت زندان اوین زندانی است که این بند بیشتر مختص محکومان غیر‌ایرانی است. در سالنی که او حضور دارد، حدودا نصف بیشتر زندانیان از آفریقا، (سومالی و کنیا و ...) هستند. متاسفانه شرایط بدی در این بند حاکم است و به‌دلیل شرایط خاصی که برخی از این زندانیان دارند، سلامت دیگر زندانیان به خطر می‌افتد. علی {امیر} بارها به صورت شفاهی از مسئولان در‌خواست رسیدگی به این مشکل و انتقالش را داشته است که مسئولان عکس‌العملی از خود نشان نداده‌اند و با این بی‌توجهی خود او را مجبور کرده‌اند برای رسیدن به یک خواسته قانونی یعنی تفکیک زندانیان، دست به اعتصاب غذا بزند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.