ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس اسلامی: به سود عربستان و ترکیه، به ضرر ایران

بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو "سازمان همکاری اسلامی" حاوی بندهایی در محکومیت ایران و حزب الله لبنان است. روحانی و ظریف در نشست پایانی شرکت نکردند.

سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو "سازمان همکاری اسلامی" در استانبول به پایان رسید. اردوغان سخنران پایانی اجلاس بود. او از نقش ترکیه در جهان اسلام ستایش کرد، گفت که کنفرانس به مسئله فلسطین توجه دارد و تأکید کرد که «ما تمامی بحرانهای منطقه را ارزیابی و راهکارهایی برای آن تدوین خواهیم کرد.»

اردوغان همچنین گفت که «شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی با بیانیه اختتامیه این نشست، موافقت کرده‌اند». ولی آنچنان که شبکه الجزیره گزارش کرده است این بیانیه قرائت نشد. علت اصلی آن اعتراض شدید ایران به بیانیه ذکر شده است. نمودی دیگر از تقابل فضای کنفرانس با جمهوری اسلامی ایران عدم شرکت حسن روحانی، رئیس جمهوری، و محمدجواد ظریف، در نشست پایانی کنفرانس است.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در حال سخنرانی در نشست پایانی کنفرانس استانبول

پیش‌نویس بیانیه پایانی کنفرانس حاوی بندهایی در محکومیت ایران و نیز حزب الله لبنان است که در متن پیش‌نویس از آن به عنوان گروهی تروریستی نام برده شده است. در این متن ایران متهم به مداخله در امور دیگران شده و در آن آمده که « ما حمله به هیات‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد را محکوم می‌کنیم و آن را نقض توافق‌نامه وین درباره روابط و قوانین بین‌المللی می‌دانیم.» به نظر می‌رسد که اعتراض ایران به این پیش‌نویس تأثیر نگذاشته و همین مضمون در متن‌ نهایی نیز تکرار می‌شود.

عرصه رقابت و تنش

روحانی و اردوغان، در حال بحث

اجلاس دو روزه "سازمان همکاری اسلامی" صبح روز پنج‌شنبه، ۱۴ آوریل / ۲۶ فروردین، آغاز به کار کرد.

بحران‌های منطقه‌ای و فعالیت گروه‌های جهادی در دسترس کار مباحث کنفرانس قرار داشت. پیشاپیش معلوم بود که این کنفرانس، که نمایندگان ۵۰ کشور اسلامی در آن حضور داشتند، عرصه دیگری از نمود تنش میان ایران و عربستان و همچنین ایران و ترکیه خواهد بود. بیانیه پایانی و عدم حضور روحانی و ظریف در اختتامیه کنفرانس حاکی از غلبه خط عربستان و ترکیه بر آن و انزوای جمهوری اسلامی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عباس

    تشکر از پیام پیمان در بالا.

  • پیمان

    وقتی حکومتی ملت خود را سرکوب کند و رحمی به آن نداشته باشد نتیجه بهتر از این نمی شود. اگر جمهوری اسلامی مردمی و به ملت خود وفادار بود و به اصل حاکمیت ملی پایبند بود، هیچ قدرتی در منطقه یا حتی جهان نمی توانست این همه آسیب به این کشور بزند. مردم نیازمند و گرسنه اند و سرمایه هایشان در سوریه و عراق و غزه و جنوب لبنان بعضی کشورهای افریقایی و و ... وبرای حوزه های علمیه و آخوندهای مفتخور هزینه می شود و برای سودهای نجومی صرف واردات از چین می شود و .... ! حاکمان جمهوری اسلامی از خدا می خواهند که مردم ایران ناتوان باشند تا حکومت اینها (اوجب واجبات) بماند ! دشمن این حکومت نه امریکا است و نه اسرائیل و نه سعودی ، دشمن همین ملت ایران است که ولی امر مسلمین جهان از ترس آن خواب آرام ندارد ! با هر کس در راه حفظ حکومتش به او یاری دهد دوست است و هر کس غیر از این باشد دشمن ! حکومت تا مردمی نباشد همین داستان هست. وگرنه سلمان و امثال او چه دارند که تا این اندازه قدرتنمایی کنند .

  • nader

    حسن روحانی پس از شنیدن محکومیت حکومت  ایران کنفراس اسلامی را ترک کرد!. بیانیه کنفرانس اسلامی دخالت های حکومت ایران در کشورهای عربی مانند عراق، سوریه و لبنان را نیز به شدت محکوم کرد. بیانیه سازمان کنفرانس اسلامی اقدامات تروریستی و جنایت های حزبالله لبنان را در سوریه، یمن، بحرین و کویت را محکوم کرد. بیانیه کنفرانس اسلامی همچنین حمله بسیجیان ایرانی به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد را محکوم و اظهارات تحریک‌آمیز حکومت  ایران در واکنش به اعدام‌های چند تن از تروریست ها در سعودی را رد کرده و آن را دخالتی آشکار در امور داخلی ریاض تلقی کرد. در بند دیگری از بیانیه سازمان همکاری اسلامی «دخالت حکومت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و کشورهای عضو سازمان مانند بحرین، یمن، سوریه و سومالی و ادامه حمایت ایران از تروریسم» تقبیح شده است.

  • حقیقتگو

    کنفراس اسلامی جمله ای خود گول زنانه و پوستین شیر بر الاغ پوشاندن است که دو گوش بلند الاغ از درون پوستین شیر بیرون زده است!!کنفرانس کنفراس می کنند انکار که کنفرانس متخصصان و کاوشگران و مخترعان فلان امور صنعتی و پزشکی و فیزیکی و شیمیایی و یا فضایی است؟!!در حقیقت این یک همنشینی و درددل کردن عده ای گماشته وافسار برگردن و مواجب بگیر امپریالیست هاست که در اسستتار اسلام بیسواد وجهل پرست گول زنانه به کنفرانس نامیده شده است. چی شد عزیزم کجا بودی؟ با ایرباس رفته بودم کنفرانس اسلامی خوب چی شنیدی؟ اون گفت ای ناقلا چرا چندتا بشکه بیشتر ننفتت مفت دادی ببرن. اون یکی گفت یک بانک دار سوییسی رو می شناسه که...اون یکی دیگه گفت چند میلیارددلار جممع کنیم دیوار به دیوار قمارخانه در لاس وگاس امریکا مسجد بسازیم...چایی و نقل و شیرینی هم زیاد بود...

  • حامیان تروریست بدوی

    به ضرر ایران نیست این بیانه چون اگر عربستان کشوری را دوست خودش بداند باید آن کشور را حامی تروریست بدانی در حال حاضر به ترکیه و اسرائیل نزدیک شده اند و به نیابت آنها و تندروهای آمزیکا کارهایی انجام می دهند تا نکنه به مهره سوخته مثل صدام تبدیل نشوند

  • حمید

    به همانگونه که واژه «جمهوری اسلامی» فریبنده و بی معناست عبارت  «کنفرانس اسلامی» هم ساخته و پرداخته مشتی فریبکار است که از برای برجاماندن بناحق خود بر صندلیهای قدرت و  ایجاد تفرقه و کشمکش بکار برده و میبرند. ثمرات  این دغل بازیهایی اولیای شیاطین را هم به راحتی میتوان در شروع  و ادامه جنگ ۸ ساله ایران و عراق، اشغال عراق و افغانستان،  وضعیت اسفبار کنونی لیبی و سوریه و یمن جستجو کرد. که مثلث ترکیه و ایران و عربستان نمایشگر ثلاثه ابلیس است  در خدمت به اسرائیل و در جهت  بی اعتبار سازی دین خالص خالق عالمیان. "[اين عبارات] جز نامهايى بيش نيستند كه شما و پدرانتان نامگذارى كرده ‏ايد [و] خدا بر [حقانيت] آنها هيچ دليلى نفرستاده است. [سازندگان آنان] جز گمان و آنچه را كه دلخواهشان است پيروى نمی كنند با آنكه (بخوبی میدانند) که  هدايت  از جانب پروردگارشان برايشان (به وضوح از قبل) مشخص گشته است."  (آیه ۲۳ از سوره ۵۳ در قرآن)