ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امید کوکبی، زندانی سیاسی، به سرطان کلیه مبتلاست

امید کوکبی، فیزیکدان جوانی که به دلیل خودداری از کمک به تحقیقات تسلیحاتی در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده و در حبس است، به سرطان کلیه مبتلا شده است.

امید کوکبی، فیزیکدان جوان ایرانی که به دلیل خودداری از کمک به تحقیقات تسلیحاتی در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده و در حبس است، به سرطان کلیه مبتلا شده است.

سعید خلیلی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی با اعلام این خبر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که پس از آزمایش‌ها و معاینه‌ها، عارضه کلیوی امید کوکبی، سرطان کلیه (Renal Cell Carcinoma) تشخیص داده شده است.

بر اساس این خبر کوکبی نیازمند جراحی فوری نفروکتومی یا برداشت کامل کلیه همراه تومور بدخیم کلیوی است که باید هر چه زود‌تر انجام شود و به گفته وکیل او، هرگونه تعلل می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد.

بیش از پنج سال از حبس امید کوکبی می‌گذرد و در این مدت، افراد حقیقی و حقوقی و نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف حقوق بشری خواستار آزادی این زندانی سیاسی شده‌اند، اما این درخواست‌ها با بی‌اعتنایی مقام‌های قضایی و دولت جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌اند.

کوکبی در دوران حبس خود چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده است.

به گفته وکیل این زندانی سیاسی اگرچه دیوان عالی کشور در رای صادره خود در تاریخ نوزدهم مهر ماه ۹۳ جرم‌ انتسابی به کوکبی را فاقد مستندات کافی دانسته بود، اما در هر صورت این حکم در شعبه هم‌عرض (شعبه ۵۴) بدون التفات به مفاد رای دیوان، ابرام شد: حکم ده سال حبس امید کوکبی در دادگاه تجدید نظر تایید شد

امید کوکبی نابغه فیزیک خوانده می‌شود و تنها جوان ایرانی دارای دکترای فیزیک لیزر در ایران است که به گفته وکیلش در وضعیت خطرناکی قرار دارد و دست‌هایی مانع تحقق آزادی‌اش می‌شوند: «صرف‌نظر از کفایت ادله و مستندات ارائه شده در لوایح دفاعیه و نیز رای دیوان عالی کشور در اثبات بی‌گناهی کوکبی، او اکنون طبق قانون بیش از دو سال است که شرایط و استحقاق برخورداری از آزادی مشروط را دارد.»

خلیلی تاکید کرده است که جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران هم اسفند ماه ۱۳۹۳ در گفت‌و‌گویی با شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی، وعده عفو و آزادی کوکبی را داده، اما دست‌هایی مانع تحقق آزادی او شده‌اند:  «در عین حال علاوه بر آزادی مشروط، اکنون ایشان بر اساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری، شرایط توقف اجرای حکم و آزادی را دارد.»

ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری می‌گوید که هر‌گاه زندانی به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد و اجرای مجازات موجب تشدید بیماری یا تأخیر در بهبودی او شود، قاضی اجرای احکام کیفری با کسب نظر پزشکی قانونی تا زمان بهبودی، اجرای مجازات را به تعویق می‌اندازد. چنانچه در جرائم تعزیری امیدی به بهبودی بیمار نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری، پس از احراز بیماری فرد و مانع بودن آن برای اعمال مجازات، با ذکر دلیل، پرونده را برای تبدیل به مجازات مناسب دیگر با در نظر گرفتن نوع بیماری و مجازات، به مرجع صادرکننده رای قطعی می‌فرستند.

همچنین «هر زمان که هنگام اجرای مجازات، بیماری حادث شود و تعویق اجرای مجازات فوریت داشته باشد، قاضی اجرای احکام کیفری، ضمن صدور دستور توقف اجرای آن، طبق مقررات این ماده اقدام می‌‏کند.»

وکیل مدافع امید کوکبی از مسئولان قوه قضاییه خواسته است تا به وضعیت موکلش عنایت ویژه داشته باشند و هرچه سریع‌تر شرایط آزادی او را فراهم کنند.

مادر امید کوکبی هم پیشتر در نامه‌ای به رهبر ایران، خواهان آزادی فرزندش شده بود.

۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک هم سال ۹۳ در نامه‌ای به رهبر ایران، خواهان آزادی امید کوکبی شده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جهان آرشید

    به امید آزادی و بهبودی هرچه زودتر امید کوکبی و آزادی ایران از دست خونخواران بی مسولیت . ما ملتی هستیم که قدر بزرگان و سرمایه های ملی خود و انسانهای برجسته را نمیدانیم . اگر بیل گیتس یا استیو جآبز و فیروز نادری و امید کردستانی و صدها ایرانی و انسان موفق دیگر در خارج از کشور هم در ایران بودند یا سرنوشت مشابه امید کوکبی را داشتند یا به امریکا پناهنده شده و یا مانند آقای فیروز نادری مهاجرت کرده بودند ، تا ستاره ای درخشان بشوند .

  • elhamsaeedi

    تعهد علمی و تعهد به ملت ایران ،از همه گروه ها و اقشار بزرگترین تعهد هر انسان است. امید آنکه هیچ امیدی ،در زندان نباشد.